Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har använt Cubase i flera år tidigare, men nu är ett nytt ljudkort köpt.

Hjälp 1: När det ska spelas in sång med micken så slutar micken att spela in då och då, den skär av så att säga.

Hjälp 2: När det spelas in med micken så går det inte att spela in i en monokanal. Blir bara ljud i vänster när man spelar in i stereokanal.

Thanks in advance

Annons
Postat

1: Svårt att säga något om. Blir det ingen inspelning alls och blir det något missljud när det händer? Är det regelbundet eller händer det slumpmässigt?

2: Skapa ett monospår och välj rätt ingång att ta signalen från, så fungerar det.

Postat

1: Det är att signalen försvinner då och då. Har just nu kopplat micken via mixerbordet, får bara tillfälliga signaler när den kopplas direkt till ljudkortet (Focusrite 2i2)

2: Okej, har försökt att ändra fram och tillbaka i VST-connections, input och outputs.

Postat

1: Det funkar alltså bra hela tiden om du kopplar in micken i mixern, men inte när du kopplar in den i ljudkortets mikrofoningång?

Använder du samma kabel i båda fallen så kan det vara glapp i ljudkortets ingång - eller något annat fel på ljudkortet, men annars skulle jag misstänka kabelfel.

2: Du behöver inte ändra i VST connections, så länge du har alla in- och utgångar aktiverade där, utan det är i Inspectorn du väljer ingång för de olika spåren. Skapa som sagt ett monospår och välj rätt ingång i Inspectorn, så funkar det.

Postat

1: Okej misstänker också att det kan röra sig och kabelhaveri eller fel på micken.

2: Vad är inspektorn?

Postat (redigerat)

Tackar! Har valt Stereo IN och stereo OUT men ändå ingen signal 🙁

Får DOCK brusig signal när jag väljer INSTRUMENT istället för LINE på ljudkortet,

Redigerat av Teflon
Postat

Tackar! Har valt Stereo IN och stereo OUT men ändå ingen signal 🙁

Får DOCK brusig signal när jag väljer INSTRUMENT istället för LINE på ljudkortet,

Kollat instälningar under DEVICES>Setup m.m m.m?

Har du fantommatnoing på micen ?

kollat i Preferences ?

Postat

Jo. Nu fick jag ljud när jag slog på programmet igen och kunde spela in med mikrofonen, Kan dock bara spela in några sekunder innan det inte går att spela in mer 🙁

Postat (redigerat)

Okej! Det är inget fel på kabeln!

Får ljud in i cubase men kan inte få ljud i ett audio-spår!

Felet är att när det kommer bastoner i micken så slutar den fungera i några sekunder för att sedan reagera på knackingar på membranet.

Redigerat av Teflon

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.