ostfisk Postat 21 april 2013 Postat 21 april 2013 Tja! Postade för ett tag sen en låt där jag hade problem med mixen. Jag tycker att det låter bättre nu men har fortfarande problem med sången. Jag får den inte att smälta in i mixen. Den ligger liksom över mixen... Lite tips hur jag kan göra vore guld värt! Här är låten: https://soundcloud.com/ostfisk-1/need-to-fly-test-mix-3 Jag vet att det är lite falskt och att jag låter lite retarded på vissa ställen, det är fixat nu. Det är en gammal version. Den låter likadant dock soundmässigt. Tar tacksamt emot alla tips jag kan få! 🙂 /Jens 1
Fexell Postat 7 maj 2013 Postat 7 maj 2013 Man kan ju mastra vocals hur mycket som helst i princip. Mycket handlar ju om att få den clean. Jag skulle rekommendera att mastra vocals separat från hela mixen och sedan slänga in sången i det instrumentala. Det kan vara bra att använda noise gate, kompressorer, pitch corrector och sådana saker för att få sången att vara så clean och "rätt" som möjligt. Så försök att mastra sången separat istället. Det tar ju mer tid, men som alla borde veta så tar musik tid. 🙂
Christoffer Bergfors Postat 9 maj 2013 Postat 9 maj 2013 Mastra vocals? Jag upplever lite begreppsförvirring... Det är mixning det handlar om. Du kan jobba med att reglera volymen. Sänk sången. Lyft fram andra moment i låten. Jobba mer med djupet. Fler/mer delay reverb får sången att backa av i djupled. Lira lite med eq på studsarna. Släng upp en ordentlig version med så bra sång du kan leverera. Nu surar du ju lite här och var som du själv beskriver och det gör ju att sången känns för stark även om den skulle vara för svag.
Die Hard (oregistrerad) Postat 9 maj 2013 Postat 9 maj 2013 Man kan ju mastra vocals hur mycket som helst i princip. Mycket handlar ju om att få den clean. Jag skulle rekommendera att mastra vocals separat från hela mixen och sedan slänga in sången i det instrumentala. -100000000000000000000000
drloop (oregistrerad) Postat 9 maj 2013 Postat 9 maj 2013 (redigerat) EDIT: Jag läste Fexells inlägg helt tokigt. Nej man skall självklart mixa ihop med låten.... Glöm citatet från mig nedan... Förutom Fexell säger mastra istället för mixa har han rätt i det mesta.Man kan ju sätta sången på en tvåspårsgrund som är både mastrad och mixad, Redigerat 9 maj 2013 av drloop
Terror Postat 9 maj 2013 Postat 9 maj 2013 (redigerat) Mixa det inte seperat!! mixa allt tillsammans. No body gives a fuck om hur sången låter i solo. Du hade ju problem att få sången att låta bra i mixen, inte problem med att få sången att låta bra.. Väldigt dumt att säga något sånt. Allt handlar om balans mellan allting. EQ, kompressor mm. Du har ju mycket synthar som kan ta upp samma frekvensband som rösten. pröva att skära lite runt 3-4,5KHZ i andra instrument för att se om du får lite mer plats för sången. Annars kan du labba med lite korta delayer eller reverber på sången, don't over do it för att då kommer du bara smeta ut allting. Det finns inga regler.. men svaret ligger nog i balans, eq mm. Labba med lite delays och reverbs, kanske tom i ett busspår. Pröva olika volymer också, volym kan ibland funka som EQ då människan uppfattar mer låga OCH högra frekvenser ju högre ljudkällan är. Så annan volym kan ändra ljudet väldigt mycket. Du kan också kika på lite automation, både på EQ och volym. Men jag tycker att de låter bra faktiskt. Redigerat 9 maj 2013 av Terror
drloop (oregistrerad) Postat 9 maj 2013 Postat 9 maj 2013 (redigerat) Nu har jag lyssnat. Leaden sitter fint tycker jag. Finns inget behov att skära i de andra instrumenten för leaden hörs bra. Det jag tycker sticker ut är körerna. Om du är lat, prova att köra körerna centrerade istället. Jag hade det dubbat körerna så att dom blir fylligare och komprimerade dessa stenhårt och fortsatt ha dessa utpannande. Jag hör dessutom att du har pannat olika stämmor vänster höger. Dubbar du så tycker jag att du sätter höga och låga stämman så de hörs i både vänster och höger kanal på så vis får du en lite mindre "orolig" ljud bild. Sätt kanske också några dubbar i mitten. 6 spår körer och du är i box med körpaketet. 🙂 Tycker inte själva kompet har så mycket hi mid därför kommer din röst fram på ett tydligt sätt. För att få lite mer bett i mixen kan du prova att tex gruppa alla instrument och köra på på lite olika frekvenser, tex vid 1khz och varför inte runt 5khz några db. Då kommer musiken fram tydligare och sången ramlar troligen in i mixen på ett annat sätt. Vild chansning på frekvenserna, du får prova dig fram. Bra låt! Redigerat 9 maj 2013 av drloop
Fexell Postat 9 maj 2013 Postat 9 maj 2013 (redigerat) Nu frågar han hur han får sången att "smälta in". Då är ju mastering av rösten viktig. Jag pratar INTE om att MIXA dem separat. Jag pratar om att MASTRA sång och mix separat. Det är en stor skillnad. Om man mastrar rösten på ett bra sätt så kommer det bli lättare att slänga in sången i mixen senare och få den att "smälta in". Det är så jag menar. Edit: Ja, jag vet att det är skillnad mellan att mixa och mastra. Men vad jag menar är att om man har en dåligt mastrad sång så blir oftast mixen dålig. Men jag menade mastra faktiskt. Jag mastrar och mixar in sång efteråt. Har funkat för mig. 🙂 Redigerat 9 maj 2013 av Fexell
Guitar Nilsson Postat 9 maj 2013 Postat 9 maj 2013 Om du skär lite high mid i leaden kanske? Den låter lite vass i mina HD 600. Och ev lite boost nånstans i lågmid. Aningen mer delay på lead kanske? Körerna är nog lite för diskantiga. Fan vad snyggt första syntsolot kommer in. Grym låt. Egentligen låter det väl skitbra som det gör. Eller också skär du bara nån db vid ca 5 eller 6 khz på mastern och låter de separata spåren vara som de är.
Christoffer Bergfors Postat 9 maj 2013 Postat 9 maj 2013 Nu är det OT men att lägga på leadsången på befintlig instrumental när du mastrar är möjligt, och då kan du kalla det mastering. Annars är det du gör bara en form av mixning. Du mastrar inte sång.
Terror Postat 9 maj 2013 Postat 9 maj 2013 Nu frågar han hur han får sången att "smälta in". Då är ju mastering av rösten viktig. Jag pratar INTE om att MIXA dem separat. Jag pratar om att MASTRA sång och mix separat. Det är en stor skillnad. Om man mastrar rösten på ett bra sätt så kommer det bli lättare att slänga in sången i mixen senare och få den att "smälta in". Det är så jag menar. Edit: Ja, jag vet att det är skillnad mellan att mixa och mastra. Men vad jag menar är att om man har en dåligt mastrad sång så blir oftast mixen dålig. Men jag menade mastra faktiskt. Jag mastrar och mixar in sång efteråt. Har funkat för mig. 🙂 Vet du exakt vad mastring är? om vi säger såhär.. när du "masterar" din sång, vad är det exakt du gör?
Fexell Postat 9 maj 2013 Postat 9 maj 2013 Vet du exakt vad mastring är? om vi säger såhär.. när du "masterar" din sång, vad är det exakt du gör? När jag säger mastra sång så menar jag att tex. "pitch correct:a", filtrera bakgrundsljud (typ brus eller annat), "DeEssing", arbeta med låga frekvenser som inte ska vara i sången och liknande. Vad trodde du jag menade?
Jon Rinneby Postat 9 maj 2013 Postat 9 maj 2013 (redigerat) När jag säger mastra sång så menar jag att tex. "pitch correct:a", filtrera bakgrundsljud (typ brus eller annat), "DeEssing", arbeta med låga frekvenser som inte ska vara i sången och liknande. Vad trodde du jag menade? Mixa alltså, det du beskriver har egentligen ingenting med mastring att göra. /Jon Redigerat 9 maj 2013 av Yllet 3
Terror Postat 9 maj 2013 Postat 9 maj 2013 (redigerat) Mixa alltså, det du beskriver har ingenting med mastring att göra. /Jon what he said. Du masterar inte. Du editerar (klipper, klistrar och arrangerar), mixar (eq, de-esser mm). Redigerat 9 maj 2013 av Terror
KillwithSkill Postat 9 maj 2013 Postat 9 maj 2013 Svinbra låt! Håller med en del här av inläggen! Orkar du så dubba upp körerna rejält, dom sticker ut lite väl mycket. Då kan du ha dom så där mkt utbreddade som dom är nu. Nu spretar det lite för mkt. Var inte rädd att använda mer kompressor på sången men glöm inte de-esser. Kör mer limiter än kompressor. Sen editera i sångspåren och klipp bort allt i spåret som är slask och inte sång, rensa ut så mkt det bara går. Låter kanske overkill men vill du ha ren sång som hörs bra så är det iaf en idé att testa. Sätt gärna en de-esser före reverbet på fx-senden till reverbet. Riktigt bra låt! 🙂
Fexell Postat 9 maj 2013 Postat 9 maj 2013 (redigerat) what he said. Du masterar inte. Du editerar (klipper, klistrar och arrangerar), mixar (eq, de-esser mm). Jag trodde brusreducering (noise reduction) och liknande tillhörde inom kategorin mastering? Redigerat 9 maj 2013 av Fexell
drloop (oregistrerad) Postat 9 maj 2013 Postat 9 maj 2013 (redigerat) Om man spelat in någurlunda bra så behövs ingen brusreducering behandling,. Brusreducering ger ibland artifakter så det får vara redig med brus om det skall vara någon mening. Sången på den här låten behöver ingen brusreducering, den låter ok. Redigerat 9 maj 2013 av drloop
SadamJR Postat 9 maj 2013 Postat 9 maj 2013 Jag trodde brusreducering (noise reduction) och liknande tillhörde inom kategorin mastering? Typ Dolby och DBX? Behöver man det på digitalt?
Terror Postat 9 maj 2013 Postat 9 maj 2013 Jag trodde brusreducering (noise reduction) och liknande tillhörde inom kategorin mastering? finns inget som säger att det verktyget tillhör varken mixning eller mastering. Du kan använda allt överallt. MEN, det finns däremot arbetssät som skiljer emellan. Tex, att sammanställa flera låtar till en skiva, jämna ut nivåskilnaden, tilldela spårnummer mm är mastering. Men visst kan du EQa i mastering också om så behövs, men då masterar du fortfarande och inte mixar.
Fexell Postat 9 maj 2013 Postat 9 maj 2013 (redigerat) finns inget som säger att det verktyget tillhör varken mixning eller mastering. Du kan använda allt överallt. MEN, det finns däremot arbetssät som skiljer emellan. Tex, att sammanställa flera låtar till en skiva, jämna ut nivåskilnaden, tilldela spårnummer mm är mastering. Men visst kan du EQa i mastering också om så behövs, men då masterar du fortfarande och inte mixar. Nu börjar jag bli förvirrad. Är det mixing eller mastering? Nu ska jag slå upp det här... Hold on a sec... "The source material, ideally at the original resolution, is processed using equalization, compression, limiting, noise reduction and other processes. More tasks, such as editing, pre-gapping, leveling, fading in and out, noise reduction and other signal restoration and enhancement processes can be applied as part of the mastering stage. This step prepares the music for either digital or analog, e.g. vinyl, replication." "Steps of the process typically include, but are not limited to, the following: Transferring the recorded audio tracks into the Digital Audio Workstation (DAW) (optional). Sequence the separate songs or tracks (the spaces in between) as they will appear on the final release. Process or "sweeten" audio to maximize the sound quality for its particular medium (e.g. applying specific EQ for vinyl) Transfer the audio to the final master format (i.e., CD-ROM, half-inch reel tape, PCM 1630 U-matic tape, etc.). Examples of possible actions taken during mastering: Editing minor flaws Applying noise reduction to eliminate clicks, dropouts, hum and hiss Adjusting stereo width Adding ambience Equalize audio across tracks Adjust volume Dynamic range expansion or compression Peak limit" Då måste ju det jag pratar om vara mastering eller? Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_mastering Redigerat 9 maj 2013 av Fexell
Terror Postat 9 maj 2013 Postat 9 maj 2013 (redigerat) Nu börjar jag bli förvirrad. Är det mixing eller mastering? Nu ska jag slå upp det här... Hold on a sec... Då måste ju det jag pratar om vara mastering eller? Källa: http://en.wikipedia....Audio_mastering Läste du vad jag skrev? Det är inte verktygen som avgör om du masterar eller mixar. Det är vad du gör och varför du gör det. Förstår du skillnaden? Om jag sätter EQ på ett sångspår för att det ska funka bättre i mixen, så mixar jag.. sätter jag EQ på låten för att få låten att låta bättre, så kan jag antingen göra det i mixningsstadiet (via en mixbuss eller på master out), eller i masteringsstadiet när jag har bouncat ner hela låten till ett stereospår. TS frågade om hjälp ang att få "sången att sitta bättre i mixen", alltså mixning. Då ska han leka med sången med alla andra instrument på. Det finns ingen anledning att spela upp sångspåret ensamt, för det är inte så lyssnarna kommer höra den, utan dem hör den med resten av låten. Han kan däremot spela sången i sololäge när han applicerar de-essern, eller när han pitch-correctar, alltså "editing". Mastering gör du när du mixat klart, när du ska förbereda låten/låtarna för release. Så ja, du kan fortfarande "brusreducera" i BÅDE mastering och mixningsstadiet. Men du kan inte säga "jag brusreducerar, så därför måste jag ju mastera? För det gör man ju då?". Förstår du vad jag försöker förklara? För jag vet inte riktigt hur jag kan förklara det bättre.. Redigerat 9 maj 2013 av Terror
Fexell Postat 9 maj 2013 Postat 9 maj 2013 (redigerat) Läste du vad jag skrev? Det är inte verktygen som avgör om du masterar eller mixar. Det är vad du gör och varför du gör det. Förstår du skillnaden? Om jag sätter EQ på ett sångspår för att det ska funka bättre i mixen, så mixar jag.. sätter jag EQ på låten för att få låten att låta bättre, så kan jag antingen göra det i mixningsstadiet (via en mixbuss eller på master out), eller i masteringsstadiet när jag har bouncat ner hela låten till ett stereospår. Så ja, du kan fortfarande "brusreducera" i BÅDE mastering och mixningsstadiet. Men du kan inte säga "jag brusreducerar, så därför måste jag ju mastera? För det gör man ju då?". Förstår du vad jag försöker förklara? För jag vet inte riktigt hur jag kan förklara det bättre.. Jo, jag förstår. Detta gör mig förvirrad ändå. Men det känns så konstigt att kalla det jag menar för mixing. Jag "editerar" alltid sång separat (enskilt från allt annat/i ett nytt "projekt") och det känns lite dumt att kalla det för mixing. Eller så är det jag som helt enkelt är cp. Strunt samma. Mixing, mastering. Vad jag menar i alla fall är att det är ju bra om man har färdigredigerade vocals innan man slänger in det i resten av sången. Redigerat 9 maj 2013 av Fexell
drloop (oregistrerad) Postat 9 maj 2013 Postat 9 maj 2013 Känns konstigt att först spela in sången på en låt och sedan ta den till ett nytt projekt för att redigare den? Jobbar du verkligen så?
Fexell Postat 9 maj 2013 Postat 9 maj 2013 Känns konstigt att först spela in sången på en låt och sedan ta den till ett nytt projekt för att redigare den? Jobbar du verkligen så? Inte om jag ska spela in sång. Då har jag ju självklart någon form av melodi att gå efter i bakgrunden. Oftast brukar det bara vara ackorden ur låten. Men när den är inspelad så öppnar jag rösten i nytt projekt för att redigerar den där. Tycker det känns skönare och smidigare.
drloop (oregistrerad) Postat 9 maj 2013 Postat 9 maj 2013 Det är slutresultatet som räknas, så funkar det för dig så är det väl bra. Men jag tror dom flesta gör som vi andra säger, mixar alla instrument tillsammans inklusive sången, skulle bli konstigt att mixa alla delar separat. 🙂
Terror Postat 9 maj 2013 Postat 9 maj 2013 Inte om jag ska spela in sång. Då har jag ju självklart någon form av melodi att gå efter i bakgrunden. Oftast brukar det bara vara ackorden ur låten. Men när den är inspelad så öppnar jag rösten i nytt projekt för att redigerar den där. Tycker det känns skönare och smidigare. varför inte bara mute-a allt annat när du redigerar? :S känns som du tar världens omvägar.. men som drloop säger, funkar det för dig så.. Har man inga kunder som tjatar på att det tar för lång tid så kan man ju göra hur man vill.
laxlaxlax Postat 9 maj 2013 Postat 9 maj 2013 Nån borde också säga det här: När du skriver låten, arrangera instrumenten så att det finns plats för sången. Ett exempel: Tänk dig att du har massa twankiga gitarrer, trumpeter och körer i ungefär samma klang och tonhöjd som din leadsång? Det kommer att bli gröt. Överflöd i mellanregistret. Nu sitter jag på superkassa datorhögtalare men.. du har en liten stacatto-synt som tex bråkar om uppmärksamheten med din röst i första versen. Testa att skicka ner eller upp synten en oktav? Eller skruva runt lite på din pad så att oscillatorn som håller den högsta oktaven inte framträder lika tydligt. Att ta bort den helt kanske gör mattan fattig. Hursomhelst, min poäng är att det går att få mer utrymme för sång genom att flytta på tonerna, medans dom andra grabbarna i tråden än så länge pratat om att skära i tonernas frekvens, men behålla tonerna på samma ställe. Det kanske kan få dig att se fler möjligheter att få sången att passa in. Anyway, good luck. Lax
Terror Postat 9 maj 2013 Postat 9 maj 2013 Nån borde också säga det här: När du skriver låten, arrangera instrumenten så att det finns plats för sången. Ett exempel: Tänk dig att du har massa twankiga gitarrer, trumpeter och körer i ungefär samma klang och tonhöjd som din leadsång? Det kommer att bli gröt. Överflöd i mellanregistret. Nu sitter jag på superkassa datorhögtalare men.. du har en liten stacatto-synt som tex bråkar om uppmärksamheten med din röst i första versen. Testa att skicka ner eller upp synten en oktav? Eller skruva runt lite på din pad så att oscillatorn som håller den högsta oktaven inte framträder lika tydligt. Att ta bort den helt kanske gör mattan fattig. Hursomhelst, min poäng är att det går att få mer utrymme för sång genom att flytta på tonerna, medans dom andra grabbarna i tråden än så länge pratat om att skära i tonernas frekvens, men behålla tonerna på samma ställe. Det kanske kan få dig att se fler möjligheter att få sången att passa in. Anyway, good luck. Lax mycket bra förklarat. Detta ingick i mitt ordval "balans". 🙂 Man ska, i min mening lägga ner 85% på arr och inspelning, och 15% på mixning/editering. Få till rätt ljud från början, så man slippe fixa det i slutet, och skriv låten så bra som det bara går. Spela in så perfekt man bara kan. Det underlättar något otroligt. Det ska ju inte vara som typ metalcore, där man spelar in i 3 timmar, och tillbringar 2 veckor med att mixa och editera det till en låt. Nu tog jag i, but you guys get the picture.
Signia Postat 9 maj 2013 Postat 9 maj 2013 (redigerat) Sången är lite av en annan karaktär än bakgrunden. Tror det är därför. Sången är lite "kallare", har mycket energi runt 3,5-4khz, medan bakgrunden har ganska lite ljud och energi där. Så sången ligger aningens i ett hål i musiken, typ. Bakgrunden är lite dov/fet, medan sången är lite kall och spetsig i siblianserna. Tycker som Nilsson ^^. Prova att De-Essa lite runt 6,3-7khz, det låter som rätt vassa siblianser där, och prova sänk runt 4khz på sångspåret, o se vad som händer. Kan hända sången låter lite konstig då, när man lyssnar bara på sångspåret, men den kommer nog "smälta in" i bakgrunden då. Bra låt 🙂 Redigerat 9 maj 2013 av Signia
Guitar Nilsson Postat 9 maj 2013 Postat 9 maj 2013 Att mastra är väl när man finjusterar det färdiga stereospåret. Även om man gör omfattande grejer med tex sångspåret så räknas det väl in i mixandet. Samma med mastringen, är det väldigt små åtgärder så kallas det ändå mastering när man är in o justerar stereospåret.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.