Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

I vår replokal hamnar frontskinnet på baskaggen ibland i någon slags självsvängning, vilket skapar en del jobbiga ljud i PA-systemet (trumsetet är uppmickat). Något som vet vad man gör åt sånt?

Annons
Postat

Rent spontant:

Plockar bort frontskinnet. Stramar upp frontskinnet ännu mer. Byter ut frontskinnet. Lägger filt/dämpare/plyschnalle etc. mot frontskinnets insida.

...

• 2 veckor senare...
Postat

Vi har 2 OH-mickar plus mickar på baskagge, virvel och pukor. Ingen rumsmick, det är ju för repning, så jag antar att våra öron fungerar bra som rums-mick 🙂

Det försvann dock när trummisen satte på någon slags "blue-gel" på virvel och pukor, samt stämde om skinnet en aning.

Postat

Japp, annars går det inte att överrösta mina 8 Marshall-lådor 🙂

Skämt åsido, vi kör ju med in-ear monitor-system. Har man väl-isolerade lurar kan det vara svårt att höra trummorna enbart via det akustiska ljudet. Speciellt för trummisen.

Postat

Vi har 2 OH-mickar plus mickar på baskagge, virvel och pukor. Ingen rumsmick, det är ju för repning, så jag antar att våra öron fungerar bra som rums-mick 🙂

Det försvann dock när trummisen satte på någon slags "blue-gel" på virvel och pukor, samt stämde om skinnet en aning.

blue gel funkar faktiskt jävligt bra 🙂
Postat

Wincent Tonegel för den medvetne. Häftmassa för den fattige.

• 3 månader senare...
Postat

Det lät ju som ni löste det men en tanke annars är att pröva fytta trummorna i rummet. Ibland kan trummorna hamna i vissa spots där oönskade frekvenser drar iväg och som förstärkts i vissa delar rummet. Pröva annars också att stämma upp alt. ned frontskinnet och se vad som som händer. Bara några spontanta tankar.

Postat

har du testat gel?

Jajamen. Väldigt bra på virveln. Men gelen har dels tappat stinget, o dels försvunnit. O liggunderlagsbiten ger samma effekt. Kostade inget. Ska se om jag kan fota det, o även dämpningen jag har i kaggen, den är verkligen bra.

Postat

Så liten o tunn bit liggunderlag, har vikt undan den ena tejpen lite. Bytte till oljeskinn på pukorna, tror jag kan köra de helt odämpade på inspelning. Betydligt lättare att stämma än vanliga vita (lika som virvelskinnet) på pukorna när man inte är trummis själv.

post-8284-0-83097100-1377800242_thumb.jpg

Postat

Hempo Hildén tipsade om kaggedämpningen. Man tar ett vanligt lakan o viker som en bred platt korv så att det blir typ 10 cm längre än kaggens inre längd. Sen sätter man fast det med silvertejp så att varje ände sticker upp 5 cm på både slag o frontskinnet. Det är visst bra att lakanet nästan inte tar nån plats i kaggen. En kudde eller andra större grejer stör luftströmmen o akustiken, o det gör även volymen (storleken) inne i kaggen mindre.

post-8284-0-37974600-1377800756_thumb.jpg

Från pedalsidan. Fint med det här är att man kan bära omkring kaggen hur som helst, när man ställer ner den igen är dämpningen lika bra då med.

Postat

Hade en bättre bild inifrån kaggen, tagen med samma iPhone. Men den var av nån anledning för stor för att laddas upp. Och hur man förminskar bilder i en Mac i från helvetet vet jag inte. Har lyckats nån gång, men det tar en hel dag med support från både studioforum och FB. Grovt less Mac nu.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.