Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Ska införskaffa mig ett midi keyboard från M-Audio. Tänker mest ha det till att jobba med reason så jag undrar hur många oktaver jag behöver. Behöver jag typ köpa ett 5 oktavers eller räcker det med ett 4 oktavers. Vad kör ni med t. ex.??

Sen har jag en fråga till angånde "learn från midi". Har varit mycket strul med det har jag hört men nån som testat om 3:an är bättre på det??

Står mellan att köpa mellan MK-461C eller MK-449C. Men känns kanske onödigt att köpa ett med massa rattar och spakar om det ändån strular så mycket??

Lite tips och idér tack......

Tack på förhand.

MVH

Mårten

Annons
Postat

Jag kör med ett MK-449C och tycker det funkar bra. Du skriver ju inte direkt vad du gör för musik. Sitter du och leker Robert Wells så är väl en större klaviatur att föredra. Gör du elektrisk musik så är det en smaksak. Det finns även två + och - knappar för att höja resp. sänka okataver. Så du kan i princip gå hur långt du vill.

Till alla evolutions grejer så finns det en mjukvara som heter Enigma (finns på cdskivan som medföljer eller att ladda hem på nätet) Där kan du ställa in exakt vad du vill varje ratt ska styra och i vilken synth i Reason (och i andra mjukvarusynthar också för den delen) Du kan t.ex. ställa in att reglade 1 ska styra cutoff i subtractorn men när du väljer en malstrom så styr den resonans. Väldigt smidigt och det fungerar rätt bra hittills för mig. Learn from midi har jag inte fått att fungera alls i 2,5.

Postat

hej.

gör mest trance musik. så det lutar åt att det blir ett mk-449C. Som du säger så finns det ju möjlighet att ändra oktaver genom två knappar.

Möjligt att man kanske köper sig en UC-33 oxå sen och kompletterar styrningen.

Såg en film då James Bernard demonstrerade resason 3, och han körde en del med "learn from midi" såg smidigt ut. Man får hoppas de ha bättrat på det till 3:an

MVH

Mårten

Postat

Precis. Använder man båda händerna när man spelar ska man nog ha över 60 tangenter. Själv kör jag 88 tangenter, egentligen inte ofta jag -måste- ha det. Men det är ju trevligt när man bara vill lira. 25 tangenter räcker ju annars.

Postat

Själv har jag en Evolution Mk-461C... Den räcker till fullt ut för mig iaf.. har dessutom aldrig haft problem med Midi Learn funktionen.. förutom när jag glömt sätta igång den i menyn *enable midi remote (har jag för mig)

Postat

ja jävlar.. inte en chans att jag nånsin behövt mer än 4 oktaver. alldeles tillräckligt utrymmeskrävande för min del.. 😉

Men Nanne, vad är det för cutoff du snackar om i subtractorn...? 😲

Learn från midi ska vara väldigt väl utvecklat nu i 3an, så om du vill ha lite fysiska reglar och reglage så är det väl bara att köpa? Fast då är det väl på sin plats att inte köpa vad som helst så att det du köper känns "äkta", eller åtmistone bra.. 🙂

Lycka till! //Smulan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.