Jump to content
Annons

Ishallsreverb


Karin Bengtsson

Recommended Posts

Jag har fått någon slags idé om att få till ett reverbljud som gör att det låter som man är i en ödslig ishall. Vill göra en låt som handlar typ om en ensam tjej som tränar konståkning helt själv fast alla andra gått hem från ishallen typ. ( 🙂 ) Kanske använda reverbet på sång eller kanske någon sorglig syntslinga. Hur hade ni gjort? Kanske någon slags katedrals-reverb funkar? Om ni har något specifikt förslag för Logics Sound Designer hade det varit grymt. Jag är så himla oerfaren med reverb, bara famlar i blindo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För att härma verkliga lokaler, använder man företrädesvis nåt som kallas konvolutions-reverb, eller impuls-reverb (kärt barn har många namn); till skillnad från vanliga reverb som brukar kallas algoritmiska reverb.

Konvolutionsreverb funkar i princip så att tekniker har varit på plats, i en faktisk lokal, och spelat in akustiken i lokalen (på ett lite avancerat sätt), och sen blir den akustiken tillgänglig i ett reverb. Resultatet låter övertygande, det låter mycket likt den riktiga lokalen.

Du behöver nog inte använda dig av just en ishall för att man ska få intrycket av en ishall. Det kan räcka gott med idrottshall, konsertarena osv. Man kan prova många olika lokaler. En verklig ishall låter kanske inte på ett sätt som gör att lyssnaren känner igen sig när man lyssnar på det.

Dom två mastodonterna ibland konvolutionsreverben heter Altiverb och Waves IR-1. Båda två levereras med flera gigabyte av inspelade lokaler från hela världen. Altiverb är nog bäst när det gäller att härma lokalen riktigt realistiskt övertygande, medan IR-1 låter lite luddigare och varmare (lite mer musikaliskt enligt min åsikt).

Se om du kan hitta någon som har nån av dessa produkter, skicka dom sen några spår och se hur ni kan få till det. Lycka till!

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Karin ...

Vilken härlig idé, jag kan utan problem se henne framför mig....hur hon ensam kämpar & sliter... för att nå sitt mål. (mycket känslor)

Jag hade nog enbart spelat in en sådan låt instrumentalt med ett piano. (kanske någon fiol/stråke)

Och framför allt är det som du säger...att ett Reverb är ju pricken över (i).

Jag tycker att du borde ta en titt på East West Spaces Convolution Reverb.

Det finns en 10 dagars gratis demo att testa, här: http://www.soundsonline-europe.com/Spaces

Har även hittat en liten video på youtube, som visar hur kraftfullt det är.

Börja titta på 4:30 (om du inte orkar titta på hela ☺️ )

Link to comment
Dela på andra sajter

För att härma verkliga lokaler, använder man företrädesvis nåt som kallas konvolutions-reverb

För att undvika förvirring, Space Designer är ett konvulsions-/impulsreverb.

Jag håller med om att Altiverb har ett intressant bibliotek, men man kommer långt med de presets som följer med Space Designer. Hittar man inget som passar finns det gott om fria/gratis impulser på nätet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med, men vill även slå ett slag för algoritmreverben. Det är inte nödvändigtvis så att impulserna är det som blir bäst rent musikaliskt, även om metoden och teorin bakom den typen av reverb antyder att det borde vara så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte nödvändigtvis så att impulserna är det som blir bäst rent musikaliskt, även om metoden och teorin bakom den typen av reverb antyder att det borde vara så.

Du har en poäng där. Algoritmer erbjuder ofta större möjligheter att tweaka ljudet. Och det man upplever när man står i en ishall behöver inte nödvändigtvis finnas fångat i en reverbimpuls.

Men vill man dokumentera efterklangen i ett visst rum är impulstekniken kraftfull och funktionell.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte mest utifrån perspektivet att hon säger hon inte är hemma på reverb. Konvolution kan va lättare då.

Jo, men som Joachim skrev använder hon redan faltning/konvolvering i Logics impulsreverb Space Designer och då är det mer fråga om att välja en lämplig impuls. 🙂

Det finns en fotbollsplan (Outdoor spaces) bland impulserna i Logic, den skulle jag testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, Space Designer är ett impuls-reverb så EGENTLIGEN har jag inget problem eftersom jag i princip skulle kunna gå till en ishall och spela in en impuls och lägga in i Space Designer. Nu är jag lite bekväm dock så jag startade en tråd på StudioForum istället för att kanske slippa detta bök 🙂

Men ok kul att så många har bra tips. Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra reverb tips här så jag tänkte bara komma med ytterligare ett insidertips då jag spelat hockey aktivt i många år och har en stark bild i huvudet hur det låter när det "smäller på" 🙂 är hur ytorna ser ut och formatet är på en "stereotypisk" ishall.

Eftersom rinken är utformad med en hård reflekterande yta runt om rinken blir ljudet lite annorlunda beroende på om man står på isen eller om man sitter i avbytarbåset eller sitter uppe på läktaren.

Jag tror även att en bidragande orsak till ljudets karaktär delvis kan bero på att rinkens kortsidor är bestyckade med väldigt höga plexiglasskydd mot läktaren.

Med det sagt och att en ishall överlag har många kala, odämpade ytor skulle jag nog rekommendera att utgå ifrån ett preset som exempelvis "Church" som jag rent spontant kan känna har ljudmässiga likheter med de hallar jag lirat i och sen minska ned takhöjd men bredda sidorna och längden på rummet. Jag kan sen när jag kommer hem om jag kan plocka fram ett bra preset bland de reverb jag har.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...