Jump to content
Annons

Ljudkort och tungdrivna hörlurar


Gäst

Recommended Posts

Slog ihop dina trådar. Uppdatera trådarna istället för att starta nya det ökar chanserna för att du ska få hjälp + att det blir mindre rörigt på forumet.

Fråga dig först vad du vill ha ut av grejerna du letar efter och titta sen på specarna vad det står att grejerna klarar av / kan leverera.

En hörlursförstärkare som C-control är till för den som snabbt och smidigt vill kunna växla mellan tre (3) högtalarkällor, olika Input-källor som MP3-spelare,En DAW eller kanske något annat externt medium och även flera hörlursmixar.. behöver du det är den klockren.. tänk bara på att massor med funktioner för lite pengar kan innebära att tillverkaren sparat in på kvalitén på komponenterna vilket kan leda till onödigt brus i slutänden.

Bättre isåfall om du vet att du bara ska driva en hörlur att skaffa en dedikerad hörlursförstärkare som är matchat efter dina hörlurar och de förutsättningarna du har och då få en flera gånger bättre funktion.

Lycka till

Okej Tack.

Men en hörlursförstärkare, hur ska jag kunna koppla in den i mitt Steinberg UR22 ? Alla bara sejer att jag ska ha en sådan men ingen berättar hur det ska kopplas och gå till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är du i en studio med tillgång till ström?

Skaffa en monitorkontroller med hörlursförstärkare. Sätt ljudkortet på högsta volym och koppla till monitorkontrollern där du styr volymen till högtalarna och förstärkning/volym till hörlurarna separat.

721594_800.jpg

ksRYYsu.jpg

2337973_800.jpg

Ska det vara högsta volym på Main Out eller ? Alltså den volym jag kontrolerar mina monitor idag med ? Men headphones volymen den gör väl ingen skilnad på ljudkortet så den kan jag väl ha på mini ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, har du en separat volymkontroll så dämpar du med den istället. Full signal från ljudkortet till monitorkontrollern för bästa signal/brus-förhållande på linjesignalen.

Hörlursutgången på ljudkortet använder du inte, så den spelar ingen roll.

För övrigt har Big Knob två hörlursutgångar så du kan ha bägge lurarna inkopplade.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Lycka till! Har du en musikaffär i närheten, ta med dig hörlurarna dit och koppla in i monitorkontrollern och se om du blir nöjd med volym och ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej Tack.

Men en hörlursförstärkare, hur ska jag kunna koppla in den i mitt Steinberg UR22 ? Alla bara sejer att jag ska ha en sådan men ingen berättar hur det ska kopplas och gå till.

Du har faktiskt fått svar på det flera gånger vid det här laget, av flera personer...

Du kopplar från ljudkortets lineutgångar till hörlursförstärkarens ingångar.

Behöver du kunna koppla vidare til lmonitorerna, så behöver det förstås finnas en vidarekoppling, så att du har en line out också. Finns det ingen sådan hörlursförstärkare, så kan en monitorcontroller, som M-Patch2, som du var inne på, vara ett lämpligt alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket ljudkort rekomenderar ni till min setup ?

Har ett litet Presonus Audiobox 22VSL. Usb 2.0 Bästa i under 2 K klassen.

Har en massa Hörlurar spelar ingen roll vad jag petar in för hörlur .Den matar på som fan . max är hälften .menar drar jag på i hörlurarna så vrider jag bara ratten till hälften sedan adjö.hur bra som helst .i hörlurs synpunkt. du frågade effter ett Ljudkort med bra Hörlurs output.samt här har du ett med bra Preamps samt fantastiskt bra Asio Drivare .

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tänkt koppla in mitt Steinberg UR22 i en Samson monitorkontroller med hörlursförstärkare. Men tänker jag rätt och är det så här man ska koppla ?

Från mitt ljudkort - Main out - till Samson "J"

Sen från Samson - "F" - till mina monitorer (RCA)

Är det rätt ?

Länk: http://s9.postimg.or...oll_baksida.jpg

Eller hur ska jag koppla ?

Redigerat av punchline82
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kopplar från main på ljudkort till L på samson så hamnar du rätt. Och ut från F till dina monitorer. 🙂

Okej varför ? Går det inte att koppla så som jag visade ? Måste man ha balanserade kablar på L eller går det med obalanserade också ?

Redigerat av punchline82
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte enklare att köra från D eller E till monitorerna, eftersom dina monitorer ju bara har RCA...?

Jo kanske de. Men så som jag kopplat kommer det att funka tro eller är det som kasettporta föreslår ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kopplar från main på ljudkort till L på samson så hamnar du rätt.

Okej va bra. Vad är J kontakterna till för då ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det står ju vad dom är till för, kassettdeck cd elr för all del dator etc etc...

Ja men då borde den ju funka som jag kopplade !

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer att funka vilket som.

Du har flera ingångar och flera utgångar på burken för att kunna koppla in flera ljudkällor och flera monitorpar, så att du kan växla mellan de olika.

En sak kan du tänka på - och det är att om du har balanserade utgångar från ljudkortet, så är det bra att koppla dem till balanserade ingångar på Samson-burken. Har du obalanserade ingångar på monitorerna, så kopplar du in dem på obalanserade utgångar på Samson-burken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer att funka vilket som.

Du har flera ingångar och flera utgångar på burken för att kunna koppla in flera ljudkällor och flera monitorpar, så att du kan växla mellan de olika.

En sak kan du tänka på - och det är att om du har balanserade utgångar från ljudkortet, så är det bra att koppla dem till balanserade ingångar på Samson-burken. Har du obalanserade ingångar på monitorerna, så kopplar du in dem på obalanserade utgångar på Samson-burken.

Ok, tack för tipset. Vart ser jag fall det är obalanserat på Samson grejen då ? Eller balanserat ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack för tipset. Vart ser jag fall det är obalanserat på Samson grejen då ? Eller balanserat ?

Ptja, om det inte står bakpå så står det givetvis i manualen 🙂

Ser nu att du hade ett routing-schema i första posten; där står ju all info ang kopplingarna

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom Samson-"burken" har RCA-ut (D eller E på skissen), så borde det enklaste vara att du tar ut från den och in på RCA på din högtalare.

Edit: fel bokstav.

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom Samson-"burken" har RCA-ut (D eller E på skissen), så borde det enklaste vara att du tar ut från den och in på RCA på din högtalare.

Edit: fel bokstav.

Ja men RCA är ju inte balanserad. Frågan var ju om obalanserad eller ej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör det något fall man kopplar balanserat från ljudkortet till Samson. Sen obalanserat från Samson till monitorerna ?

Nej , det gör inget - men överallt där du kan välja balanserat, så är det bättre att göra det, eftersom man får mindre risk att störningar kommer in i kabeln på vägen.

De här är mina monitorer, finns det balanserat på den, såfall vilken ? Länk: http://www.thomann.d...autsprecher.htm

De har bara obalanserat in.

När det är obalanserat i ena änden (monitorerna eller Samson), så blir hela kopplingen obalanserad, så det är meningslöst att använda balanserade kablar där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snarare en fråga än att ifrågasätta ditt svar, men visst ser det ut att vara en mini-tele in på högtalaren (1/8" TRS)? Är inte det balanserat?

Nej - det är en steroingång - alltså två obalanserae kanaler.

TRS används som bekant till både balanserad mono och obalanserad stereo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej då är jag me. Då blir det Tele - Tele mellan ljudkortet och Samson. Sen RCA - RCA mellan Samson och monitorerna. Kommer köra på balanserad Tele kabel fast det inte gör någon nytta, bästa kvaliten jag hittar iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej då är jag me. Då blir det Tele - Tele mellan ljudkortet och Samson. Sen RCA - RCA mellan Samson och monitorerna. Kommer köra på balanserad Tele kabel fast det inte gör någon nytta, bästa kvaliten jag hittar iallafall.

...fast mellan ljudkortet och Samson gör det nytta med balanseringen, eftersom det ju är balanserat i båda ändarna den biten. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...