Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, det är så att min farsa spelar elgitarr varje dag i sitt spelrum, och har gjort det i hela sitt liv.

Jag tycker att han ska uppgradera sitt ljudsystem lite och inte bara lägga pengar på förstärkare och gitarrer.

Just nu har han en jättegammal cd spelare/ förstärkare och några gamla golvhögtalare.

Jag tipsade han om att han borde skaffa en dator som han kan ha musiken på istället och en spelare som kan kopplas in till datorn så att han slipper hålla på att bränna cd skivor när han vill spela till ny musik. Han blev väldigt intresserad och undrar nu vad för grejjer man behöver för att fixxa detta.

Han är lite intresserad av att köpa en mac, då han har läst att de är bra till musik. Men windows funkar säkert också om det är bättre. (Tänkte att mac kanske är bättre om han senare skulle vilja spela in när han spelar?)

Så snälla kom gärna med tips på vilka högtalare, förstärkare etc som passar bra till ett spelrum i ett källar rum, där man kan spela upp musiken ifrån en dator.

Hoppas någon orkar hjälpa då jag inte är så insatt i dessa prylar (:

Annons
Postat

Vilken förstärkare och golvhögtalare har han då? Duger inte de befintliga högtalarna?

Datorns ljudkort kopplas till förstärkaren på samma sätt som man kopplar in en CD-spelare. 🙂

Menar inte att starta någon Windows- vs Mac-debatt men bägge alternativen fungerar fint för en hemstudio. Men då ska man också jämföra PC-datorer med samma komponenter som Mac. Det finns många PC-datorer som är billigare än Macen, men då är så gott som alltid något man snålat in på. Köp en kvalitets-PC eller en billig Mac, personligen rekommenderar jag det senare. Garageband ingår med varje Mac. Musikbiblioteket kan han föra över till iTunes.

Postat

...Jag kör enbart på Ipad. Passar i alla fall mig utmärkt. Snabbstartat!

Det finns bra appar som JamUp med flerspårsmöjlighet, till DAW som Auria med 48 stereospår. (Eller Auria med JamUp som plugg i appen.)

Man kan köra med många vanliga usb-ljudkort: Roland duo-nånting verkar smidigt med batteridrift. Eller Apogee JAM som är ett gitarrinterface.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.