lavrell Postat 20 mars 2005 Dela Postat 20 mars 2005 (redigerat) Tjena alla! Det är så att jag tänkte börja spela in lite elever från skolan i min studio hemma. Delvis för att träna upp mig på min egen utrustning och delvis för att tjäna lite extra slantar är ju aldrig fel. Jag har bra utrustning för vokalinspelning och undrar hur mycket man skulle kunna ta för att spela in sång på färdig bakgrund respektive om man proddar upp nåt. Nån som har någon erfarenhet som kan hjälpa mig med prissättningen? /Micke Redigerat 20 mars 2005 av lavrell Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
osiris Postat 20 mars 2005 Dela Postat 20 mars 2005 Hade du tänkt per timme eller fast pris? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lavrell Postat 20 mars 2005 Trådstartare Dela Postat 20 mars 2005 Fast pris känns bäst. Fast om det tar överdrivet lång tid får man väl lägga till nån krona. Men det är mest för att träna upp mina skills på utrustningen hemma. Så för enkelhetens skulle säger vi ett fast pris. Har någon ett förslag? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 20 mars 2005 Dela Postat 20 mars 2005 Ser du det som enbart hobby eller jobb? Elle kanske lite av varje? Är du väl bekant med de som vill spela in? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
illvaesen Postat 20 mars 2005 Dela Postat 20 mars 2005 (redigerat) 150-200kr/h är ett ruggigt bra riktpris. Ju kortare inspelningstid, desto mer kan man putta upp priset. 4 timmars inspelning? 800 spänn, helt klart. 20 timmar - 2900. Tycker jag, och jag är ändå oftast kund 😉 Mixning ingår naturligtvis. Polare-priset är tyvärr äckligt lågt, om man ska våga prata med människor sen. 50 spänn timmen? max.. Redigerat 20 mars 2005 av illvaesen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lavrell Postat 20 mars 2005 Trådstartare Dela Postat 20 mars 2005 Ser du det som enbart hobby eller jobb? Elle kanske lite av varje?Är du väl bekant med de som vill spela in? Det är absolut hobbynivå just nu. Och jag vet vilka dom som jag kommer spela in är eftersom vi träffas i skolan osv Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lavrell Postat 20 mars 2005 Trådstartare Dela Postat 20 mars 2005 150-200kr/h är ett ruggigt bra riktpris. Ju kortare inspelningstid, desto mer kan man putta upp priset. 4 timmars inspelning? 800 spänn, helt klart. 20 timmar - 2900. Tycker jag, och jag är ändå oftast kund 😉 Mixning ingår naturligtvis. Okej, jag tycker det är lite saftigt ändå. Känns som att man lurar kompisarna lite eftersom det är lite överpris med tanke på hemstudio kontra "bättre studio" Men är tacksam för svaret 🙁 får se vad andra säger. /Micke Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
illvaesen Postat 20 mars 2005 Dela Postat 20 mars 2005 jo, jag ändrade lite Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 20 mars 2005 Dela Postat 20 mars 2005 150-200kr/h är ett ruggigt bra riktpris. Ju kortare inspelningstid, desto mer kan man putta upp priset. 4 timmars inspelning? 800 spänn, helt klart. 20 timmar - 2900. Tycker jag, och jag är ändå oftast kund 😉 Mixning ingår naturligtvis. Polare-priset är tyvärr äckligt lågt, om man ska våga prata med människor sen. 50 spänn timmen? max.. Nackdelen är ju hur stor kretsen av vänner är. I en skola måste det fungera fint, men om man inte har den möjligheten till kontakt kanske det är dumt att faktiskt sätta ett kompispris? Givetvis, de kommer titta snett på en först, men om de har lite vett i kroppen kanske de inser att man försöker få sin verksamhet att gå runt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 20 mars 2005 Dela Postat 20 mars 2005 Ser du det som enbart hobby eller jobb? Elle kanske lite av varje?Är du väl bekant med de som vill spela in? Det är absolut hobbynivå just nu. Och jag vet vilka dom som jag kommer spela in är eftersom vi träffas i skolan osv Hade jag varit i din sits så hade jag hållt priset ganska lågt. Seriöst så brukar jag ta 2 backar öl om jag ska agera ljudtekniker. Då blir det ändå en liten lön men mindre girigt om man känner personerna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Majken Postat 20 mars 2005 Dela Postat 20 mars 2005 Är det band som har lite pengar så kan ett tips vara att du förhandlar till dig 50% av vinsten på försäljningen av demon. Normalt sett ger det kanske inga stora pengar men med en näve tur så kan du lyckas pricka in ett band som säljer iväg ett par hundra demos för 50 spänn styck. /Majken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
illvaesen Postat 20 mars 2005 Dela Postat 20 mars 2005 Sant. Jag har lite problem med att sätta pris på polare.. mest för att om jag sätter ett högt pris är det som att säga "Fyfan vad äckligt bra jag är".. och det är inte populärt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lavrell Postat 20 mars 2005 Trådstartare Dela Postat 20 mars 2005 Hade jag varit i din sits så hade jag hållt priset ganska lågt.Seriöst så brukar jag ta 2 backar öl om jag ska agera ljudtekniker. Då blir det ändå en liten lön men mindre girigt om man känner personerna. Precis. Är man schysst mot nån får man oftast tillbaka det på nåt sätt. Tänk om dom blir stora stjärnor en dag, kommer dom ihåg mig eller den där giriga managern som bara vill tjäna pengar? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 20 mars 2005 Dela Postat 20 mars 2005 Därav kanske det är relevant att sätta ett lägre pris och vara medveten om just detta. Polarna kommer inte gnata så mycket, du "skryter inte" och du kanske får en större kundkrets. Bara en tanke Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lavrell Postat 20 mars 2005 Trådstartare Dela Postat 20 mars 2005 Därav kanske det är relevant att sätta ett lägre pris och vara medveten om just detta. Polarna kommer inte gnata så mycket, du "skryter inte" och du kanske får en större kundkrets. Bara en tanke ligger absolut något i det Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lavrell Postat 20 mars 2005 Trådstartare Dela Postat 20 mars 2005 Nån mer som vill dela med sig av evetuell erfarenhet? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
osiris Postat 20 mars 2005 Dela Postat 20 mars 2005 Det är svårt det där... att varken ta för högt eller lågt pris. Fråga vad dina kompisar vad dom kan tänka sig att betala. Har man ärliga kompisar får man ett ärligt svar. Jag skulle nöjt mig med nånstans mellan 200-300kr. För det kanske tar ett par timmar? Ska du göra bakgrunden också? Gäller priset per låt eller? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lavrell Postat 20 mars 2005 Trådstartare Dela Postat 20 mars 2005 Det är svårt det där... att varken ta för högt eller lågt pris.Fråga vad dina kompisar vad dom kan tänka sig att betala. Har man ärliga kompisar får man ett ärligt svar. Jag skulle nöjt mig med nånstans mellan 200-300kr. För det kanske tar ett par timmar? Ska du göra bakgrunden också? Gäller priset per låt eller? Bakgrunden får dom leta fram. Alltså är den färdig. Ifall det inte är så att dom kanske skrivit nåt eget där jag lirar gura/bas/proggar trummor och dylikt. Frågan är om det är bäst att ta per låt eller kanske ha ett pris för tre stycken ... det är ju rätt normal mängd för en sångdemo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
osiris Postat 20 mars 2005 Dela Postat 20 mars 2005 100kr per låt då? Jämt och bra 🙂 Om du nu inte ska göra bakgrunden också, för då vill vi ha meera 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 20 mars 2005 Dela Postat 20 mars 2005 Nån mer som vill dela med sig av evetuell erfarenhet? 🙂 Om du känner dig lite obekväm med att ta betalt av kompisar tycker jag att du ska gå på majkens förslag. Del i eventuell vinst är en fair deal. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lavrell Postat 20 mars 2005 Trådstartare Dela Postat 20 mars 2005 Nån mer som vill dela med sig av evetuell erfarenhet? 🙂 Om du känner dig lite obekväm med att ta betalt av kompisar tycker jag att du ska gå på majkens förslag. Del i eventuell vinst är en fair deal. Jo fast i denna fråga är det tal om enskild persons pålägg av sång på bakgrund (va akademiskt det lät 🙂) och det kommer inte säljas något utan användas till evetuella sökningar av jobb och dylikt eller mest för skojs skulle så att säga 🙂 alltså inget band utan enskild person 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
illvaesen Postat 20 mars 2005 Dela Postat 20 mars 2005 Då tycker jag en platta öl låter bättre och bättre (kanske för att det är så djävulskt varmt i mitt rum??) 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 20 mars 2005 Dela Postat 20 mars 2005 500:- per låt (färdig bakgrund, bara sångpålägg och då mixar du och ser till att det låter bra). Ska du prodda och dona så är det ju omöjligt att säga ett pris beroende på hur mycket tid du lägger ner. Lägger du en heldag plus ett par timmar sång så ta iaf 1500-2000:-. Det är billigt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lavrell Postat 20 mars 2005 Trådstartare Dela Postat 20 mars 2005 500:- per låt (färdig bakgrund, bara sångpålägg och då mixar du och ser till att det låter bra). Ska du prodda och dona så är det ju omöjligt att säga ett pris beroende på hur mycket tid du lägger ner. Lägger du en heldag plus ett par timmar sång så ta iaf 1500-2000:-. Det är billigt. Tackar för ett bra svar 🙂 det låter faktiskt rimligt 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 20 mars 2005 Dela Postat 20 mars 2005 500:- per låt (färdig bakgrund, bara sångpålägg och då mixar du och ser till att det låter bra). Ska du prodda och dona så är det ju omöjligt att säga ett pris beroende på hur mycket tid du lägger ner. Lägger du en heldag plus ett par timmar sång så ta iaf 1500-2000:-. Det är billigt. Notera att det är på hobbynivå med relativt närstående människor. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 20 mars 2005 Dela Postat 20 mars 2005 500:- per låt (färdig bakgrund, bara sångpålägg och då mixar du och ser till att det låter bra). Ska du prodda och dona så är det ju omöjligt att säga ett pris beroende på hur mycket tid du lägger ner. Lägger du en heldag plus ett par timmar sång så ta iaf 1500-2000:-. Det är billigt. Notera att det är på hobbynivå med relativt närstående människor. jo det har jag gjort. Jag tar 3000:- plus moms plus ev. musikerkostnader om kunden vill per låt för en plankning. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 20 mars 2005 Dela Postat 20 mars 2005 500:- per låt (färdig bakgrund, bara sångpålägg och då mixar du och ser till att det låter bra). Ska du prodda och dona så är det ju omöjligt att säga ett pris beroende på hur mycket tid du lägger ner. Lägger du en heldag plus ett par timmar sång så ta iaf 1500-2000:-. Det är billigt. Notera att det är på hobbynivå med relativt närstående människor. jo det har jag gjort. Jag tar 3000:- plus moms plus ev. musikerkostnader om kunden vill per låt för en plankning. Det är ju relativt vad gäller pris iof. Men jag skulle nog känna mig aningen taskig om jag tog sådana priser. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lavrell Postat 20 mars 2005 Trådstartare Dela Postat 20 mars 2005 ojdå jag läste fel på dit inlägg VacUm, jo dte där blir nog lite för dyrt ... det är ändå studenter vi pratar om 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 20 mars 2005 Dela Postat 20 mars 2005 500:- per låt (färdig bakgrund, bara sångpålägg och då mixar du och ser till att det låter bra). Ska du prodda och dona så är det ju omöjligt att säga ett pris beroende på hur mycket tid du lägger ner. Lägger du en heldag plus ett par timmar sång så ta iaf 1500-2000:-. Det är billigt. Notera att det är på hobbynivå med relativt närstående människor. jo det har jag gjort. Jag tar 3000:- plus moms plus ev. musikerkostnader om kunden vill per låt för en plankning. Det är ju relativt vad gäller pris iof. Men jag skulle nog känna mig aningen taskig om jag tog sådana priser. Inte fan tar jag sånna priser om en kompis vill ha en plankning. Men det blir knappast gratis heller. En femhundring för o sjunga in en låt och få den mixad och klar är väldigt väldigt billigt. Arbetstiden lär väl bli ca 4-5 timmar allt som allt. Då har du en timlön på drygt en hundring svart. Inte mycekt att hurra för egentligen. Känner du nån hantverkare som bygger om sina kompisars hus gratis? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 20 mars 2005 Dela Postat 20 mars 2005 500:- per låt (färdig bakgrund, bara sångpålägg och då mixar du och ser till att det låter bra). Ska du prodda och dona så är det ju omöjligt att säga ett pris beroende på hur mycket tid du lägger ner. Lägger du en heldag plus ett par timmar sång så ta iaf 1500-2000:-. Det är billigt. Notera att det är på hobbynivå med relativt närstående människor. jo det har jag gjort. Jag tar 3000:- plus moms plus ev. musikerkostnader om kunden vill per låt för en plankning. Det är ju relativt vad gäller pris iof. Men jag skulle nog känna mig aningen taskig om jag tog sådana priser. Inte fan tar jag sånna priser om en kompis vill ha en plankning. Men det blir knappast gratis heller. En femhundring för o sjunga in en låt och få den mixad och klar är väldigt väldigt billigt. Arbetstiden lär väl bli ca 4-5 timmar allt som allt. Då har du en timlön på drygt en hundring svart. Inte mycekt att hurra för egentligen. Känner du nån hantverkare som bygger om sina kompisars hus gratis? Jag menar iof inte att någonting behöver vara gratis. Men bantat pris tycker jag PERSONLIGEN är lämpligt. Säger varken bu eller bä nu men det är mitt tips. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.