Jump to content
Annons

x-y Touchpad till DAW


Kr-illo

Recommended Posts

Hej.

Sitter och funderar på vad man kan använda sig av, om man villl ha en x-y touchpad till sitt DAW.

För att kunna styra Pitch/Modulation/Expression osv.

Novation ReMOTE SL MkII har ju en sådan inbyggd i sin midi-keyboard.

Men om man nu inte har en sådan keyboard...eller bara vill ha en lös touchpad.

Vad kan man använda...?

Här är en video som jag hittade, där dom använder en Jazzmutant Lemur. (1:19)

Men.....den är på tok för dyr...dessutom svår att få tag på.

http://www.youtube.com/watch?v=PsvXFDWqONI

Kan man i stället använda en vanlig ritplatta som denna ? http://www.pixmania....=&CodePromo=oui

Eller går det kanske att använda en Apple Magic Trackpad ? http://www.apple.com/se/magictrackpad/

Vad behöver jag för att få detta att fungera?

Tacksam för alla tips jag kan få.

Redigerat av Kr-illo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag vet inte riktigt, men jag har precis beställt en wacom intous, får den nästa vecka. Det jag vet om dessa är att du kan programmera vad du vill att den ska göra för varje sätt du använder fingrarna på den. Som på en i phone, fast du kan programmera hur datorn ska reagera när du använder 3 fingrar, 4 på olika sätt osv...

Men det kanske inte hjälpte dig med detta... Kul när jag precis beställt en bara. Skulle vara kul om det funkade att använda den till cubase och styra mixern tex. Men tanken från början var att använda den för bildredigering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Sitter och funderar på vad man kan använda sig av, om man villl ha en x-y touchpad till sitt DAW.

För att kunna styra Pitch/Modulation/Expression osv.

Novation ReMOTE SL MkII har ju en sådan inbyggd i sin midi-keyboard.

Men om man nu inte har en sådan keyboard...eller bara vill ha en lös touchpad.

Vad kan man använda...?

Här är en video som jag hittade, där dom använder en Jazzmutant Lemur. (1:19)

Men.....den är på tok för dyr...dessutom svår att få tag på.

http://www.youtube.com/watch?v=PsvXFDWqONI

Kan man i stället använda en vanlig ritplatta som denna ? http://www.pixmania....=&CodePromo=oui

Eller går det kanske att använda en Apple Magic Trackpad ? http://www.apple.com/se/magictrackpad/

Vad behöver jag för att få detta att fungera?

Tacksam för alla tips jag kan få.

I teorin ska det väl kunna gå att använda magicpad som x y pad..men problemet är väl att det inte finns drivrutiner som översätter det till midi data..tråkigt... för det är annars väldiga överpriser på midi pads..av det slaget..typ kaospad osv...Nån borde ta fram någon mjukvara som gör att man kan kalbriera för varje enskild produkt man använder så att det funkar för alla typer av inputs.. och så att det ska funka som en x y pad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte riktigt, men jag har precis beställt en wacom intous, får den nästa vecka. Det jag vet om dessa är att du kan programmera vad du vill att den ska göra för varje sätt du använder fingrarna på den. Som på en i phone, fast du kan programmera hur datorn ska reagera när du använder 3 fingrar, 4 på olika sätt osv...

Men det kanske inte hjälpte dig med detta... Kul när jag precis beställt en bara. Skulle vara kul om det funkade att använda den till cubase och styra mixern tex. Men tanken från början var att använda den för bildredigering.

Du måste prova den till Cubase, och sedan tala om hur det gick. Blir riktigt nyfiken nu....men det är kanske som Ekstasis säger...

det är inte säkert att det finns drivrutiner/program som stödjer. Det är ju inte meningen att den från första början ska användas i ett DAW.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack DMM

Men jag äger ingen padda i dagens läge....och jag anser att det kan bli lite dyrt att skaffa en.

Måste finnas ett billigare sätt. 😕

Tack i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack DMM

Men jag äger ingen padda i dagens läge....och jag anser att det kan bli lite dyrt att skaffa en.

Måste finnas ett billigare sätt. 😕

Tack i alla fall.

varsågod.

vet ju inte vad det får kosta, men ibland dyker det upp beggade ipads på blocket.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har en Korg Nano pad. Den har en x/y pad. Kostar väl 400 spänn eller så.

nanopad2_bk_634581541625710000.png

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Menar du att så är fallet med Nano pad? Har du en sådan?

Den jag har är första versionen och den funkar alldeles utmärkt. Den funkar mycket bättre än min PCs styrplatta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att så är fallet med Nano pad? Har du en sådan?

Den jag har är första versionen och den funkar alldeles utmärkt. Den funkar mycket bättre än min PCs styrplatta.

Nä har inte provat den. Den kanske är mer responsiv än novations platta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en video som jag hittade, där dom använder en Jazzmutant Lemur. (1:19)

Men.....den är på tok för dyr...dessutom svår att få tag på.

Men jag äger ingen padda i dagens läge....och jag anser att det kan bli lite dyrt att skaffa en.
Vad är din budget då? 😲

Ena stunden tittar du på en Lemur (som är oskäligt dyr) och andra stunden är paddan för dyr också.

iPad mini (modellen med 16 GB och enbart WiFi) kostar 2995:- som ny, du kan kanske hitta den billigare begagnat när nästa modell kommer. Sedan använder du Lemur för iOS eller TouchOSC.

XWZenTA.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kanske varit lite otydlig här Linus.

Min budget är inte särskilt begränsad på något sätt, jag kan mycket väl tänka mig att betala en bra slant om jag hittar något bra.

Men mitt mål är att ha en produkt som ersätter all typ av manuell programmering, med bara ett finger:Modulation/Expression/Pitchbend osv.

Det är som att köpa en Ferrari, bara för att den är röd....men jag hatar att köra den.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Min erfarenhet att köra pitch och modulation på en x/y kontroll (oavsett iPad eller annan hårdvara) är att det är svårt att göra bara modulation utan att pitchen ändras. Så jag kör fortsatt mitt kära pitchhjul där. Däremot att använda x/y för tex andra expressions tycker jag funkar bra. Tex ljudstyrka och filteröppning funkar kanon ihop. Mycket användbart att styra formantfilter också.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Korg Nano pad. Den har en x/y pad. Kostar väl 400 spänn eller så.

nanopad2_bk_634581541625710000.png

Den är kanske inte så dum, 😲 synd att den inte var lite större. Känner att själva ytan för fingrarna är aningen liten.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Tack för alla härliga tips.

Jag har nu skaffat en iPad, och använder mig av Liine Lemur.

Stort tack till Linus och DMM som har hjälpt mig på rätt väg.

TACK.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla härliga tips.

Jag har nu skaffat en iPad, och använder mig av Liine Lemur.

Stort tack till Linus och DMM som har hjälpt mig på rätt väg.

TACK.

Varsågod! Alltid kul att kunna hjälpa till 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Korg Nano pad. Den har en x/y pad. Kostar väl 400 spänn eller så.

nanopad2_bk_634581541625710000.png

Jag har en sån också, fast version 2. Funkar fint.

Det ska gå att använda en analog joystick också. Har inte provat själv, men vill minnas att jag sett sådana styrprogram som översätter joystickens rörelser till midiinformation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...