Jump to content
Annons

Problem med tracks [Solved]


Joakimbuller

Recommended Posts

Hej där alla glada!

Nu har jag fått ett felmeddelande i cubase som jag försökt hitta hjälp på internet och även själv tänka på vad som kan vara fel.

Grejen är såhär att jag va iväg nu i helgen och spelade in trummor med bandet och skapade då i projektet 3 mappar för att ha en mapp där jag spelar in allt, en mapp att ha rätt bra tagningar och en mapp där jag har dom som jag verkligen tyckte lät bäst.

So far so good, dock när jag kom hem och ville lyssna igenom tagningarna och flytta runt det inspelade så går inte detta, jag får ett felmeddelande i början när jag startar cubase. Jag kan alltså lyssna på alla spår men från mappen med dom bästa tagningarna så kan jag inte flytta på spåren eller lägga effekter på eller någonting.

Ett till problem jag märkt är att jag inte kan lägga till fler audiospår då det säger att gränsen är nådd, men vad jag vet ska det inte finnas någon limit på audiotracks i cubase?(googlade och hittade bara att det va unlimited)

post-32930-0-33177400-1365960511_thumb.png

Redigerat av Joakimbuller
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Cubase finns i flera varianter, med fler eller färre begränsningar. Den med minst begränsningar heter "Cubase", kort och gott.

Din bild är på varianten Cubase Artist. I den versionen av Cubase så finns en begränsning för hur många ljudspår man kan använda samtidigt: max 64st. Det är nog därför du får upp den här dialogrutan och upplever dom oväntade sakerna du beskriver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte riktigt se vad det står på bilden men är det samma Cubase du spelat in materialet med som du får felmeddelandet på?

Varningar som kommer upp sådär brukar dyka upp om det är olika versioner av Cubase med olika typer av ansluten hårdvara e.t.c som sedan sparats ihop med projektet.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte riktigt se vad det står på bilden men är det samma Cubase du spelat in materialet med som du får felmeddelandet på?

Varningar som kommer upp sådär brukar dyka upp om det är olika versioner av Cubase med olika typer av ansluten hårdvara e.t.c som sedan sparats ihop med projektet.

Exakt samma cubase är det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry, jag fastnade i rudiments igår..

Det enda jag kommer o tänka på är att Stacked mode funkar så. Du kan loopa sequencern och att den stackar audiospåren på varande varje gång sequencern loopar men sen är det bara det översta spåret som syns.. det kanske är något sånt som gör att du slår i taket på just virvelspåret.

Vet inte ens om den funktionen finns i Artist, men 64 audiospår som är begränsningen är ju lite uppenbart att se om de ligger i arrangefönstret.

Redigerat av Lundin
meningsföljd
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag har aldrig varit med om just detta tidigare, nu har jag för hand räknat så jag har under 64 spår utan något vidare resultat, ska starta om programet när jag kommer hem.

Fast det vore väl lustigt att det ska finnas ett tak för hur många lager man kan ha på ett spår, det borde väl programmet sagt ifrån när jag skulle spelat in? Har inte fått varning ens kring till antalet spår som har blivit tillagda utan det kom när jag backade upp filerna på ett par hårddiskar och sedan starta upp igen.

Jag är beredd att testa egentligen vad som helst för att få det att funka, förutsatt att översta spåret i den "bra" mappen är klanderfritt så kan jag ju bounca ut det och lägga in i gen på annan kanal men det känns otroligt omständingt, framförallt med tanke på att vissa delar är ju olika bra på olika tagningar..

Lundin, du är en klippa som besvarar så mycket du kan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lugnt.. finns tid över ibland även om det inte borde det 😄

Det jag tänker på kan ju vara en bugg.. men det känns ändå som om programmet fortfarande tror att du nåt en limit för var programmet hanterar och utan att du gjort något medvetet kanske du sparade in problemet i projektet trots att det fysiskt inte är så.

Hur många fysiska spår är det totalt och har du fler audiofiler i projektet än som används i arret?

Jag ska dra igång Cubase här o kolla hur den hanterar spåren i verkligheten..

Edit: Ähvaffasen.. skrev massor som jag raderade.. ska läsa lite i manjoälen om hur den hanterar spår vid export.

men hur gjorde du backup'en? Genom funktionen i Cubase eller genom att kopiera de råa filerna?

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Man får ju hoppas att det inte är så, tror bandet blir något förtvivlade om det behövs läggas om som du förstår 😉 Jag hade drygt 75 spår när felet uppstod, nu har jag sänkt ner till 62, ska ta och kolla igenom hela projektet en till gång när jag kommer hem.

Har 16gb RAM, tror inte det är datorn problemet ligger i, eller rent prestandamässigt är den kraftfull i vart fall 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, jag tror att 62 kan vara tillräckligt nära för att en begränsning på 64 ska uppnås i ett Steinbergprogram..

64 i Steinbergs värld kan säkert vara allt från 61,9 till 68,7 med tanke på hur de goofat sig med nya 7:an i allmänhet..

"host* va? 🙂

Skämt åsido så kan du ju testa att öppna Sequencern o ladda porojektet, ta bort 2 andra spår, spara ned projektet i nytt namn och sen öppna det igen o se om den fortfarande gnäller på virvelspåret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...