Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Här har ni lite att bita i!

Jag har planer på att uppdatera ljudsystemet i en gammal fin lokal (gissningsvis ca 8x16 m, 3 m takhöjd). Helt rektangulärt och symmetriskt rum med en kapacitet på ca 200 pers. Idag körs ett helt aktivt system bestående av 2 st JBL EON515-toppar ovanpå 2 st JBL PRX518S-subbar vilket ljudmässigt funkar alldeles utmärkt, men tyvärr leder antalet blottade kablar och högtalarpaneler (högtalarna står ute i salen till vardags) till att det är nära nog omöjligt att hålla klåfingriga fingrar borta, vilket i sin tur leder till ständig förbryllning bland vår "vanliga" personal som hanterar systemet till dagligen.

Har märkt att passiva system går hem bättre hos dessa "mindre erfarna" människor eftersom mer liknar en "vanlig stereo" på hemmaplan. Dessutom vill jag kunna montera topparna i taket och subbarna under scenen för att spara plats.

Systemet ska främst vara anpassat för klubbsyfte och mindre livespelningar. Jag är inte mer än en intresserad amatör i ljudsammanhang och har dessutom en väldigt begränsad budget. Därför är jag mån om era kloka råd och synpunkter! Och, ha tålamod men min långa utläggning här i början. Det jag är mest mån om är svar på funderingarna längst ner!

Krav
  • Passivt system. Topparna ska kunna monteras i taket och systemet måste vara lätthanterat eftersom det är en stor variation på folket som använder det dagligen.
  • Billigt och fungerande före high end-prylar. Nyköp före begagnat pga garantiregler inom föreningen som driver stället.

Vad jag har att utgå ifrån
  • 2 st JBL MP418S passiva 18"-subbar, 4 ohm
  • LEM DX-24 högtalarprocessor, 2 in 4 ut
  • Scen på ena kortsidan av salen

Nyköp

Min plan
  • Montera 4 st toppar i taket (en i varje hörn). Att satsa på det istället för 2 st bättre toppar bara på scensidan är ett krav användningsmässigt för att kunna ha varierande ljudbilder. Jämför med vårt nuvarande aktiva system med två toppar dansbandspinnemonterade på två subbar som släpas runt i rummet beroende på typ av evenemang.
  • Dela in-signalen i 1x mono high/mid till topp-paret på ena kortsidan, 1x mono high/mid till det andra topp-paret och de sista 2 lediga utkanalerna till subbarna.
  • Driva alla toppar från det ena steget. De två på ena kortsidan på ena kanalen, de andra tv på den andra. Alltså front/back snarare än left/right, pga jag måste ha möjligheten att kunna stänga av/på paren på det viset.
  • De två JBL-subbarna under scenen på ena kortsidan drivna av det andra steget.

Mina kommentarer
  • Vet att kanske högtalarprocessningen verkar lite knasig. Men jag ser helt enkelt ingen annan lösning om jag måste hålla mig till 4 utkanaler från processorn och totalt 4 stegkanaler och samtidigt ha möjligheten att enkelt switcha mellan olika högtalarkonfigurationer (bara topparna på ena sidan, topparna + subbarna på andra, alla på, etc...) som jag som sagt behöver för att möta olika krav såsom salen används.
  • Jag misstänker att många kommer ha åsikter om mina budgetval när det gäller nyköp. Men jag har helt enkelt inte någon större budget än så. Med 3 års garanti på alla Thomann-grejer + många goda utlåtanden om prisvärdhet lutar jag ändå åt det alternativet.

Frågor och funderingar
  • Först och främst, låter det här någorlunda vettigt?
  • Tror ni det blir för klent med 10-tummare i topparna. Det valet baseras främst på att storebröderna i samma serie inte finns i vitt utförande, samt att de här är billigare och mer lättmonterade i tak såklart.
  • Jag har ingen riktigt bra uppfattning om hur man ska tänka och räkna när man pratar om flera mindre toppar kontra färre men större. Alltså t ex skillnaden mellan 2 st 15":are (nuvarande setup) och 4 st 10":are?
  • Svår fråga jag vet, men har någon åsikter om kombinationen av 2 st förhållandevis "tunga" basar med de här lättviktarna till toppar? Tappar jag jättemycket på att inte hålla mig till samma tillverkare?

Stort tack för att du orkat läsa allt så här långt! Nu hoppas jag ödmjukt på något svar eller två!

  • 2 veckor senare...
Annons
Postat (redigerat)

Jag skulle personligen montera 2st toppar vid scenkant och 2st halvvägs ut i lokalen(på vägg eller i tak) istället för i varje hörn, lägga ett dealy på dem så de ligger i fas och på så vis kunna sänka volymen men bibehålla ett jämt ljudtryck för hela publiken.

Men det är alltid lite knepigt att yttra sig utan att ha sett lokalen.

Redigerat av Timmartensson

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.