Jump to content
Annons

Varför/hur/när/vad är det en delay gör på ett sångspår ?


Gäst

Recommended Posts

Varför vill man ha ett delay på ett sångspår ? Är inte en delay ett eko av nåt slag ? Varför vill man få delay effekten på ett sångspår igentligen, fattar inget kan någon förklara varför och vad den gör för nytta ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Man skulle kunna säga att ett reverb är som ett klart rum. Som att du stoppar in sången i ett rum i en storlek som du vill ha det. Reverbet är en massa reflektioner från sången som åker omkring lite hur som helst.

Med delayet så koncentrerar du dig på en reflektion(en viss tid) och så väljer du hur många gånger denna ska låta.

Med delayet så har du alltså mer kontroll. Vill man ha det ganska torrt så kan det ibland räcka med ett, eller några bra inställda delayer.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Man skulle kunna säga att ett reverb är som ett klart rum. Som att du stoppar in sången i ett rum i en storlek som du vill ha det. Reverbet är en massa reflektioner från sången som åker omkring lite hur som helst.

Med delayet så koncentrerar du dig på en reflektion(en viss tid) och så väljer du hur många gånger denna ska låta.

Med delayet så har du alltså mer kontroll. Vill man ha det ganska torrt så kan det ibland räcka med ett, eller några bra inställda delayer.

Exakt! Skulle precis skriva nagot likande, men nu behoevde jag inte det.

Vill dock tillegga att delay pa sangen, eller vilket instrument som helst, kan ha 2 laegen sa aett saega. Det ena foer att skapa rum, likt ett reverb. Det andra foer att skapa eko effekt pa vissa ord eller fraseringar. Eko effekten i sig kan sen i sin tur ibland ma bra av att behandlas med lite rum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt! Skulle precis skriva nagot likande, men nu behoevde jag inte det.

Vill dock tillegga att delay pa sangen, eller vilket instrument som helst, kan ha 2 laegen sa aett saega. Det ena foer att skapa rum, likt ett reverb. Det andra foer att skapa eko effekt pa vissa ord eller fraseringar. Eko effekten i sig kan sen i sin tur ibland ma bra av att behandlas med lite rum.

Exakt! Skulle precis skriva något liknande, men nu behöver jag inte det. 😮😄

Vill dock tillägga att eftersom du (puncline82) kör hiphop så är det bra om du lär dig hur dealy används eftersom mkt hippetyhopp numera använder delay på sång för att smälta in det med musiken och feta till sången.

Redigerat av klasho
Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Exakt! Skulle precis skriva något liknande, men nu behöver jag inte det. 😮😄

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Så lite eko är bra på sång ?

Pa A svarar jag JA

Pa A svarar jag NEJ

Pa A svarar jag IBLAND

Link to comment
Dela på andra sajter

Så lite eko är bra på sång ?

Pa A svarar jag JA

Pa A svarar jag NEJ

Pa A svarar jag IBLAND

😆

Så är det, helt klart. Man får känna efter vad som stämmer in i ljudbilden och i låtens karaktär, så det är bara att prova sig fram om man inte har en klar idé från början om hur man vill att det ska låta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Överlag så kan alla soloinstrument eller sånt låta torra och lite träiga i mixen utan lite känsla av efterklang. Sen om efterklangen är lite reverb eller delay, det är mera från låt till låt.

Delay skapar relativt tydliga ekon, medan reverb skapar atmosfären av en lokal eller miljö. I vissa fall kan man köra både delay och reverb (då vanligtvis delay före reverb i kedjan). Men då får man ta det lite lugnt med mängden, för det blir fort tjockt och smetigt.

Men som sagt, man får helt enkelt prova sig fram. Folk kan få tips och idéer här, men man får prova idéerna själv och hitta sina egna preferenser och sätt att jobba.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Men grejen är att jag har ingen aning om hur man använder delay på Sång. Ska det "låta" att delayen är där med ett eko för varja ord eller hur använder man den ? Vad är den bra för om inte eko ? Eller är det eko man ska ha på sång ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inga "såhär använder man xx på xx". Musikskapande eller inspelning/mixande sker inte genom färdiga konventioner. Det är inte som matematik, där man bara måste förstå principen och sen är det fritt fram.

Vi kan beskriva en cykel, och hur man cyklar i princip. Men den informationen kommer inte göra dig kapabel att bara äntra en cykel och så kan du cykla rakt av. Du måste upp på cykeln, måste prova, måste misslyckas, vingla runt som fan i början, avbryta massor, ramla några gånger t.o.m. men gradvis och till slut hittar du ditt sätt att cykla. Finns ingen instruktionsbok som kan beskriva det i detalj, inte en chans.

Så släng på ett delay på sången, och se hur det låter. Testa runt, skruva, förstå vad de olika rattarna gör, och försök få det att låta så bra du kan. Det kommer inte låta superbra de första gångerna. Men för varje gång du får till nåt som inte är bra, så har du ju lärt dig hur du 'inte' ska göra, och det är ett trappsteg upp likafullt.

Hur gör andra? Vi gör på många olika sätt, och olika personer gör på olika sätt. Vi har alla experimenterat oss fram, så att vi vet ungefär hur olika delay-pluggar reagerar om vi gör si eller så med delayet. Sen använder vi den kunskapen, till att anpassa delayet för att låta som vi vill att det ska låta just i 'den här' låten, just på 'det här' spåret osv. Det är olika varenda gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men grejen är att jag har ingen aning om hur man använder delay på Sång. Ska det "låta" att delayen är där med ett eko för varja ord eller hur använder man den ? Vad är den bra för om inte eko ? Eller är det eko man ska ha på sång ?

Det finns inga rätt och fel när det gäller musik, och framför allt inte när det gäller effekter!

Du måste fråga dig själv hur DU vill att det ska låta.

Vill du att sången ska eka? själv använder jag aldrig eko utan jag använder enbart reverb på mina inspelningar. Enda gången gången jag använder eko är när jag vill att ett speciellt ord ska eka om och om igen flera gånger.

Frågan du bör ställa dig är kanske VARFÖR du ens reflekterat över eko på sång?

Har någon sagt till dig att det är så man gör eller tycker du själv att det behövs lite eko?

Redigerat av Soundprocessingstudio
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ändå relatera till ts fråga. Första gångerna jag testade delay tyckte jag det lät apa hur jag är vred och vände på inställningarna. Saker du kan tänka på är att "smyga" in delayet på spåret. Dra ner hur mycket delay du har på spåret och öka sedan sakta graden delay till du hittar en mix som passar. Gör samma sak med feedbacken. Testa att köra kopplat till tempot, 1/8 eller 1/4 osv. En sak jag ibland gör på sång och tex trummor är att lägga ett delay på 200 ms. Kan bli hur fint som helst.

Och till sist, lyssna på hur andra gjort och hur de använt delay.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Fördelen med delay är att det många gånger kan ersätta funktionen av reverb, men i och med att delayet har lägre densitet (färre antal reflektioner) drar det både mindre CPU och stjäl mindre energi från övriga mixen vilket innebär att det blir mer plats över för andra ljud.

Delay kan användas på ett diskret sätt så att det inte uppenbart framgår att det är just ett delay. Det funkar givetvis bäst i låtar som följer ett givet tempo vilket får delayet att smälta in bättre.

Delay kan även användas med korta tider. S.k. tidiga reflektioner (ca. 10-30 ms) för att ge en stereobreddande effekt eller ge känslan av att ljudet är placerat i ett rum. Lite längre tider (ca.30-120 ms) gör att det låter som att ljudet studsar från väggarna i en lokal (kallas även slap-back delay).

Har du ett monomaterial som spelas upp på ett stereospår kan du fördröja antingen vänster eller höger kanal med ca. 0-50 ms för att effektivt omvandla monoljudet till ett oehört stereobrett ljud. Risken med detta är fasutsläckningar som sker vid olika frekvenser beroende på hur stor fördröjning man har valt.

Delay har många användningsområden.

EDIT: det är vanligt att man processerar det delayade ljudet med något. Skickar man exempelvis ett sångspår till ett delay kan man (och bör man) skära bas och diskant på delayet med hög- och lågpassfilter. Vidare kan man bli mer kreativ: använd distorsion, reverb, chorus eller något annat roligt på delayet.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...