laban1 Postat 11 april 2013 Postat 11 april 2013 (redigerat) Tänkte skapa min första musikvideo, Har du några tips här? länkar, kontakter? Redigerat 11 april 2013 av laban1
laban1 Postat 11 april 2013 Trådstartare Postat 11 april 2013 Hej Terror! Ja, ämnet är ju rätt stort. Jag har surfat runt lite i frågan, hittade inget direkt på studio forum. Jag tänkte väl om det finns någon sajt (som jag missat) svensk eller inte, som sådana "hänger på" som vet saker om detta. Jag antar att det finns här också. Hittade ngt som hette voodoofilm eller liknande där jag hittade en del bra info. Några youtube-klipp var också bra Det vore också intressant om det finns en "lista" på företag mm i Göteborgs-regionen som sysslar med produktion eller skolor men det är inte så lätt, verkar finnas mest i Sthlm. Som sagt det mesta inputen är intressant!
Drake Postat 11 april 2013 Postat 11 april 2013 Jag sökte bland videomakare på Vimeo - inte just musikvideos dock. Där kom jag i kontakt med många hängivna och mycket duktiga filmskapare. Tre av dessa samarbetade jag med för att göra videos. Fantastiskt kul!
Zakyath Postat 11 april 2013 Postat 11 april 2013 Du kan ju kolla på något foto- eller mediagymnasium om du vill komma billigare undan 🙂
carlbergs Postat 11 april 2013 Postat 11 april 2013 Eller så gör du som vi gjorde, beroende på om du är ute efter nånting jätteseriöst eller nånting du vill göra själv 🙂 jag tog min canon eos 1100d och mitt stativ, skrev ett simpelt manus och sen gjorde vi allt på en dag, kostnaden för hela videon landade på 50kr!
laban1 Postat 12 april 2013 Trådstartare Postat 12 april 2013 Ni som har gjort en Musikvideo (själva eller med hjälp) vad har ni tagit med er för erfarenheter som ni tänkt - Det där får vi inte missa nästa gång?
Ludwig Koz Postat 12 april 2013 Postat 12 april 2013 Du/ni kan ju alltid börja med att fråga vänner och familj, alternativt lägga ut låten på internet för att kolla om det ens är någon idé att lägga pengar på en musikvideo. Får låten bra respons (mer än några vänner) kan ni börja fundera på musikvideo.
MrBluesman Postat 14 april 2013 Postat 14 april 2013 (redigerat) Hur skriver man en bok? Hur målar man en tavla? Hur skriver man en låt? Man sätter igång och gör vad man känner för helt enkelt! Ok, inte mycket information direkt... men att skapa en video är kreativt arbete. Ingen kan lära dig vara kreativ. Kreativitet måste hittas inom dig själv. Annars är det inte kreativitet utan plagiat. Det tekniska är av underordnad betydelse (och lämpar sig troligtvis egentligen bättre för ett annat forum), men om du har frågor av teknisk karaktär så svarar jag gärna efter bästa förmåga (jobbar professionellt med att filma bla musikvideos). Du har inte gett oss mycket att gå på. Vad är det du undrar över egentligen? Redigerat 14 april 2013 av MrBluesman
Bunkert Postat 14 april 2013 Postat 14 april 2013 Här är mina musikvideos. http://www.youtube.com/user/playingwithmusictv/videos?view=0&flow=grid Jag utgår från de som spelar helt enkelt. Alltid vackert att se på. Min största inspirationskälla är Irländska filmaren Myles O Reilly. http://www.arbutusyarns.com
Piccazzo Postat 15 april 2013 Postat 15 april 2013 Trial & Error. M.a.o pröva dig fram , Var kreativ och ha kul.
Unicron Postat 15 april 2013 Postat 15 april 2013 Bästa tipset jag kan ge när det gäller att göra videos själv är att låna en digital systemkamera med inspelning som redan har nämnts. Man kan få riktigt proffsiga resultat med små medel. Du har säkert någon i din närhet som har en.
BurninSven (oregistrerad) Postat 15 april 2013 Postat 15 april 2013 Kör du mac så finns det Camtwist så du kan byta kameror och dra in eventuella ytterligare förinspelade filmer under gång/live on air. Det kräver iofs capturekort till kameran.
Izy Postat 15 april 2013 Postat 15 april 2013 (redigerat) Ja precis, trial & error. Sen är det klart att det är stor skillnad om det finns pengar i projektet eller inte. Som exemplet tidigare i tråden är det extremt billigt att tillverka en sådan produktion, men det syns ju också väldigt tydligt i resultatet. Tipsen att låna en kamera och göra allt själv hade jag passat mig för, men det är såklart upp till var och en vad man vill åstadkomma. Och såklart är det sjukt viktigt att ha kul 🙂 Redigerat 15 april 2013 av Izy
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.