GeckoYamori Postat 20 mars 2005 Postat 20 mars 2005 Letar som en tok efter ett program som kan förändra BPMen i låtar (Helst mp3 eller wav) till önskvärt tempo, och sedan spara det som en fil. Helst genom resampling, alltså inte timestretching då det kan föra med sig vissa problem som små konstanta uppehåll i låten om man sänker tempot, eller hur man nu skall förklara det... Hittade denna funktion i FLStudio, dock verkar det inte fungera korrekt när man laddar in en hel låt, den är gjord för kortare loopljud.
VacUm Postat 20 mars 2005 Postat 20 mars 2005 (redigerat) Tänker du på nån sorts recycle-variant? Har aldrig hört talas om nåt annat som ändrar tempo utan att timestretcha (förutom att ändra samplingsfrekvensen då, men då ändras ju pitchen också). edit: stavfel Redigerat 20 mars 2005 av VacUm
GeckoYamori Postat 20 mars 2005 Trådstartare Postat 20 mars 2005 Jo, resampling är att ändra samplingsfrekvensen. Jag hittade ett sätt att göra det i FLStudio, man kollar i inställningarna för ljudklippet i playlisten och väljer Fit to Tempo, sen går man till kanalinställningarna och byter från Auto till Resample.
VacUm Postat 20 mars 2005 Postat 20 mars 2005 Då är jag med. Cool Edit gör det, men vet inte om man sätta ett exakt tempo.
Brynolf Postat 10 maj 2005 Postat 10 maj 2005 Blir inte resultatet samma som timestretcha?? Nä, timestretching "sträcker ut" ljudfilen genom att... öh, kopiera små bitar av ljudvågen och klistra in dem efter varandra. Tror jag, för det blir ofta så det låter. Resampling är helt enkelt som att sänka/höja snurrhastigheten på en skiva eller ett band; både tonhöjd och tempo påverkas.
Linus Postat 10 maj 2005 Postat 10 maj 2005 Wavelab funkar också. Ta upp Time Stretch-fönstret, men se till att klicka bort "Preserve pitch"! Då blir det en ren resampling - och ljudets timing bibehålls som du vill...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.