Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej. Jag har ett digitalpiano som jag vill använda som midi-kontroller för att kunna spela med VST-instrument i realtid, dvs latencyn måste vara väldigt låg så att det är bekvämt att jamma på.

Digitalpianot har en midi-utgång, men min laptop har inget midi-interface.

Hur är det med latencyn för midi i dagens externa USB-ljudkort? Är det bara att ta första bästa billiga, eller bör jag satsa på något av de bättre?

Det finns sladdar som kopplar om från MIDI till USB. Är dessa något att ha, eller kan man räkna med latency med tanke på det låga priset?

Syftar t.ex. på denna: http://www.jam.se/st...usonik_uMIDI_O/

Tacksam för hjälp

Redigerat av dettahet
Annons
Postat

Latency är i ljudkortet, inte i MIDI. Dvs. du kan använda vilket MIDI-interface du vill, men du vill ha ett ljudkort med bra ASIO-drivrutiner och en snabb dator i förhållande till dina VST-instrument.

Postat (redigerat)

Men ett MIDI-interface som kopplar om från MIDI till USB har väl ett inbyggt ljudkort, som det kan vara latency på? Och latencyn påverkas väl också av om det är firewire eller USB?

Redigerat av dettahet
Postat

Nej - MIDI-interfacet är inget ljudkort och fördröjning i MIDI-hanteringen är helt försumbar jämfört med latency i audio. Den latency man räknar med handlar bara om audiohanteringen.

När du spelar live på ett VSTi, så hör du ljudet med output latency, men det beror alltså inte på MIDI-hanteringen, utan på ljudhanteringen.

Postat

Åh, det låter lovande.

Jag har en laptop med DualCore-processor, cirka tre år gammal, med ett integrerat ljudkort. Kan detta tänkas fungera för ändamålet, eller bör jag skaffa ett bättre ljudkort för att få den icke märkbara latency som jag eftersträvar?

Postat

Hur låg latency du kan köra, beror i hög grad på datorns prestanda - och förstås hur effektiva ljudkortets drivrutiner är. Ju fler spår och pluggar du kör med samtidigt, desto högre latency måste du ställa in för att datorn ska orka, så detär väldigt svårt att ge något säkert svar på den frågan...

Eftersom du ska använda MIDI, så antar jag att du kommer att vilja höra VST-instrument medan du spelar - och då får du alltid dras med output latency.

Om du kör med det integrerade ljudkortet, så kan det vara idé att fundera på ett externt ljudkort med inbyggt MIDI-interface, istället för enbart ett MIDI-interface. Visst kan det funka med det inbyggda ljudkortet också, men det blir lite smidigare med ett mer musiker-anpassat ljudkort.

Du kan läsa mer om latency i min lilla artikel här: http://wiki.kontrollrummet.com/Latency

Postat (redigerat)

Tack! Har nu läst igenom din wiki och känner jag greppar det hela bätre.

Antag att jag köper ett bra externt USB-kort och kopplar det till en riktigt kraftig stationär dator. Kommer jag då kunna spela mitt digitalpiano via VSTi / Reason och latensmässigt uppleva det nästan som pianots inbyggda effekter, eller fordrar det internt ljudkort för att nå ner till sådana nivåer?

Redigerat av dettahet

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.