Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej,

Jag har ett problem med en låt som jag har skrivit.

Melodi, text, ackord t.o.m hur den ska produceras är klart, MEN, jag har svårt för att sjunga den. Kör jag utan capo är det lätt att sjunga versmelodin och svårt att sjunga refrängmelodin, när jag kör med capo på t.ex 3e bandet är det refrängmelodin som är lätt att sjunga och versmelodin som är svår. Hur ska jag lösa det här?

Det enda jag tycker funkar någorlunda är att stämma ner gitarren ett halvt steg, men då blir liksom allt ganska dåligt.

Jätte tacksam för svar, jag vill börja spela in!

Mvh,

Fm

Redigerat av Fmagnusson
Annons
Postat

Det är inte så att du har ett för smalt register för låten? Om man har provat att byta tonart och inte hittar rätt så kan det vara värt att öva upp sitt register, både neråt och uppåt. Coachade en kille i Chris Medinas låt "What are Words" som för honom (och många andra) är för låg i versen men för hög i refrängen. Svaret blir ju att öva upp sitt register.

Postat (redigerat)

Jag antar att du menar att du vill att vers och refräng ska ligga närmare varandra i tonart/skala än de gör. Utifrån din beskrivning måste det vara ett himla hopp mellan skalorna.

När detta händer mig brukar jag använda mig av en av följande tre lösningar:

1. Skal-finten (När sångmelodin är prio)

Låt oss säga att versen går i C, refrängen i F. Men jag vill försöka få refrängen att passa i D (vilket ju blir en nertransponering). Ett sätt är att låta ackompanjemanget slänga in en snabb "fint-skala", t.ex. Bb->F->C->G – och så får du en fri, naturlig övergång till D.

2. Lead byter stämma (När ackord-följd/uppbygnad är prio)

Leadsångaren får helt enkelt "byta" stämma och sjunga en understämma till den ursprungliga leadstämman, eller en kombination av understämma och leadstämma. Detta kan, men behöver inte drastikt, ändra känslan för sångmelodin; men kan vara värt besväret.

3. Insiktsfaktorn (När inget annat fungerar)

Inse att du har gjort ett halfass försök till att skriva en låt. Kassera skiten och skriv något nytt; du vet att du kan, din jävla apa! Om man inte vill kassera helt kan man ju spara fragment till senare kompositioner.

Så gör jag, i alla fall. Men det finns säkert bättre knep.

EDIT: Satan vad illa jag skriver när jag skrifer för vort.

Redigerat av Valle
Postat

Sänk eller höj låten tills den passar din sångröst?

Jag gjorde ju det, sänkte ett halvt steg men då blev den för "mörk".

Det är inte så att du har ett för smalt register för låten? Om man har provat att byta tonart och inte hittar rätt så kan det vara värt att öva upp sitt register, både neråt och uppåt. Coachade en kille i Chris Medinas låt "What are Words" som för honom (och många andra) är för låg i versen men för hög i refrängen. Svaret blir ju att öva upp sitt register.

Ja, det är nog det jag behöver göra.

Postat

Jag antar att du menar att du vill att vers och refräng ska ligga närmare varandra i tonart/skala än de gör. Utifrån din beskrivning måste det vara ett himla hopp mellan skalorna.

När detta händer mig brukar jag använda mig av en av följande tre lösningar:

1. Skal-finten (När sångmelodin är prio)

Låt oss säga att versen går i C, refrängen i F. Men jag vill försöka få refrängen att passa i D (vilket ju blir en nertransponering). Ett sätt är att låta ackompanjemanget slänga in en snabb "fint-skala", t.ex. Bb->F->C->G – och så får du en fri, naturlig övergång till D.

2. Lead byter stämma (När ackord-följd/uppbygnad är prio)

Leadsångaren får helt enkelt "byta" stämma och sjunga en understämma till den ursprungliga leadstämman, eller en kombination av understämma och leadstämma. Detta kan, men behöver inte drastikt, ändra känslan för sångmelodin; men kan vara värt besväret.

3. Insiktsfaktorn (När inget annat fungerar)

Inse att du har gjort ett halfass försök till att skriva en låt. Kassera skiten och skriv något nytt; du vet att du kan, din jävla apa! Om man inte vill kassera helt kan man ju spara fragment till senare kompositioner.

Så gör jag, i alla fall. Men det finns säkert bättre knep.

EDIT: Satan vad illa jag skriver när jag skrifer för vort.

Låten går i C, att göra en transposing till en annan skala vore ett alternativt. Ska testa detta.

Nej du, den här låten slänger jag inte!

Allt gott!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.