Måsart Postat 8 april 2013 Postat 8 april 2013 (redigerat) För att få till ett mer sammansvetsat och naturligt sound på mina mixar så brukar jag hålla mig till ett och samma rum när jag jobbar med reverb. Jag vill att det ska låta som om allt är inspelat på samma ställe. Undantaget är gitarrer där jag brukar slänga på ett schysst fjäderreverb... 🙂 Hur gör ni? Går det att få till ett enhetligt sound om man jobbar med 6-8 reverb i ett projekt? Jag antar att det kräver mer pill... Redigerat 8 april 2013 av Måsart
Signia Postat 8 april 2013 Postat 8 april 2013 (redigerat) Brukar landa på 2, max 3 stycken. Det skulle nog bli mer, om jag inte kände att det blir för krångligt att hålla mer än 2-3 st i huvet. Men känner så väl igen tanken på att hålla det enhetligt o enkelt med 1 reverb. 🙂 För mig brukar det bli 1 rent, varmt, lite längre reverb. Ett skitigt, ljust o kortare. Och sen en preset med nästan bara early reflections, som ja använder för att liksom få loss ett spår från att låta som klistrad på en vägg i mono. Det är när jag inte direkt vill använda ett reverb, men ändå skapa lite känsla av 'rundhet'. Men använder mest 1 reverb på varje spår. Använder man två reverb på ett spår så är det mest ett som "hörs" och det andra liksom fyller i svagt i bakgrunden bara. Och det här är förstås för modern populärmusik. Är det mer akustiskt är det en annan sak, men jag tänker sällan att jag ska få det att låta som om det är en inspelning från ett verkligt rum. Har aldrig fått sånt att .. kännas bra riktigt. Då talar jag alltså om impuls-reverb-köret. Edit: Kan tillägga att jag gärna använder samma plugg för alla olika reverben, bara olika inställningar. Det är inte så att jag känner jag vill köra olika för att samma plugg har svårt att fixa tre olika reverb. Redigerat 8 april 2013 av Signia
Claes Holmerup Postat 8 april 2013 Postat 8 april 2013 2-3 reverb blir det nog oftast för min del också. Ett rumsreverb dit det mesta skickas för att få en samlad ljudbild för instrumenten. Ett eller två reverb till sången. Det ena med lite mindre rum och mer early reflections än rumsreverbet för att leadsången ska låta närmare - och ett lite längre för körerna, för att ge en känsla av att de ligger lite längre bort än leaden. Ibland också ett längre effektreverb på vissa saker, men i så fall ligger det ganska svagt. På reverb till sången kör jag alltid både kompressor och de-esser som insert före reverbet på send-bussen, för att få lite extra kontroll på insignalen och för att slippa fula sibilanser som skriker sju resor värre när de har processats genom reverbet...
Guitar Nilsson Postat 8 april 2013 Postat 8 april 2013 Jag brukar ta rumsreverb på trummorna o mer normalt vocal plate på sång o ak gitarrer. Är det en lugnare låt blir det både rumsreverb o vocal plate på trummorna. Leadsången ska ha lite mindre reverb än resten för att låta närmare.
Signia Postat 8 april 2013 Postat 8 april 2013 På reverb till sången kör jag alltid både kompressor och de-esser som insert före reverbet på send-bussen, för att få lite extra kontroll på insignalen och för att slippa fula sibilanser som skriker sju resor värre när de har processats genom reverbet... Så sångsignalen som du skickar in i reverbet låter alltså lite annorlunda än sångljudet man hör ute i mixen?
drloop (oregistrerad) Postat 8 april 2013 Postat 8 april 2013 De-esser innan reverb är finemang. Då kan man få fina skinande plåtar utan irriterande biljud. Man kan också prova att skära i botten av sången innan reverbet. Jag har ofta 2-4 generella reverb på effektsendar. Som så många redan sagt, en kort, en lång en plåt och kanske ett fjäderfjong. Sedan insertar jag en flock olika reverb så totala antalet reverb kan bli allt från 2 till 20.
slejnard Postat 8 april 2013 Postat 8 april 2013 Intressant tråd. Ska testa lite av edra grejer. Använder oftast bara ett. Ibland i kombo med ett till två olika delay.
Claes Holmerup Postat 8 april 2013 Postat 8 april 2013 Så sångsignalen som du skickar in i reverbet låter alltså lite annorlunda än sångljudet man hör ute i mixen? Ja - för att få bättre resultat i slutänden. 🙂
CHAE Postat 8 april 2013 Postat 8 april 2013 Brukar bli en fyra-fem olika reverb (på FX-bussarna, aldrig på de individuella spåren) på mina projekt. * Rum med lite pre-delay på ackgitarrer * Plåt (eller hall) på elgitarrerna. Använder bara fjäderreverb i yttersta nödfall och då om det ska vara som ren effekt, typ surf-sound ihop med tremolo * Ett blygsamt "trumrum" som skickas till trumpaketet * Plåtar på sång * Hall på körer Vänligen, CHAE
Casperfren Postat 8 april 2013 Postat 8 april 2013 Hm. Nu är jag ingen stjärna på mixa direkt, men jag tycker inte jag får plats med reverb, för mixar jag gillar har känslan av plats mellan instrumenten, altså instrumenten låter små, men eftersom det är så mycket luft i mixen blir den stor. Men man kan kanske testa mer reverb för att färga instrument och ljud mera än att ha spaceiga svansar.. Mvh
Bloeas Postat 8 april 2013 Postat 8 april 2013 De-esser innan reverb är finemang. Då kan man få fina skinande plåtar utan irriterande biljud. Man kan också prova att skära i botten av sången innan reverbet. Jag har ofta 2-4 generella reverb på effektsendar. Som så många redan sagt, en kort, en lång en plåt och kanske ett fjäderfjong. Sedan insertar jag en flock olika reverb så totala antalet reverb kan bli allt från 2 till 20. Vänta nu. Om du lägger en de-esser innan reverbet på sendkanalen färgar de-essern reverbet? Jag har aldrig brytt mig om i vilken ordning jag lägger sendeffektetna 🙂 Ursäkta min tröghet! 🙂
drloop (oregistrerad) Postat 8 april 2013 Postat 8 april 2013 Egentligen färgar inte de-essern reverbet utan tar bort jobbig sljud som kan låta fult i reverbet.
Casperfren Postat 8 april 2013 Postat 8 april 2013 Vänta nu. Om du lägger en de-esser innan reverbet på sendkanalen färgar de-essern reverbet? Jag har aldrig brytt mig om i vilken ordning jag lägger sendeffektetna 🙂 Ursäkta min tröghet! 🙂 Om du skickar en send till ett spår som har en de esser på och sedan ett reverb på så tar du bort det du inte vill ska komma i reverbet, S ljud kan vara väldigt störande i reverb Mvh
BluesBoy Postat 9 april 2013 Postat 9 april 2013 Brukar nog bli mellan 2-4 olika. Ett rumsreverb där det mesta skickas in i olika delar. Ett till sång Ett till virvel Ett till "övrigt".
Bloeas Postat 9 april 2013 Postat 9 april 2013 Jo, jag vet hur en de esser funkar. Men är det en signalkedja även på send, eller jobbar dom oberoende av varandra? Om inte borde man ju kunna göra så här (: Skapar jag en effektkanal med tex reverb. Öppnar upp kanalfönstret, flyttar ner reverbet ett snäpp på insertdelen och lägger dit tex en de-esser före, påverkar ju de-essern reverbet. Eller det är kanske så här alla gör, mixar effektkanalerna? Jag tycker själv det låter intressant, haha! //andreas
Bloeas Postat 9 april 2013 Postat 9 april 2013 Edit: sorry, skriver på telen och kan inte ändra mitt inlägg. Forts... Då borde man kunna lägga tex en stereobreddare efter reverbet på effektkanalen för att få det ännu större?!
Valle Postat 9 april 2013 Postat 9 april 2013 Har som regel (men inte alltid) rum/reverb endast på trummor, sällan på annat. För att skapa djup och omgivning använder jag mig hellre av "dubbningar" X gånger och/eller modulerande effekter. OK, vill jag att källan ska som om den befann sig i en domkyrka, så visst ... Jag gillar "mitt" sound. Men kanske är det för att jag är rätt så lat som jag inte pallar pilla med reverb, för det är ju trots allt begränsningen av reverb som mina produktioner blir så jävla torra eller in yer face.
Jon Rinneby Postat 9 april 2013 Postat 9 april 2013 (redigerat) Jag brukar använda ett rumsreverb, en hall och en plate, sen ett eller två delay. (Virvel, beroende på genre och inspelning, kan behvöva "separat behandling" med tex gejtat reverb, eller en längre plate) Mitt nya favoritreverb är detta: http://www.valhallad...allavintageverb Personligen använder jag förresten aldrig de-esser på reverb, utan skruvar hellre fram ett ljud (i reverbet) som passar "naturligt" utan att stöka till det. mvh Jon Redigerat 9 april 2013 av Yllet 1
Claes Holmerup Postat 9 april 2013 Postat 9 april 2013 (redigerat) Jo, jag vet hur en de esser funkar. Men är det en signalkedja även på send, eller jobbar dom oberoende av varandra? Om inte borde man ju kunna göra så här (: Skapar jag en effektkanal med tex reverb. Öppnar upp kanalfönstret, flyttar ner reverbet ett snäpp på insertdelen och lägger dit tex en de-esser före, påverkar ju de-essern reverbet. Eller det är kanske så här alla gör, mixar effektkanalerna? Jag tycker själv det låter intressant, haha! //andreas Ja - om du skickar till en buss, så funkar effekterna du lägger där som inserter på bussen, så de-essern ligger före reverbet så att sibilanserna inte kommer in och behandlas av reverbet. Du kan förstås lägga vilka effekter du känner för på bussen, men det gäller att hålla tungan i rätt mun, eftersom det ju blir en kedja där ordningen kan göra stor skillnad... Redigerat 9 april 2013 av Claes
Bloeas Postat 9 april 2013 Postat 9 april 2013 Ja - om du skickar till en buss, så funkar effekterna du lägger där som inserter på bussen, så de-essern ligger före reverbet så att sibilanserna inte kommer in och behandlas av reverbet. Du kan förstås lägga vilka effekter du känner för på bussen, men det gäller att hålla tungan i rätt mun, eftersom det ju blir en kedja där ordningen kan göra stor skillnad... Ok, tack för svar! 🙂
KillwithSkill Postat 9 april 2013 Postat 9 april 2013 Det hänger ju lite på vad man vill uppnå för ljudbild. Är det aggrometal finns det inte mkt effekter alls. Är den en smörig U2-gegga så blir det ju naturligtvis mer. Just nu leker jag med lite progressiv musik där ena stunden kan det vara aggressivt för att sen i nästa vara snygga ackeguror. Då kan det bli uppåt 10 olika reverb. Par/tre till trummor. Virvel pukor och rum. Sen kan det bli ett på bastrumman. Ett yberkort rum till gitarrer. Ett till ackesnurror, ett till rena gitarrer. Ett till leadsång och ett till kör, ibland fler om ex det är olika körer som typ svarar eller ligger i varandra. Just för att separera så mkt som möjligt! Sen har jag dille på att allt ska skickas till grupper. Alla trummor på en buss inkl FX, alla dist på en grupp, alla acke på en rena på en osv. Och sen därifrån till masterbuss.
joachime Postat 9 april 2013 Postat 9 april 2013 Mitt nya favoritreverb är detta: http://www.valhallad...allavintageverb Ja, det är fedt man! Personligen använder jag förresten aldrig de-esser på reverb, utan skruvar hellre fram ett ljud (i reverbet) som passar "naturligt" utan att stöka till det. Jag lutar mer åt det jag också. För det mesta tar jag hand om essen på kanalen och filtrerar reverbet efter tycka och smak. Däremot händer det att jag lägger en kompressor efter reverbet för att få det att svälla mera. Och är jag på det humöret händer det att jag sidechainar kompressorn mot en annan kanal, eller mot sångkanalen själv.
KillwithSkill Postat 9 april 2013 Postat 9 april 2013 En annan idé är oxå att ha olika stereobredd på reverben. Ändra rummets storlek på bredden. Men då tar jag till "Direction Mixer" och smalnar av. En virvel kan ju bli för "larmig" med ett för brett reverb.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.