Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Sitter i nya studion med nya möbler men har lite funderingar. :/

Tänkte om nån med mer erfarenhet kanske kan "shed some light"..

Mina monitorer är ett par Tapco S5 från Mackie. "Designmässigt" eller hur man ska säga, så ska dom väl stå upp eftersom diskanten är placerad ovanför basen, men nu utgår jag från det estetiska i bilden, alltså looken, när jag säger att jag hellre vill ha dom liggandes.

Har lyssnat och försökt jämföra vad som låter bäst, och det är en liten kurvning i ljudbilden men kan inte bestämma vad som låter bäst.

Så då undrar jag, vad brukar man utgå ifrån när det handlar om stående eller liggande monitorer?

Skrivbordet är standard, dvs 75 cm högt, och monitorerna står på ställningar som höjer dom 15 cm upp från bordet.

Om dom ligger ner så har jag både bas och diskant i axelhöjd ca medans om jag ställer dom upp så har jag diskanten i öronhöjd.

Tacksam för svar, och gärna extra-information!

Ha det bäst i vårsolen!

Annons
Postat

Det är bättre att ha diskanten i öronhöjd.

Öronen är känsligare i horisontalled än i vertikalled, så det är större risk att det blir en lite konstig stereobild om du har dem liggande - åtminstone om de inte är på lite längre avstånd än vad som är normalt för närfältare. Troligen får du också en mindre sweetspot på grund av samma sak...

Postat

Ja du har rätt. Jag ställde upp dom igen och drog igång ett projekt jag jobbar på just nu och det satt bättre på sätt och vis.. mer guld i ljudet. Tack Yoda! May the force be with you.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.