Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Kör med FL Studio och använder pluggarna som finn i den, ganska okej men vill prova nåt nytt. Så jag undrar fall någon kan rekomendera några schyssta VST pluggar till mixning och mastering ? Kör hip hop så ni vet men det kanske inte spelar någon roll ? Gärna kvalite.

Redigerat av punchline82
Annons
Postat

Svårt att ge dig ett overall-svar då allt handlar om hur det låter egentligen..

Personligen brukar jag, per kanal, svänga lite på Logic's original-kompressor för lite ökat "thump", och Linear Phase EQ för att få bort fula frekvenser. När jag sen är nöjd med låten så brukar jag lämna den så. För det mesta jobbar man för mycket och har svårt att dra en linje när enough is enough.. ett vanligt misstag man gör när man precis börjar jobba med pluggar är att man kompressar skiten ur allt och eq'ar till alldeles för mycket diskant, så var sparsam och utgå från ditt egna öra. Jämför gärna med en "professionell" låt medans du jobbar, och nu har jag aldrig använt FL själv då jag sitter i Logic, men original-pluggarna räcker långt i början. 🙂 (förlåt om du inte alls är "nybörjare", fick bara den känslan av frågan, hoppas du blev lite klokare iallafall. 🙂

Postat (redigerat)

...Hm...Till just hiphop låter det nog bäst om du kör ett skarpt högpassfilter vid 20 kHz och samtidigt ett skarpt lågpassfilter vid 20 Hz så du släcker ut allt däremellan.

Skämt å sido (då jag en gång i tiden också spelade raplåtar live) så blev mina sånginspelningar mycket bättre sedan jag köpte Fabfilter Pro Q (en EQ) och Fabfilter Pro DS (en De-esser, för att få bort de vassa s-ljuden som är en smalbandig kompressor). Det är bara ett par tre låtar sedan. Dessförinnan lät det fan i mina öron med den medföljande EQn som är svårrattad. Tilläggas ska att jag är nybörjare på inspelning och det som funkar direkt gillar jag.

Har även en PSP Micro Warmer som funkar som bandkompressor. Gillar denna på vissa tagningar.

I EQns fall så handlar det om att just denna var så enkel att fatta och ratta. Och De-essen funkar verkligen på transienterna utan för mycket rattande - mitt bästa köp!

På studioversionen av "Moments on the run" nedan använder jag dessa, men inte på inspelningarna innan "Knife". (Vill inte spamma med direkt videolänk.)

MEN jag antar att andra liknande pluggar funkar lika bra.

Redigerat av Erik dP
Postat

Hip hop måste köras på SSL mixer. Helst 4000!

Stenhårt komprimerat på kanalkompressorn och sedan gasa på buskompressorn för att tjocka till.

That´s the hip hop recept.

http://www.soundonso...les/it_1209.htm

😉

Okej Men den finns väl inte som mjukvara, eller ?

Postat

Är det Waves ? Vilken bundle ligger den i ?

Postat

Kör med FL Studio och använder pluggarna som finn i den, ganska okej men vill prova nåt nytt. Så jag undrar fall någon kan rekomendera några schyssta VST pluggar till mixning och mastering ? Kör hip hop så ni vet men det kanske inte spelar någon roll ? Gärna kvalite.

Vill du prova något nytt för provandets skull eller för att uppnå ett speciellt resultat? Om det är skitsamma så är det väl egentligen bara att ta en i biljonhögen av pluggar, Voxengo exempelvis, vinnare i nästan allt.

Postat (redigerat)

Ska man ha SSL 4000 compressorn på master bussen ? Alltså VST pluggen inte mixerbordet. Ska man ha den som första plug och sen tex izotope 5 mastering VST ? Eller är det bara onödigt ? Eller ska man enbart ha SSL 4000 compressorn på master och sen tex EQ med mera och inte ha en annan (extra) compressor ? Eller hur är det tänkt, samt vad blir "bättre" sämre med denna compressor ? Ger den ett speciellt sound eller varför rekomenderar ni denna ? Hur skulle ni ha gjort ?

EDIT: Vilken ordning ska man sätta pluggarna i FL ? Alltså från topp till den sista ? Är det att allt under den första påverkas typ en limiter, sen en EQ osv ?

Redigerat av punchline82

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.