Proggish Postat 8 april 2013 Postat 8 april 2013 Hej alla trevliga studiomänniskor! Har en fråga jag behöver svar på. Jag är "helt grön" på prylar, men googlar, söker och lär mig efterhand. Har 3 st Alesis adat xt. En Alesis BRC som synkar och ett 24 kanalsbord med 4 sub... Håller på att försöka få ihop detta till en kul och vettig inspelningsmiljö för så liten peng som möjligt. Nu till frågan: Har hittat olika ljudkort med flerkanals ingångar och utgångar, både balanserade trs och adat (optisk)... Nu undrar jag om jag kan använda ett sånt ljudkort som ett slags preamp och använda adat utgången och köra ihop med mina bandare..? Kan ju köra från trs utgångarna direkt till bandaren, men tänkte slippa kablar (blir gott om den varan ändå...)..? Har ingen wordclock syncronizer heller... Har nån "vanliga" preampar som jag kör direkt in i bandarna, men tänkte att jag nångång "kanske" skaffar en dator och datorprogram och använder adatarna som a/d omvandlare istället... Vad tror expertisen..?
drloop (oregistrerad) Postat 8 april 2013 Postat 8 april 2013 (redigerat) Well, jag skulle nog titta på den här http://www.thomann.d...tal_ada8000.htm AD/DA med preamp och ADAT anslutning. Kan bli struligt med synken kanske, men har inte BRC wordclock out? Kan återanvändas om du köper ett ljudkort. Men om du går datorvägen skulle jag nog skrota idén med ADAT som AD. Mer krångel än nytta. Varför använder du inte mixerns preamps? Dom finns ju där redan. Redigerat 8 april 2013 av drloop
joachime Postat 8 april 2013 Postat 8 april 2013 RME har ett PCIe-kort som heter Raydat och ett PCI-kort som heter HDSP 9652, som båda har tillräckligt med ADAT-anslutningar. Med hälp av optiska kablar kan du ansluta dina ADATar till något av korten. Använd ljudkortet som master och låt ADATarna slava mot det. Jag tror det är det enda du behöver för att få det att rulla, ifall du inte planerar att kunna använda dina ADATs för att spela in också. Då behövs en klurigare lösning eftersom de optiska signalerna behöver gå via BRC då.
Proggish Postat 8 april 2013 Trådstartare Postat 8 april 2013 Har inga direct out på bordet, får hämta från insert eller via subbarnas direct out... Vill spela in så jag kör bandarnas out till XLR ingångarna på bordet... Just nu kör jag "kanal 1-8" via bandare, tillbaks till "kanal 9-16" för att slippa koppla om en massa... Jag ska använda bandarna till att spela in på och mickar man upp ex. trummor på en 8 kanaler eller mer plus kör in bas och gura eller nåt samtidigt, så vill jag kunna justera och fixa till trummorna i efterhand på separata kanaler...
joachime Postat 8 april 2013 Postat 8 april 2013 Me spela in på ADAT menade jag att lagra material på ADAT-band. Om du enbart tänker använda ADAT-maskinerna som A/D- och D/A-omvandlare till datorn ska det funka som jag beskrev tidigare.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.