Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena forumläsare.

Jag har precis uppgraderat min dator och har efter det fått problem med störningar i ljudet. Från början trodde jag att det var någonting som var fel i cubase men har nu kommit fram till att det är samma störningar även när jag spelar musik i ex mediaplayern. Störningarna är att ljudet hakar upp sig. Ibland kort och ibland lite längre. Det är lite då och då men framförallt när man jobbar med flera saker samtidigt.

Jag har de senaste drivarna till ljudkortet samt att det integrerade ljudkortet är inaktiverat.

Datorn är en i5.a med windows 7, 8 GB ram. Ljudkort Steinberg MR816x. Har jag glömt nått? Tror inte det men påminn mig gärna 😉

Någon som har något mer tips att ge innan jag våldar sönder grejerna 😄

/Christer

Annons
Postat

Det första jag alltid kommer att tänka på när det sprakar och knastrar om ljudkort är buffertstorleken.

Kanske inte är det i det här fallet, men det kan ju vara värt att kolla upp i alla fall.

Tror att det för det mesta gäller vid inspelning av audio, men det kanske är ett problem vid uppspelning också.....

Postat (redigerat)

Tyvärr är det inte det heller. Jag har provat alla möjliga bufferstorlekar men det är lika vilken inställning jag än väljer =(

Jag fick nyss en blåskärm oxså så det verkar ju vara något galet nånstans.

Redigerat av ChristerU
Postat (redigerat)

1. Använd Loggboken (i Administrationsverktyg) för att ta reda på orsaken till din BSOD.

2. Kör DPC Latency Checker eller LatencyMon och se om datorn klarar sig bra.

3. Testa att avaktivera trådlösa nätverkskort helt.

4. Testa att stänga av SpeedStep (EIST) eller strömsparande funktioner i BIOS.

Redigerat av Linus
  • Gilla 1
Postat

Jag har nu bytt FW kort till ett som steinberg rekommenderade till ljudkortet samt avaktivera nätverkskortet. Den går bättre men hackar fortfarande en del. Framförallt om man lyssnar på ett projekt och öppnar upp ett annat fönster vid sidan om. Exempelvis surfar. Det är lite skumt det här måste jag säga 😲

Postat

1. Använd Loggboken (i Administrationsverktyg) för att ta reda på orsaken till din BSOD.

2. Kör DPC Latency Checker eller LatencyMon och se om datorn klarar sig bra.

3. Testa att avaktivera trådlösa nätverkskort helt.

4. Testa att stänga av SpeedStep (EIST) eller strömsparande funktioner i BIOS.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.