Agent_Embryo Postat 20 mars 2005 Dela Postat 20 mars 2005 Jag skulle vilja ha lite råd och tips om hur jag ska få mitt bands demo att låta bättre. Den är inspelad i min lilla hobbyhemstudio med den utrustning som finns att tillgå. Har lagt upp låtarna som dom låter nu på följande länk: http://agentembryo.dyndns.org/ghostnail/ Vad behöver jobbas på (om inte annat som till nästa demoinspelning)? Duger det som demo att skicka ut till spelställen? Har vanliga gamla stereohögtalare och ett par billiga lurar att mixa i nu, men ska antagligen inhandla ett par Tannoy Reveal Active inom en snar framtid. Hur låter det helt enkelt? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Piccazzo Postat 22 mars 2005 Dela Postat 22 mars 2005 Kommer ingenstans via länken .. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Agent_Embryo Postat 22 mars 2005 Trådstartare Dela Postat 22 mars 2005 Verkar som min router hade lagt av. Borde fungera nu, annars får jag lägga det någon annanstans. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 22 mars 2005 Dela Postat 22 mars 2005 Det finns faktiskt en hel avdelning här som bara behandlar demoinspelningar. Där ger vi varandra tips på just det du efterfrågar 🙂 Får göra en tydligare genomlyssning innan jag kommenterar något dock. Dessutom är det inte riktigt min genre, så om jag skriver något senare, ta det med en nypa salt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Agent_Embryo Postat 22 mars 2005 Trådstartare Dela Postat 22 mars 2005 Hade problem med att bestämma vart jag skulle posta det här, därför den hamnade här. Om det passar bättre, får jag be någon moderator att flytta tråden till just demoinspelningar. Självklart tar jag allt med en nypa salt, i slutänden handlar det ju om vad jag själv tycker, men det kan vara bra med lite synpunkter och konstruktiv kritik. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
herwhisper Postat 22 mars 2005 Dela Postat 22 mars 2005 Lyssnade på dina låtar, och jag tycker att dom låter mycket bra musikaliskt sett. Men att dom lämnar lite att önska vad det gäller mixning. För det första så låter trummorna som om dom har utsatts för en alldeles för hård komprimering av hela trumpaketet. Det pumpar lite fult. Och så skulle sången ner ett par dB, och det skulle inte heller skada med ett lite roligare reverb. Men som sagt, det är udda och sköna låtar. Detta borde ni kunna få kontrakt på! Jag gjorde en liten mastring för skojs skull: Your browser does not support the HTML5 audio tag Hoppas det smakar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
osiris Postat 22 mars 2005 Dela Postat 22 mars 2005 Det svänger ju det här 😉 Bra låtar faktiskt. Men som herwhisper säger så är trummorna liite för hårt komprimerade. Jag tycker däremot att sången ska upp lite grann. Bra låtar och fortsätt jobba 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
herwhisper Postat 22 mars 2005 Dela Postat 22 mars 2005 Det svänger ju det här 🙂 Bra låtar faktiskt. Men som herwhisper säger så är trummorna liite för hårt komprimerade. Jag tycker däremot att sången ska upp lite grann. Bra låtar och fortsätt jobba 😄 Nu när jag har lyssnat lite på låtarna, så håller jag nog med om sången. Den ska nog upp någon dB. Jag tror att det va själva ljudet på sången jag inte gillade, och då ville jag sänka den? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lavrell Postat 22 mars 2005 Dela Postat 22 mars 2005 Nu har jag endast lyssnat på "Cold dead body" men av det jag hör där så har ni verkligen förstört musiken helt 🙂 alldeles för mycket multibandskompression (för ni har väl mastrat?) och ni har verkligen tryckt ihop allt för mycket. Backa ordentligt på kompressionen så ni får lite dynamik iaf. Det skulle göra låtarna bättre för nu låter det bara som en stor enda gröt tyvärr. Lyssna bara på cymbalerna tex hur dom pumpas och svajar? inge vidare tyvärr. Det va ju bra musik annars så backa ordentligt med compressorna så kan det här börja låta bra 😄 /Micke Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Agent_Embryo Postat 22 mars 2005 Trådstartare Dela Postat 22 mars 2005 Tackar tackar. Så om jag förstått det rätt: på tok för mycket kompressor, sången för låg. 😆 herwhisper: den mastringen låter bra, får man fråga vad du har gjort på den? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
herwhisper Postat 22 mars 2005 Dela Postat 22 mars 2005 Jag la på en multibandskompressor som jag delade upp i fyra band. band 1: -60hz höjning med 3dB band 2: 60-800hz öförändrad band 3: 800-10khz höjning 1dB band 4: 10-...khz höjning med 3dB sedan en EQ, där skar jag allt under 30hz och allt över 15khz. Jag höjde även vid 4.4khz med 4.5dB och med ett Q-värde på 1.77. Och en liten puckel vid 120hz där jag höjde med 1db och ett Q-värde på 0.5 Sedan körde jag en limiter där jag sänkte out med 0.5db. Thats it! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredde30 Postat 31 mars 2005 Dela Postat 31 mars 2005 Har också lyssnat på demon. Helt klart sjyst låt men precis som herwhisper var inne på så kunde man nog använt lite mindre kompression på trummorna. Måste bara som ett litet extra instick passa på att berömma den remastringen som herwhisper gjorde. Sen till mina egna förslag. 1. Om det är möjligt gör en omtagning på sången helt och hållet. Det låter som om er sångerska kan prestera en hel del bättre än den här tagningen. Inget illa ment det hörs att hon kan sjunga men hon låter lite osäker på rösten och det hade dessutom vart bra om hon kunde klämma i lite mer på refrängerna för att få önskad boost. Ett lite större reverb hade nog inte skadat här heller. 2. Synth slingan är sjyst men det blir lite monotont när den ligger på hela tiden pröva gärna att ta bort den på vissa partier och sjussa fram den på andra partier, man kan kanske tom tänka sig någonslags mellanspel med den slingan i förgrunden... Vad jag särskillt vill ha fram med min andra punkt är att ni har ett bra grundriff men eftersom det är ett ganska malande sådant så kan man skapa lite mer liv i låten med att variera vad som är den bärande tråden i kompet... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Agent_Embryo Postat 1 april 2005 Trådstartare Dela Postat 1 april 2005 Tack för synpunkterna. 🙂 Har petat lite med mixarna, backat kompressionen på trummorna rejält, men nu tycker jag att mixen låter sämre av nån anledning. De som ligger ute på länken är mixade i mina gamla skräpiga stereohögtalare, sen dess har jag fått hem mina Tannoy monitorer, och har suttit med dom och försökt mixa, men blir bara förvirrad. Sången kan jag hålla med om, hon kan prestera bra mycket bättre, och hon skulle nog helst ta om alltihopa om vi hade tid, fast nu har vi hållit på ett bra tag med demon, och det känns mest som om vi vill bara få den så klar som möjligt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrPhil (oregistrerad) Postat 5 april 2005 Dela Postat 5 april 2005 Tack för synpunkterna. 😲 Har petat lite med mixarna, backat kompressionen på trummorna rejält, men nu tycker jag att mixen låter sämre av nån anledning. De som ligger ute på länken är mixade i mina gamla skräpiga stereohögtalare, sen dess har jag fått hem mina Tannoy monitorer, och har suttit med dom och försökt mixa, men blir bara förvirrad. Sången kan jag hålla med om, hon kan prestera bra mycket bättre, och hon skulle nog helst ta om alltihopa om vi hade tid, fast nu har vi hållit på ett bra tag med demon, och det känns mest som om vi vill bara få den så klar som möjligt. Det tar ett tag att vänja sig vid ny lyssning. Lyssna igenom lite inspelningar du gillar, eller vet hur de låter, analysera, o försök igen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ErikP120 Postat 26 april 2005 Dela Postat 26 april 2005 (redigerat) För att komma med en konstruktiv grejj, Jag tycker att basen i mixen är lite odefinierad och spretig, testa att köra en Waves C1 kompressor med sidechain och splita den så att du bara komprimerar allt under förslagsvis 170 hz , dra ner tresholden till -40 och ställ raiton på 50:1 eller vad det nu blir så att kurvan sträcks ut. Långsam attack och snabb release (kör 1 ms) så får du med lite punch. Cheers Redigerat 27 april 2005 av Dawnage Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bultage Postat 18 maj 2005 Dela Postat 18 maj 2005 Jag la på en multibandskompressor som jag delade upp i fyra band.band 1: -60hz höjning med 3dB band 2: 60-800hz öförändrad band 3: 800-10khz höjning 1dB band 4: 10-...khz höjning med 3dB sedan en EQ, där skar jag allt under 30hz och allt över 15khz. Jag höjde även vid 4.4khz med 4.5dB och med ett Q-värde på 1.77. Och en liten puckel vid 120hz där jag höjde med 1db och ett Q-värde på 0.5 Sedan körde jag en limiter där jag sänkte out med 0.5db. Thats it! Vare kul å mastra en mp3:a? 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Agent_Embryo Postat 19 maj 2005 Trådstartare Dela Postat 19 maj 2005 Nu har jag lagt fortsatt mixning etc på denna demo till handlingarna, och det blev väl...okej antar jag. Får väl fortsätta experimentera i framtiden. Det "färdiga" materialet finns som wav(rarat) på http://agentembryo.dyndns.org/ghostnail/ghostdemo.rar Och i MP3 format på http://www.ghostnail.tk (Och trots att det var en mp3a som herwhisper grejade med illustrerade det väldigt bra vad som kunde göras. Nu har jag iofs inte gjort som han föreslog, men men.) 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.