Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

...En liten visa, "Canyons", skriven och framförd av mig själv:

Redigerat av Erik dP
Annons
Postat

Skaplig låt! Det första jag tänkte: Snyggt pianospel. För lite trummor.... Lite för snabb för att du bekvämt ska hinna med alla ord?

Postat (redigerat)

...Det stämmer. Jag borde kört den i ca 10 bpm lägre hastighet. Bara att hinna andas var förbannat svårt. Det är därför jag gör dessa testinspelningar...För att ta reda på vad som inte funkar.

Kul att du gillar låten.

Redigerat av Erik dP
Postat

Om man inte sjunger när man sätter grunden vill det gärna bli fel tempo, oftast för snabbt, har jag märkt, särskilt live när man har pulsen uppe. Men om jag bara utan att alls ens tänka på vilket tempo det ska vara och sjunger nån av stroferna i låten för mig själv då får jag alltid tempot exakt, sen "sejvar" jag det i fotens metronom. Sen är det bara att köra igång gitarren i rätt tempo. Så rösten har på nåt vis lättare att hitta exakt tempo än fingrarna. Det är väl för att fingrarna inte behöver bry sig om hur många ord det är....

Postat (redigerat)

Alla tips är välkommna. Jag drog faktiskt ner trummorna runt 10 dB för att jag tyckte det blev lite väl "stötigt" när de ska samsas med alla andra stötiga instrument. Även basen drog jag ner rejält. Jag tror min egen lärdom av detta är att ge ännu mer rum åt de olika instrumenten som nu mer eller mindre spelar samtidigt...typ på ettan. Min nödlösning var att dra ner de som bidrog till stötigheten.

Redigerat av Erik dP
Postat

...Javisst. Jag är inte helt nöjd med den. För mig är det fortfarande "learning by failing" som gäller. Men jag går vidare med andra låtar och lär återkomma med ett nytt försök på denna när jag lärt mig hantera "the nobel art of home production". ...Eller så låter jag nån bättre lämpad göra underverk.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.