Jump to content
Annons

Nu uppe och rullar i Win7 64bit men får mycket knaster.


rammega

Recommended Posts

Ja nu får jag knaster och biljud som tack då.

Vad kan jag göra?

Jag har inte gjort några config i win7

Rigg:

Win7

I7

ASUS P6 SE

Layla 24/96 + AI3 adat omvandlare.

Ram 12 GIG

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja nu får jag knaster och biljud som tack då.

Vad kan jag göra?

Jag har inte gjort några config i win7

Rigg:

Win7

I7

ASUS P6 SE

Layla 24/96 + AI3 adat omvandlare.

Ram 12 GIG

Bloody svårt att felsöka på den beskrivningen...

Dock, jag har samma moderkort med en i7920 och det har alltid varit vrålstabilt (med Windows 7 64-bit, Windows 8 64-bit samt Hackintosh Lion samt MT).

Funkar annan musik att spela upp? Vad är det för knaster? Kan du lägga upp en fil? Slår det över vid inspelningen? Har du både internt och etern ljudkort installerat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Kollar lite om opimering av win. Ska man ha backgrunds tjänst eller Program i bockat under performance?

Redigerat av rammega
Link to comment
Dela på andra sajter

Kollar lite om opimering av win. Ska man ha backgrunds tjänst eller Program i bockat under performance?

Bakgrund men du ska inte vara nära sådana problem ändå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Knaster brukar ofta föra tankarna till att processorn eller någon komponent i systemet får jobba så hårt att det inte hänger med. Då kan det bli knaster. Vad beträffar bi-ljud, så vore det intressant att höra om det är nåt specifikt bi-ljud du upplever, eller om du mest menar en massa knaster, knäppljud, drop-outs å shit (?)

Hög belastning kan det bli om du kör väldigt hög upplösning typ 96kHz, eller har extremt låg bufferstorlek på ASIO rutinen, eller att du spelar in ljud på system-disken, eller att den separata hårddisken du spelar in ljudet på kan ha försatts i PIO-läge av BIOS (istället för UDMA som det ska va) .. typ nåt sånt.

Lyssna gärna på ljudfilerna i nån mediaspelare, för att höra om det är knaster i dom, eller om knastret annars blir när du spelar upp. Kolla även CPU- och disk-mätaren i cubase för att se hur hög belastning av systemet cubase upplever.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter konstigt att du måste justera till 512 på en sån burk för att få playback att funka

Link to comment
Dela på andra sajter

En googling senare:

ASUSTeK Computer Inc.-Forum- DPC latency issues!!! sound stuttering! bios update doesn't solve!

Wow, I figured it out.

It was my because of my IDE (jmicron) controller, once I disabled that the DPC spikes stopped.

Har du några hårddiskar eller CD/DVD-läsare kopplade med IDE? Annars, prova att stänga av kontrollern i BIOS.
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Får du knaster om du kopllar ur Alesis enheten?

Kan vara orsakat av klockproblem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får du knaster om du kopllar ur Alesis enheten?

Kan vara orsakat av klockproblem.

Det har jag inte provat. Sen har jag ingen ny klocka att stoppa i 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Du vänder alltså på master/slav-förhållandet. Men den här gången stänger du av monitorerna innan du ändrar klocka. 😉

Sätt Alesis som masterklocka och ändra Layla-kortets klocka från Internal till ADAT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nu har jag testat i Adat läge på klocka. men det går inte. Då blir det bara skit så att säga.

Det konstiga är att det känns labilt.

ibland går det som tåget och ibland så knastrar det lite. Då är det bara att stänga ner CB och starta om så funke det ett tag till.

I Bios så har vi på disk EDI läge. men det går att ändar till AHCI. Ska man ändra det tro?

Redigerat av rammega
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag börjar mer och mer tro att Layla inte klarar 64 bitar.

Man blir så jävla lessen. När man har köpt Omnisphere och allt. Så bara knastrar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Bios så har vi på disk EDI läge. men det går att ändar till AHCI. Ska man ändra det tro?
Är det en IDE- eller SATA-hårddisk då?

Har du en IDE-hårddisk och stänger av IDE-kontrollern i BIOS har du ingen hårddisk att starta från längre. 🙂

Då är det bara att ändra tillbaka. Det ska iofs. vara rejält långsökt att en ny dator skulle använda IDE-disk så prova att avaktivera kontrollern i BIOS. Det gör du inte på samma ställe som AHCI/IDE.

En SATA-disk trivs bäst i AHCI-läge men om du ändrar läge är risken stor att Windows inte startar. Det kan behövas att installera om Windows för att få datorn att fungera med AHCI - och det är det kanske inte värt.

Om du har en SATA-hårddisk men SATA-kontrollern kör den i IDE-emulerat läge istället för AHCI har det ingen betydelse för ditt problem, eftersom boven skulle vara IDE-kontrollern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har råkat ut för sådant tidigare, och det är besvärligt att lösa men inte omöjligt.

Mitt tips är att stänga av ALLT du inte behöver (nätverkskort, serieportar, inbyggda ljudkort osv) och sedan aktiviera dem en efter en. Då kan du lättare identifiera skurken.

I denna process bör du också ta ur alla kort du inte behöver (externa graffikkort, om datorn har internt grafikkort osv). Detta gäller också externa USB-enheter och liknande.

Skulle du upptäcka att någon särskilt enhet strular kan du testa att flytta kortplats/port eftersom det kan bero på att de delar resurser.

Därefter kollar du att du har de allra senaste drivrutinerna, särskilt för den enhet som eventuellt strular.

Har du inte ändrat något i datorn är det stor chans att det är drivrutinerna. Många tillverkare är inte särskilt aktiva med att uppdatera drivrutiner till gamla produkter, sitter själv med ett M-audio fast-track ultra som strular (ljudet dör ibland=omstart) i mitt 64-bits windows men det lär aldrig fixas tyvärr.

Har ett asus nu med 3 st interface (varav ett wifi) samt blåtand nu och detta lirar utan problem, men mitt gamla asus strulade den trådlösa kontrollern. Det blev knaster ibland men stängde man av wireless gick det perfekt.

Som sagt - det lönar sig att köpa kvalitet när det gäller moderkort . billilga kretsar skapar problem förr eller senare.

//J

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bara SATA och SSD diskar.

Vad tror du om att slänga i ASIO all?

Det kan ju inte skada iaf.

Vet inte vilket program du kör men Cuibase kan ex köra med "Asio generic" samt DirectX också - dock med högre latency. Det kan dock vara värt att testa för att se om det fungerar - då är det ju troligtvis drivrutinsrelaterat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm ja jag undrar vad jag egentligen pillade på?

men det känns stabilare nu med knaster osv. Hmmm

Om du 4-dubblar bufferten är det inte så konstigt att det börjar fungera.....

Med en I7 bör du sällan behöva gå över 256 om du inte maxar ut burken - det bör du se på processormätaren.

Det finns mycket mjukvara som kan störa också, tänker på antivirusprogram, automatiska uppdateringar av program (google, adobe och microsoft är alla pratiga), skype/dropbox och liknande program är också väldigt pratiga.

För att utesluta sådant får du testa med en nyinstallation av OS (ta backup först)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bara SATA och SSD diskar.

Vad tror du om att slänga i ASIO all?

Om Echo erbjuder "riktiga" ASIO-drivrutiner finns inga skäl. ASIO4All är för speldatorljudkort utan ASIO.
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Vi tar det från början.

Jag har 2 os på burken. Ett XP på en SSD där allt funkar med Cubase.

Men i Win7 64 med samma laylakort så blir det så här. Därför mistänker jag att Layla 24/96 tillverkarna inte har lyckats ta fram en rutin för den miljön. Och då betyder det att jag helt enkelt får köpa ett nytt ljudkort. Eller vara kvar i xp. Det finns en hel del trådar ute på nätet där man har samma problem.

Jo sen är det väl så att: pay peanuts an get monkeys!

Redigerat av rammega
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan så vara. Layla är ändå några generationer gammalt, precis som XP, och Echo satsar nog på att deras nuvarande modeller ska fungera med Win7/Win8.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite felsökningstips:

Gå in i Device Manager, under View, välj resources by type.

Gå in under Interrupt Request (IRQ), Leta upp ditt ljudkort och se efter vilket IRQ den har. Prova att avaktivera annan hårdvara på denna IRQ.

Starta gärna om och kontrollera om det funkar.

Om detta inte hjälper:

Start --> msconfig.exe

Gå in under services, välj "Hide all Microsoft Services" avbocka sedan alla andra. (Ta en anteckning på vad som är förbockat och ej förbockat)

Gå in under Startup, avbocka allt (om det inte har med ljudkortet att göra). (anteckning här med...)

Starta om datorn.

Har det hjälpt nu är det antingen en service eller ett program som autostartar med Windows som stör ljudhanteringen.

Då får du bocka i en del igen tills du upptäcker vad det är som stör.

Jag rekommenderar dig verkligen att göra de här stegen för att kunna räkna bort den här typen av fel i din felsökning

EDIT: Detta är ett bra verkytg att ha tillhands:

http://www.resplendence.com/latencymon

Redigerat av Mossman
Link to comment
Dela på andra sajter

LatencyMon visar samma dropouts som DPC Latency Checker längre upp i tråden, och de visade på bra värden så det är förmodligen inte IRQ-resurserna. Men kanske program i bakgrunden i Win7 (hej antivirus?) som stör?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...