Växjölirarn Postat 4 april 2013 Postat 4 april 2013 Har en Blackstar HT-1R där det står 4-16 ohm på uttaget på den lille toppen. På min Harley Benton-låda har jag en switch där det står 8ohm (mono) eller 16 ohm(stereo). Jag har hittils kört på 8 ohm mono på harley benton-lådan men blir nu rädd för att jag har skadat nåt då tydligen man inte skall ha lägre ohm på lådan än vad förstärkaren har om jag fattat detta rätt. Jag har nu också fått tag på en 16 ohm Greenback 10" som jag skall koppla in ensamt och den är 16 ohm. Har jag fattat rätt att högtalarna inte skall vara lägre ohm än vad toppen klarar av? Vad är skillnad i ljud på 8 och 16 ohm? /rookien =)
stoffemannen Postat 4 april 2013 Postat 4 april 2013 Alltså, du måste lasta den med något annars går rören och andra komponenter i toppen sönder, men det händer bara om du kör den helt olastad. Det är inte så blodigt men du ska lasta den så nära du kan komma. Kör du mono, ja då är det i 8ohm och kör du stereo så koppla in den i 16ohm's uttaget (och jag kan garantera att du inte har förstört något pga av det där...). Viktigare vad du har för sladd mellan topp och låda. Har du en för klen kabel kan den brinna av, men det är iofs inte heller det vanligaste som händer i världen 🙂 En vanlig lampkabel är i princip det bästa du kan ha.
Växjölirarn Postat 4 april 2013 Trådstartare Postat 4 april 2013 Det låter bra, då skall jag i fortsättningen köra Stereo 16 ohm på Harley lådan och eftersom den nya enskilda högtalaren har 16 ohm så är det ju inga problem. Tack för hjälpen, nu blev jag lugn igen. =) Den lilla toppen + 2xV30 låter ju så fantastiskt så jag vill inte att det ska rasa. =)
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.