Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej på er 🙂

Jag har precis köpt Cubase 7, som jag har uppdaterat till version 7.0.3.

Jag köpte även ett midikeyboard, som heter M-Audio Keystation 61es.

Det tråkiga är att fanskapen inte verkar vilja vara kompisar 😳

Jag använder PC, Intel Core i5-2500k CPU 3.30 GHz

Midiplankan är bara att plugga in via USB i datorn, som hittade drivisar på egen hand, gött!

Sen startar jag Cubase, och börjar pilla lite. Jag använder Steinberg's CI 2, vilket funkar perfa för audio-inspelning.

Men...det går inte lika bra att få ordning på midi't.

En lustig grej är att helt plötsligt så funkade det!?!?!?

JIppie skrek jag...tog skärmdumpar på allting, och sparade skiten som ny template.

Jag stängde av och gjorde en omstart..sen så funkade det inte vid nästa test, även om jag dubbelkollade med skärmdumparna!! 🤪

Jag har lyckats med detta en gång till, helt utan att fattat hur jag gjorde..eller vad som gjorde att det funkade.

Allting funkade som det skulle..jag la till en massa VST Instruments och lirade på...

Jag har testat att toggla mellan monitor on/off-läge, att skifta mellan "All midi inputs" och själva midikeyboardet.

Jag har testat att stänga av Cubase, drar ur usb-kabeln ur datorn...för att sen sätta in den igen..startar Cubase..men samma skit igen.

Det som gör mig än mer förvirrad är att det funkar i Reason (4), bara att välja i inställningarna och köra på.

Jag har googlat och tjubat som en dåre..hittar liknande problem..men aldrig så att det löser sig.

Det jag gjort utöver att säkert ha pillat ännu mer i oordning ibland inställningarna är...

1. Laddat hem senaste drivisarna för M-Audio Legacy Keyboard 5_0_0

2. Gapat och skrikit så att grannarna säkert undrar vad fan som händer 😄

Jag gjorde en liten samling av skärmdumpar på alla inställningar jag kan tänka mig är både viktiga och oviktiga 😛

http://www.johanmusi...base/Cubase.htm

Hmm...nu kan jag inte komma på mer saker att inkludera!

Snälla hjälp mig förstå detta..vad gör jag för nybörjarfel!? 🙂

Tack på förhand!

Redigerat av Olympia
Annons
Postat

Hej Olympia.

Tråkigt att höra att det strular för dig 🙁

Jag har provat att jämföra våra inställningar, med hjälp av dom bilder som du la upp....

Och det ända som jag kan komma på, är att det måste vara någon inställning i Cubase/ Preferences.

Eftersom det funkar för dig när du använder Reason.

Gå in på Cubase/Preferences/MIDI....och titta så att du har MIDI Thru Active.

Eller om det kan vara något annan inställning som busar. 😳

Det måste vara i den listan som problemet ligger.

Lycka till.

Postat

Tack för att du tog dig tid Kr-illo 🙂

Tyvärr så hjälpte det inte...den är ibockad i Preferences...har även testat att bocka ur den 😑

Va fan....varför ska det altid vara något svårlösligt som ska krångla...kan inte en sträng på guran gå av eller nåt..för det vet jag ju hur man fixar 😆

Postat

Öhhhh....nu funkar det?!?!? 🥰 :wub:

De enda jag gjorde annorlunda nu..var att inte starta från ett template.

Utan jag gick in i Preferences direkt..och ta mig tusan så var Midi Active Thru-grejen urbockad.

Jag bockade i den och valde ett nytt tomt projekt...och ta mig tusan så blev det åka av 😆

Hoppas det "håller" nu bara 😉

Tack igen Kr-illo...det var tack vare dig jag fick för mig att testa den varianten 🙂

Postat

jo,jag vet hur otroligt jobbigt det är när en sådan skitsak ligger och gnager en i nacken....

man vill ju lägga sin energi på att göra skön musik i stället 😏

Vad använder du för sladd mellan keyboard och ljudkort?

Jag minns att jag en gång testade att köra med Midi- kabel här hemma...men det gick åt skogen.

Får enbart använda usb.

BINGO.!

🙂 Härligt att höra. !

Postat

Det är en vanlig basic USB-kabel som jag puggar rätt in i datorn. 🙂

Postat

Gott att höra, att det fungerar igen 🙂

Här kommer en liten BONUS till dig. (som jag letade efter som en dåre)

Efter att ha använt cubase ett tag, så börjar man känna att det blir ett evigt klickande/slitande med musen.

Då är det bra att titta lite närmare på alla snabb komando som finns tillgängliga i Cubase.

Det fina är att man själv väljer vad/hur som ska styras.

Gå in på File/Key Commands...och leta i listan på det du vill ska få ett snabb-kommando.

Jag har t,ex Add new instrument Track... på knappen (1) på mitt tangentbord. Det var riktigt effektivt 🙂

Postat

Fännx...bra tips 🙂

Jag har dock ganska bra Cubase-vana, men jag har aldrig försökt mig på midiklaviatur innan 😛

Jag har ritat/skrivit in midi't i alla år..tills jag kom på att jag var trött på det..haha

Postat (redigerat)

Jahopp!

Så funkar det inte igen 🤪😳😕

Allt är som det brukar, dvs jag "ser" keyboarden vid inptut blah blah blah..mao ser det ut som på skärmdumparna jag gjort.

Testar lite olika USB-portar på datorn bara för att jag inte kommer på något annat!

FAAAAAAAAAAAAAAAN vad jag blir lack på detta!!!!

Det är ju fan bättre att det inte funkar alls än att det ska vara på detta viset 😮

Kul om man hyr hem en grym pianist så funkar inte skiten liksom..pinsamt och jobbigt.

Som jag sagt innan..om jag bara kunde FÖRSTÅ vad det är som gör att det ibland funkar..hade kunnat betala en bra slant för det just nu 😉

Någon som har några förslag?

Tack på förhand 🙂

Redigerat av Olympia
Postat

Nämen va F**! 😠

Du fick ju liv i skräpet igår...!

Känns som att din dator lever ett eget liv.,,

och jag håller med dig om att man ibland kan betala pengar för att slippa allt jobbigt strul.

Det är därför jag köpte mig en Mac. 😏

Men..men...du får testa uteslutnings metoden.

1: Funkar det i Reason idag?

2: Gå in på cubase preference och titta så att MIDI Thru verkligen är som den ska.

3: Det är inte glapp i din usb kabel?

4: har du mera än ett midi-keyboard?.....så testa allihop.

Postat

länka gärna dom videos som du har hittat på youtube ang Cubase 7 problem...så får jag ta en kik.

Postat

Har det någon betydelse om du använder "All MIDI Inputs" eller väljer din Keystation direkt som vald ingång?

Postat

Sedan vet jag inte varför du valt din klaviatur att ta emot signalen till CI2-kontrollerna.

image007.png

Postat

Nämen va F**! 😠

Du fick ju liv i skräpet igår...!

Känns som att din dator lever ett eget liv.,,

och jag håller med dig om att man ibland kan betala pengar för att slippa allt jobbigt strul.

Det är därför jag köpte mig en Mac. 😏

Men..men...du får testa uteslutnings metoden.

1: Funkar det i Reason idag?

2: Gå in på cubase preference och titta så att MIDI Thru verkligen är som den ska.

3: Det är inte glapp i din usb kabel?

4: har du mera än ett midi-keyboard?.....så testa allihop.

Har nu kommit fram till att det funkar ibland..ibland inte 😆

För tillfället så är allt som det ska...men antar att nästa gång kommer det inte funka!

Aint life fun? 😛

Postat

Har det någon betydelse om du använder "All MIDI Inputs" eller väljer din Keystation direkt som vald ingång?

Hmm..förstår inte riktigt hur du menar..sorry..jag är ny på detta! 😊

Kan du utveckla? Det har iallafall ingen betydelse de gånger det är knäpptyst 😆

Sedan vet jag inte varför du valt din klaviatur att ta emot signalen till CI2-kontrollerna.

image007.png

Det har nog att göra med att jag inte visste bättre 😉

Jag har valt att mina USB-ingångar inte ska få gå ner i energispar-läge..bara för att dethade löst en annan killes problem.

Men det var inte orsaken till mitt strul..så kan ju lika gärna ändra tillbaka där.

Postat

Är nog ännu mer nybörjare än dig på det här men jag kan känna igen det där med att det funkar ibland och i bland inte.

Iofs så handlar mina problem om att få device setupen och in och outconnection på plats.

Jag startar helt enkelt om Cubase, ibland två tre gånger för att få allt på plats.

Troligtvis så har du väl prövat detta redan.

Men man vill ju i alla fall dela med sig av de erfarenheterna som man har hunnit få.

Postat

Är nog ännu mer nybörjare än dig på det här men jag kan känna igen det där med att det funkar ibland och i bland inte.

Iofs så handlar mina problem om att få device setupen och in och outconnection på plats.

Jag startar helt enkelt om Cubase, ibland två tre gånger för att få allt på plats.

Troligtvis så har du väl prövat detta redan.

Men man vill ju i alla fall dela med sig av de erfarenheterna som man har hunnit få.

Tack för din input 🙂

Jag har nu kommit till den punkt att jag på ett ungefär vet när det kommer funka.

Jag startar Reason..blir det ljud i skällan där så stänger jag programmet, och startar Cubase...som hittills alltid funkat direkt efter Reason.

Men det händer ibland att även Reason inte vill låta från midit't...då stänger jag ner och startar igen tills det låter..alltså utan att pilla på några inställningar. Oftast funkar det på försökt 2 eller 3 😉

Jag kan väl såklart leva med detta...men det hade bara varit så gött o veta varför det håller på och stökar!

🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.