Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan. Skulle vilja be om lite tips och råd vad det kan vara för konstigt med min dator alt ljudkort. Låt oss säga att jag skapar tex 4st audio-spår med 3 pluggar i varje. Allting flyter på hur bra som helst och Asio time usage stapel märks knappt av. Sparar jag sedan mitt projekt och stänger av datorn för att sedan starta upp allting igen så slår stapeln i botten och peakar rött ibland samt att det knastrar. Hur kan det blir så när det inte var några som helst problem innan jag stängde ner cubase och datorn. Lite info

Cubase 5

M-audio fast track mk2

4gb ram

Helt ren installation av windows 7 utan något annat installerat

Men vänlig hälsning Tommy 🙂

Annons
Postat (redigerat)

Har du uppdaterat till senaste versionen av Cubase 5 och senaste syncrosoftmjukvaran ( hårdvarunyckelns programvara) för att vi ska undanröja eventuella buggar i tidiga versioner? 32 eller 64-bit operativ? Processortyp?

USB 2 eller USB 3 på anslutningen i datorn där ljudkortet sitter i?

Cubase 5 kom ju ungefär samtidigt som Windows 7 gjorde entré och det är många kombinationer att ta hänsyn till likväl som vilka drivrutiner du valt till ljudkortet att de är kompatibla.

Sen kan du börja med att kontrollera vilken latency du ställt in för ljudkortet när det inte knastrar och när du startat om datorn och knastret kommer. Låg latency och knaster är det vanligaste felet när man inte anpassar värdet till datorns resurser och kapacitet. 256 samples brukar de flesta datorer dra runt rätt stora projekt på utan knaster som följd. 256 samples motsvarar c:a 6 m,s latens

Latency påverkar också processorn när den dels ska hantera ljudströmmen men också att hantera alla 12 pluggar där en enskild plugg kan dra 25% av processorns totala kapacitet beroende på typ och funktion.

Du får också tänka på att pluggar i viloläge v.s spel-läge är två helt olika saker belastningsmässigt.

Redigerat av Lundin
stava rätt fel

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.