Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Sitter hemma och testar Pär Lönns tips från studio ang parallellkomprimering

En grej som jag inte fattar är att

Han skickar ett helt trumpaket till en buss där han sätter en (Bypassad) Komp

sedan gör han samma sak igen fast denna gång har han en obypassad komp.

Alltså har han 2 olika bussar.

frågan är varför gör han så ? han kan lika gärna skicka alla till en buss .

Vad gör den bypassade kanalen ?

Tack

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Den gör att du behåller transienterna. Man kan komprimera hårt på en buss men ändå få tryck i transienterna.

Postat

oo

Den gör att du behåller transienterna. Man kan komprimera hårt på en buss men ändå få tryck i transienterna.

Fan vad häftigt. ska fan testa den igen,

Tack

Postat

Den grejen har jag sett tidigare, men tyckt att det var idiotiskt så det har jag aldrig brytt mig om. 😛

Postat

Det är ju det som är parallellkomprimering. En komprimerad trumma som låter mest, sen smyger man sakta upp den icke komprimerade så det blir lite mer bett.

Postat

Den grejen har jag sett tidigare, men tyckt att det var idiotiskt så det har jag aldrig brytt mig om. 😛

Skön inställning ju 😆

  • Gilla 1
  • 2 månader senare...
Postat (redigerat)

Han skickar ett helt trumpaket till en buss där han sätter en (Bypassad) Komp

Den intressanta frågan är väl varför han lägger en kompressor som inte ska användas på spåret .

Är det en rest från gamla tider för att undvika fasfel, att hosten inte kunde kompensera för delayet som blir genom plugins?

Har inte Logic så jag vet inte om detta är åtgärdat för Logic.

Däremot behöver man inte tänka på detta i Cubase, delay genom plugin kompenseras automatisk sedan flera år tillbaka för de flesta pluggar, det har jag kollat med Steinberg support.

Redigerat av laban1
Postat

Pär Lönn är en fantastiskt trevlig person. Träffar honom för lite nu för tiden. Men jag har inget musikaliskt ihop med honom (...förutom att han spelade gitarr i vårt band vid ett tillfälle för länge sedan. ...Med en vit Hagström Super Swede, eller Swede).

Postat

Hej cornado!

Först:

Poängen med två bussar är att man blandar ett komprimerat trummpaket med ett okomprimerat.

Då hör man (som någon i ett tidigare inlägg skrivt) transienterna från trummorna på den rena busen samtidigt som det "fläskar på" i den komprimerade bussen.

Vill man dock bara köra med en buss kan man testa att klicka på den lilla pilen längst ner i höger på

kompressorn. Längst ner på fliken finns Output Mix där man kan ställa balansen mellan ren/komprimerad signal.

Det är dock helt korrekt att man inte behöver bypassa en kompressor på den "rena" bussen.

Detta är faktiskt en liten miss från mig eftersom pluggarna sedan ett tag tillbaka är delaykompenserade.

Har kanske hängt kvar lite väl länge i prestandan från de älder versionerna av Logic:-)

Mvh

Pär

  • Gilla 1
Postat

Vill man dock bara köra med en buss kan man testa att klicka på den lilla pilen längst ner i höger på

kompressorn. Längst ner på fliken finns Output Mix där man kan ställa balansen mellan ren/komprimerad signal.

Finns denna Mix-funktion hos någon kompressor i Cubase 7 (direkt i kompressorn) ?

Postat (redigerat)

Varför över huvud taget ha en kompressor på ena bussen om den ändå är i bypass? Gissar att Per har kopierat den buss som har en kompressor, och sedan bypassat den kopierade bussens kompressor på den buss där kompressorn inte ska arbeta, eller?

Redigerat av DMM
Postat (redigerat)

Jag brukar bara skicka ut de kanaler jag vill komprimera till en trumbuss och sedan komprimera den (bussen). På så sätt får jag ju ett trumpaket som jag kan komprimera ski#¤" ur samtidigt som jag har "rena" trummor på respektive kanal. Fattar inte vitsen med att ha två.......missar jag något?

Varför över huvud taget ha en kompressor på ena bussen om den ändå är i bypass?

Det är dock helt korrekt att man inte behöver bypassa en kompressor på den "rena" bussen.

Detta är faktiskt en liten miss från mig eftersom pluggarna sedan ett tag tillbaka är delaykompenserade.

Mvh

Pär

Edit: Tack för att du tog dig tid och hälsade på, Pär. 🙂

Redigerat av BluesBoy
  • Gilla 1
Postat (redigerat)

..trumpaket som jag kan komprimera ski#¤" ur samtidigt som jag har "rena" trummor på respektive kanal. Fattar inte vitsen med att ha två.......missar jag något?

Om du skickar de "enskilda" trummorna till en stereobuss kan du höja och sänka trummorna därifrån om du har satt en mix mellan trummorna som du är nöjd med.

Tänk dig att du är nöjd med mixen på trummorna efter mycket rattande. Nu kommer du på att du bör höja trummorna en bit hur gör du då..?

Eller fattar jag dig fel?

Redigerat av laban1
Postat (redigerat)

Varför över huvud taget ha en kompressor på ena bussen om den ändå är i bypass? Gissar att Per har kopierat den buss som har en kompressor, och sedan bypassat den kopierade bussens kompressor på den buss där kompressorn inte ska arbeta, eller?

Läs min fråga och Per Lönns svar. Nu skulle iofs jag läst BB svar på din fråga som jag frågat och Per lönn svarat.... 😳

Redigerat av laban1
Postat

Om du skickar de "enskilda" trummorna till en stereobuss kan du höja och sänka trummorna därifrån om du har satt en mix mellan trummorna som du är nöjd med.

Tänk dig att du är nöjd med mixen på trummorna efter mycket rattande. Nu kommer du på att du bör höja trummorna en bit hur gör du då..?

Eller fattar jag dig fel?

Jovisst, det ligger väl något i det i och för sig, men jag försöker sätta "rätt" volym från början (absolut inget kaxigt/störigt menat) och sedan bara mixa in den komprimerade stereobussen. Självklart är det väl smidigt att kunna ha hela trumpaketet "rent" på ett stereospår för att sedan skjuta på med det komprimerade trumpaketet. Jag ser det väl som ett onödigt extrasteg, antar jag.

Jag har provat att skicka iväg hela trumpaketet och lagt det på samma spår basen, i försök att "limma" ihop dem bättre.

Varje mix blir olik den andra vad gäller send hit, stereobuss dit osv, eftersom jag inte "hittat" mitt arbetssätt ännu.

Å andra sidan blir det ju svårt att hitta ett när man gör olika hela tiden. 😛

Postat

Jovisst, det ligger väl något i det i och för sig, men jag försöker sätta "rätt" volym från början

Hur har det funkat hittills? ☺️

Postat (redigerat)

Läs min fråga och Per Lönns svar. Nu skulle iofs jag läst BB svar på din fråga som jag frågat och Per lönn svarat.... 😳

Per Lönn svarade "Det är dock helt korrekt att man inte behöver bypassa en kompressor på den "rena" bussen."

Bypass eller inte så ligger det alltså en kompressor på det rena spåret som han menade INTE skulle ha någon kompressor, åtminstone såg hans svar ut på det viset!

[Edit: tillägg]

...därför skrev jag "Varför över huvud taget ha en kompressor på ena bussen om den ändå är i bypass?"

...men jag skulle kanske ha skrivit/frågat:

Varför ens ha en kompressor på en buss som ska vara ren, dessutom icke bypassad?! 🤪

Redigerat av DMM
Postat (redigerat)

För att se till att båda bussarna fick samma latency, så det inte blev fasfel.

Fanns några DAWs som inte hade automatisk latency-kompensation förut.

"Detta är faktiskt en liten miss från mig eftersom pluggarna sedan ett tag tillbaka är delaykompenserade.

Har kanske hängt kvar lite väl länge i prestandan från de älder versionerna av Logic"

Jag ber honom att titta förbi här!

Snyggt jobbat 🙂 Redigerat av Signia
Postat

För att se till att båda bussarna fick samma latency, så det inte blev fasfel.

Fanns några DAWs som inte hade automatisk latency-kompensation förut.

"Detta är faktiskt en liten miss från mig eftersom pluggarna sedan ett tag tillbaka är delaykompenserade.

Har kanske hängt kvar lite väl länge i prestandan från de älder versionerna av Logic"

Snyggt jobbat 🙂

Ah, tack Signia, nu ser jag hur Per tänkte 😊 ...

Postat

Ah, tack Signia, nu ser jag hur Per tänkte 😊 ...

Uhh...det var ju precis det jag citerade. 😳
Postat

Hur har det funkat hittills? ☺️

Faktiskt bra. 🙂

Får se vad det blir till slut när/om jag hittar ett bra sätt att arbeta på, hehe.

Postat

Uhh...det var ju precis det jag citerade. 😳

Tack till BluesBoy också 😊

Postat

Är parallellkomprimering något man använder generellt och ofta i studio eller fungerar det bara optimalt i vissa fall? I vilka scenarion är det att föredra?

Postat

Det finns säkert flera med bättre kunskap som hoppar in, jag skulle säga att om man vill bevara "naturliga transienter". En annan grej är arbetssättet, Det kanske är lättare att dra upp en regel och blanda in kompression och lyssna när det blir lagom, än att försöka A/Ba olika ratio och tröskelinställningar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.