Valle Postat 1 april 2013 Postat 1 april 2013 För mig är mastring definitivt en konstnärlig process, och inte bara enkla tekniska justeringar. Skulle jag se det som något annat skulle jag lägga av med mastring direkt! Konstnärligt ... hur konstnärligt är det att sätta ut PQ-koder och konvertera mellan olika medieformat, liksom. Att mixa och färdigställa en slutmix, det är fan i mig konst!
Valle Postat 1 april 2013 Postat 1 april 2013 Jo, jag styr vad jag vill att STEMMARNA 😊 ska bestå av utifrån mixen jag fått i första hand. Hmmm..... skulle jag prompt ta det på svenska skulle det nog bli grupp(er) eller subgrupp(er). Låter bättre än stammar.... Jo, fast det där är termer när man mixar, väl? Stammar har jag bara hört i maaastringssammanhang. Skulle aldrig få för mig att tala om stems/stammar när jag mixar. Stem/stammar är nog förresten ett typiskt sådant där fjolligt drag man tagit till för att inte riskera att maaastring som "vetenskap" dör ut.
DMM Postat 1 april 2013 Postat 1 april 2013 Konstnärligt ... hur konstnärligt är det att sätta ut PQ-koder och konvertera mellan olika medieformat, liksom. Att mixa och färdigställa en slutmix, det är fan i mig konst! ...du glömde allt innan inom mastring, t.e.x det vi diskuterar i denna tråd. Japp, så klart det är en konst att mixa, aldrig påstått annat.
DMM Postat 1 april 2013 Postat 1 april 2013 (redigerat) Jo, fast det där är termer när man mixar, väl? Stammar har jag bara hört i maaastringssammanhang. Skulle aldrig få för mig att tala om stems/stammar när jag mixar. Stem/stammar är nog förresten ett typiskt sådant där fjolligt drag man tagit till för att inte riskera att maaastring som "vetenskap" dör ut. http://en.wikipedia....g_and_mastering [Edit] Jaha, så nu är jag fjolla också? Fler trevliga passningar 😛 Redigerat 1 april 2013 av DMM
DMM Postat 1 april 2013 Postat 1 april 2013 Stem/stammar är nog förresten ett typiskt sådant där fjolligt drag man tagit till för att inte riskera att maaastring som "vetenskap" dör ut. Haha, ehhh.... tror du blandar ihop dina önskemål med verkligheten. Finns väl inte en enda artist idag som inte lämnar till mastring, eller? Eller, det finns säkert en och annan, men det är nog väldigt ovanligt...
DMM Postat 1 april 2013 Postat 1 april 2013 ...Har inte tid längre... får kolla in här senare, för nu är det dags för mig och dottern att åka till Yohio. Hon ska prompt ha en signerad CD, hehe....
Valle Postat 1 april 2013 Postat 1 april 2013 http://en.wikipedia....g_and_mastering Poäng. Men har stem-mixing som begrepp verkligen funnits hela tiden? Har det inte alltid varit submix/subgroup när man talar om mixning? Haha, ehhh.... tror du blandar ihop dina önskemål med verkligheten. Finns väl inte en enda artist idag som inte lämnar till mastring, eller? Eller, det finns säkert en och annan, men det är nog väldigt ovanligt... Nej, jag blandar inte ihop något alls. Jag ser ingen poäng i att låta en mixare lämna över en mix för ytterligare mix till en extern mixare. Slutmixen anser jag att de flesta mixare idag kan fixa (no pun) själva. Själva kodningen och/eller formatkonverteringen kan man däremot med fördel skicka till *host* experterna ... Maaastring är enligt min mening lurendrejeri.
Signia Postat 1 april 2013 Postat 1 april 2013 (redigerat) Du skrev: "Finns en gammal mastrings-tumregel som säger att om man upplever att man måste öka/sänka ett frekvensområde med mer än 3dB, då ska man låta bli, och istället föreslå justering i mixningen. Mastring är ju traditionellt mer en teknisk "efter-korrektion" än en del av den konstnärliga processen." Jag menade bara att man aldrig kan sätta ett förbestämt värde (3db i detta fall) när man ska "låta bli och istället föreslå justering i mixen". Det är ju helt befängt att föreslå något sådant, även om det är något "du hört", eller om du eller någon annan kallar det tumregel. För mig är mastring definitivt en konstnärlig process, och inte bara enkla tekniska justeringar. Skulle jag se det som något annat skulle jag lägga av med mastring direkt! Jag sa inte att man "minsann ska låta bli", som du menade att jag sa. Tumregeln insinuerar det. Du sa till mig att inte lära ut felaktiga saker, medan det jag gjorde var att nämna en tumregel som jag ibland har i åtanke, eftersom TS frågade efter andras sätt att tänka. Om nån har byggt ett hus, så är mastring motsvarande lite polering av fasaden. Om mastraren däremot ser att halva fasaden är sned, så inte farao kan man göra nåt åt det från utsidan när kåken väl är byggd. Finns inget annat sätt än att bygga om stommen då. Så om mastraren börjar ta fram rena byggnadsverktyg, för att åtgärda en sned fasad från utsidan ... då är det nog dags att fundera. Det var min poäng, och som du ser tycker många andra liknande^^. Att lära ut fel, det är mer när du ivrigt försvarar t.ex. - alla equalizers funkar så att man får bättre resultat om man sänker istället för höjer. - det går inte att lita på digitala mätare - att analoga mätare alltid är bättre än digitala - att linjär-fas verktyg alltid är bättre att använda än minimal-fas? - att radiostationer har en övre gräns för hur högt dom får sända - att "Korrekt utnyttjad dynamik och rätt mastrad" så kan ljud låta högre medan det egentligen är lägre - att folk bör använda enkla finalizers om dom ska mastra själva osv osv .. och min personliga favorit: "SE UPP med vilka du väljer att ta lärdom av, det kan bli väldigt fel!!" Men som alltid lämnar Elvis tråden när han inser att han inte kan motivera vad han skrivit. Tror det är 7-8 gången vi ser det nu. Yohio, han kommer till Uppsala först om 3 timmar. Irriterande sånt här .. Redigerat 1 april 2013 av Signia 3
DMM Postat 1 april 2013 Postat 1 april 2013 (redigerat) Jag sa inte att man "minsann ska låta bli", som du menade att jag sa. Tumregeln insinuerar det. Du sa till mig att inte lära ut felaktiga saker, medan det jag gjorde var att nämna en tumregel som jag ibland har i åtanke, eftersom TS frågade efter andras sätt att tänka. Om nån har byggt ett hus, så är mastring motsvarande lite polering av fasaden. Om mastraren däremot ser att halva fasaden är sned, så inte farao kan man göra nåt åt det från utsidan när kåken väl är byggd. Finns inget annat sätt än att bygga om stommen då. Så om mastraren börjar ta fram rena byggnadsverktyg, för att åtgärda en sned fasad från utsidan ... då är det nog dags att fundera. Det var min poäng, och som du ser tycker många andra liknande^^. Att lära ut fel, det är mer när du ivrigt försvarar t.ex. - alla equalizers funkar så att man får bättre resultat om man sänker istället för höjer. - det går inte att lita på digitala mätare - att analoga mätare alltid är bättre än digitala - att linjär-fas verktyg alltid är bättre att använda än minimal-fas? - att radiostationer har en övre gräns för hur högt dom får sända - att "Korrekt utnyttjad dynamik och rätt mastrad" så kan ljud låta högre medan det egentligen är lägre - att folk bör använda enkla finalizers om dom ska mastra själva osv osv .. och min personliga favorit: "SE UPP med vilka du väljer att ta lärdom av, det kan bli väldigt fel!!" Men som alltid lämnar Elvis tråden när han inser att han inte kan motivera vad han skrivit. Tror det är 7-8 gången vi ser det nu. Yohio, han kommer till Uppsala först om 3 timmar. Irriterande sånt här .. Jag står fortfarande bakom allt du tagit upp, även om du "citerat" något fel... Tänker heller inte försvara mig på något vis. Gör som du vill, på ditt sätt, men låt andra välja vad dom ska tro på, och vem dom ska tro på. Elvis? Har han återuppstått? Wow! Inte för att du har med det att göra, men Yohio ställde till med stora problem när vi senast försökte "nå fram" till scen, skiv- och tröjförsäljning samt signering på Stinsen i Sollentuna. Denna gång ville vi vara i riktigt god tid för att ha en chans, och det betalade sig. Min dotter är nu överlycklig, och är det något jag verkligen tycker om så är det glada barn och glada människor jag kan hjälpa! Men som vanligt ÖSER du ur dig skit och tror att du har en poäng som är helt rätt! Du hade fel igen om varför jag lämnade forumtråden. Eller menar du att jag skulle stanna hemma tills jag svarat på ack så obetydelsefulla inlägg från dig? Det kanske var meningen att vi skulle åkt dit fem minuter innan, till Uppsala? Ja visst, för Signia ska vi ju ta på fullaste allvar! Hade vi lyssnat på dig så hade jag nu haft en ledsen dotter, ännu en gång. Nu tjafsar jag inte mer, för nu är vi där i sandlådan och TS ser OT-inlägg.... Du är väl inte sur, Signia!! Redigerat 1 april 2013 av DMM
DMM Postat 1 april 2013 Postat 1 april 2013 Maaastring är enligt min mening lurendrejeri. ...och det är också din fulla rätt att tycka så!
Signia Postat 1 april 2013 Postat 1 april 2013 (redigerat) Jag står fortfarande bakom allt du tagit upp, även om du "citerat" något fel... Tänker heller inte försvara mig på något vis. Gör som du vill, på ditt sätt, men låt andra välja vad dom ska tro på, och vem dom ska tro på. Jag Lät ju alla andra inklusive TS tro vad dom ville!? Han frågade, och många här nämnde hur dom kan tänka ibland bara. Var det därför du grep in, och ’korrigerade’ mig här i tråden? För att TS själv skulle få tro på vem och vad ville? Tänkte väl inte det, nä. För att inte nämna om din trägna vana att korrigera folk, i långa inlägg, under devisen "SE UPP med vilka du väljer att ta lärdom av, det kan bli väldigt fel!!". Man ska låta andra tro vad och vem dom vill, eller hur? När det gäller vem folk ska tro på, så hjälper det i väldigt hög grad om man har fog och teknisk förståelse för vad man påstår. Du har tydligt demonstrerat, många gånger, att det finns inget bakom dom ambitiösa orden som överensstämmer med den tekniska verkligheten. Tycker du det ändå, kan du ju återuppta dina desperata försök att försvara varför en Equalizer alltid skulle låta bättre om man sänker istället för höjer. Du sprang iväg från det sist. Utöver det finns en lång lista på frågor, från många forumiter, om hur du menat angående nåt påstått (hittar på), som du avstått att svara på - med osviklig tajming. Inte för att du har med det att göra, men Yohio ställde till med stora problem när vi senast försökte "nå fram" ... Men som vanligt ÖSER du ur dig skit och tror att du har en poäng som är helt rätt! Du hade fel igen om varför jag lämnade forumtråden. Tror inte Yohio är förklaringen till alla tidigare gånger du – med osviklig tajming – sprungit iväg från trådar precis när belägg för dina märkliga påståenden efterfrågats. Dom gångerna har det oftast låtit ’varför bry som om att förklara för folk som inte fattar, när ingen inte lyssnar?’, eller ’förstår du inte det kommer du aldrig att klara av att förstå’ etc etc Du är väl inte sur, Signia!! Klart som fan man blir irriterad. Högdraget preusseri är inte så farligt. Spridande av massa påhittade ”fakta” förekommer också. Men kombinationen av dom två, då rynkar man på näsan. Och i synnerhet när man själv blir trampad på, av kombinationen okunskap, högdragenhet och anklagande för samma saker som anklagaren själv ägnar sig åt, då brukar jag säga ifrån. Det var Du som trampade på mig här, minns det. Redigerat 1 april 2013 av Signia 1
DMM Postat 1 april 2013 Postat 1 april 2013 Klart som fan man blir irriterad. Ja, det brukar bli så när folk hamnar i underläge, visst är det irriterande att få sina inlägg påstådda fel? Starta upp dieselverket uppe i pallet! Sticker åter in med något som du själv skrev var din favorit, och du anar inte hur rätt det är: "SE UPP med vilka du väljer att ta lärdom av, det kan bli väldigt fel!!"
Signia Postat 1 april 2013 Postat 1 april 2013 (redigerat) Ja, det brukar bli så när folk hamnar i underläge, visst är det irriterande att få sina inlägg påstådda fel? Gick du på mig här i tråden ... för att jag var i underläge? Eller för att jag sa nåt som du påstod var fel? .. och underläge? Du kanske vill informera TS vad "bortstädning av sjungande/ringande frekvenser som låter exakt likadant oavsett tongångar och förekommer bland analoga stränginstrument" är för nåt? Jag går åtminstone inte runt och improviserar till en massa grundlöst snömos, då slipper jag fly från att förklara sånt med. Sticker åter in med något som du själv skrev var din favorit, och du anar inte hur rätt det är:"SE UPP med vilka du väljer att ta lärdom av, det kan bli väldigt fel!!" Så då ska folk alltså INTE få tro vem o vad dom vill - som du nyss skrev att dom skulle^^?Utan det kan bli väldigt fel då, så man ska korrigera folk, som du gjorde med mig, och sen sa till mig att jag borde låta folk tycka och tro vad dom vill ... Du ser ju själv, hur du vrider och vänder på orden när du (ständigt) målar in dig i hörn. Det är det beteendet, som alstrar den irriterade responsen du får från folk. Citatet, kommer f.ö. från dig, från en nylig tråd, en av många, där du hoppade på- och toppred både mig och flera, med mängder verklighetsfrämmande påståenden, som du sen inte kunde förklara, och sa till sist "Som vanligt finns risken för hårda ord .. så jag hoppar av den här diskussionen nu.” Låter det beteendemönstret bekant? Var Yohio i stan? Skärp dig, så slipper du sånt här. Redigerat 1 april 2013 av Signia 1
DMM Postat 1 april 2013 Postat 1 april 2013 .. och underläge? Du kanske vill informera TS vad "bortstädning av sjungande/ringande frekvenser som låter exakt likadant oavsett tongångar och förekommer bland analoga stränginstrument" är för nåt? Informera TS eller dig? Det är frågan! Du har ju svar, eller åtminstone motsvar på det mesta jag skriver, så varsågod att glänsa lite extra, det bjuder jag på. Beskriv du för TS, jag ska inte rätta dig heller om du skriver fel. Om du inte vet vad jag menar så får du gärna fråga mig direkt, istället för att be mig ge ett svar till TS, men det tar nog emot att fråga mig direkt gissar jag...
basshole Postat 1 april 2013 Postat 1 april 2013 Ease up kids. Ni är osams på internet, och stajlar bara nu. Skulle ni ta matchen via PM skulle diskussionen dö ut fort eftersom *ingen* ser alla smarta comebacks ni kommer på. 2
DMM Postat 2 april 2013 Postat 2 april 2013 (redigerat) @Signia och andra intresserade: Eftersom Signia aldrig ger sig och tydligen alltid har rätt (?!) så har jag nu sammanställt nedanstående vad gäller påståenden jag kommit med, som Signia och vissa andra inte menar stämmer. Jag börjar tröttna lite på att man ska behöva överbevisa saker för vissa därför att jag inte är omtyckt av vissa personer.... Angående mitt påstående om Kaknästornets kontroll av radio/TV, samt hur högt en signal från radio-/TV-station till kaknäs får vara: http://sv.wikipedia....ki/Kaknästornet http://sv.wikipedia.org/wiki/Teracom http://www.teracom.s...m/Kaknastornet/ http://www.teracom.s...o_utsandningar/ Önskas mer information, t.ex. vikten av sändnings-nivåer, kan Ni ringa till Teracom eller Kaknestornet och fråga direkt, men svaret kommer fortfarande vara enligt mitt påstående. Jag har själv arbetat på TV under lång tid!!! Angående mitt påstående om EQ's och subtractive EQ SAMT (slår ihop här) att man INTE kan lita på DAW standard mätare: Ja, det är bättre att sänka frekvenser i db än att höja! Dock är detta, precis som mycket annat, inte direkt hörbart enskilt, men vid många fler spår och EQ där man väljer att öka på så blir det överlag sämre resultat än vid sänkning av frekvenser, d.v.s. ljudkvalitén. Jag vill också minnas att manualen till t.ex. Ozone påpekar detta! Lite mer information som stöder mitt påstående här: http://therecordingr...r-mixes-better/ http://www.mixingwithyourmind.com http://www.mixingwit...nd.com/book.php (köpa boken) En video skapad av en person som läst boken: En video till: Angående mitt påstående om att korrekt utnyttjad dynamik kan låta åtminstone lika högt som "loudness war" masters, fast bättre!: Om man inte förstår vad dynamik är, och hur den påverkar hur människor upplever korrekta dynamiska mixar mot "loudness war" mixar, så blir det lite svårt att förklara det här. Här är i alla fall ett par exempel inom området: Och en mycket bra artikel att lära från (om inte jag har någon trovärdighet): http://www.soundonso...es/loudness.htm Angående mitt påstående om Linear-Phase, och varför jag alltid använder dom i mastring: Fas-delay mellan frekvenser i de flesta EQ's skapar överlag mer "muddigt" ("smearing" vanligt förekommande ord) ljud, även om det inte är direkt hörbart, men det finns där i botten. I mastring är detta inte önskvärt! Här är en bättre förklaring: http://www.theproduc...se-eq-explained Om waves Linear-Phase (Mastering) pluggar: http://www.soundonso.../plugin0802.asp Ovanstående innehåller mycket lärorik information för dig, TS, och troligtvis för andra och även för Signia, det är jag säker på! Ovan är skrivet i största välmening, och det finns gott om bra skrivna ord/dokument och filmer där ute, och jag hoppas att det ger något! [Edit] Vitsiga kommentarer om filmerna, personerna i filmerna, dokument och/eller annat gnäll som "Ja, men vem är han då" eller "Jag kan också skapa youtube-filmer", eller "varför skriver du inte själv" bla...bla... önskar jag slippa se, ok!! [Edit] Filmerna försvann! Har lagt till dom igen! Redigerat 2 april 2013 av DMM
Måsart Postat 3 april 2013 Postat 3 april 2013 Jag kapar allt under 26-30hz samt allt över 18-20khz....det är standard för mig, resten beror på låten.
Valle Postat 3 april 2013 Postat 3 april 2013 Mikey ... du gör på fel sätt. Du säger att alla som upplever en dB-ökning av ett visst band som bättre än tvärt om upplever "fel". Detta styrker du med hur andra upplever det ... Vad hände med ditt motto: "Glöm ALLT med regler och lyssna, och gör det som krävs för att få jobbet gjort! SKIT I om det står - 5db på en regel/frekvens(er). Krävs det för att få det att låta bra, så är det bra"? Hur vill du ha det? 1
drloop (oregistrerad) Postat 3 april 2013 Postat 3 april 2013 Hur brukar ni eq, a när ni mastrar? Tills det känns kräm!
VayzeriA Postat 3 april 2013 Postat 3 april 2013 Nu kommer ni att idiotförklara mej och säga att det beror ju på hur låten är mixad. Men det jag funderar över är, att förutom att rätta till eventuella fel i mixen, så kanske man bruka höja något visst område för att få lite mer luft i sången eller nåt liknande? Är det några speciella frekvenser som man brukar kolla lite extra på i mastringen? Intressant fråga! INgen fråga är för dum. IBland kan "dumma" frågor skapa intressanta disskutioner och komma fram till mkt nyttiga saker =9 Jag själv kör som de flesta, EQ förs i mastring, sen kompressor. eller multibandskomp. kan komma lite lite EQ efter det ibland. Sedan en Waves L1 alt L2
VayzeriA Postat 3 april 2013 Postat 3 april 2013 @Signia och andra intresserade: Eftersom Signia aldrig ger sig och tydligen alltid har rätt (?!) så har jag nu sammanställt nedanstående vad gäller påståenden jag kommit med, som Signia och vissa andra inte menar stämmer. Jag börjar tröttna lite på att man ska behöva överbevisa saker för vissa därför att jag inte är omtyckt av vissa personer.... Angående mitt påstående om Kaknästornets kontroll av radio/TV, samt hur högt en signal från radio-/TV-station till kaknäs får vara: http://sv.wikipedia....ki/Kaknästornet http://sv.wikipedia.org/wiki/Teracom http://www.teracom.s...m/Kaknastornet/ http://www.teracom.s...o_utsandningar/ Önskas mer information, t.ex. vikten av sändnings-nivåer, kan Ni ringa till Teracom eller Kaknestornet och fråga direkt, men svaret kommer fortfarande vara enligt mitt påstående. Jag har själv arbetat på TV under lång tid!!! Angående mitt påstående om EQ's och subtractive EQ SAMT (slår ihop här) att man INTE kan lita på DAW standard mätare: Ja, det är bättre att sänka frekvenser i db än att höja! Dock är detta, precis som mycket annat, inte direkt hörbart enskilt, men vid många fler spår och EQ där man väljer att öka på så blir det överlag sämre resultat än vid sänkning av frekvenser, d.v.s. ljudkvalitén. Jag vill också minnas att manualen till t.ex. Ozone påpekar detta! Lite mer information som stöder mitt påstående här: http://therecordingr...r-mixes-better/ http://www.mixingwithyourmind.com http://www.mixingwit...nd.com/book.php (köpa boken) En video skapad av en person som läst boken: En video till: Angående mitt påstående om att korrekt utnyttjad dynamik kan låta åtminstone lika högt som "loudness war" masters, fast bättre!: Om man inte förstår vad dynamik är, och hur den påverkar hur människor upplever korrekta dynamiska mixar mot "loudness war" mixar, så blir det lite svårt att förklara det här. Här är i alla fall ett par exempel inom området: Och en mycket bra artikel att lära från (om inte jag har någon trovärdighet): http://www.soundonso...es/loudness.htm Angående mitt påstående om Linear-Phase, och varför jag alltid använder dom i mastring: Fas-delay mellan frekvenser i de flesta EQ's skapar överlag mer "muddigt" ("smearing" vanligt förekommande ord) ljud, även om det inte är direkt hörbart, men det finns där i botten. I mastring är detta inte önskvärt! Här är en bättre förklaring: http://www.theproduc...se-eq-explained Om waves Linear-Phase (Mastering) pluggar: http://www.soundonso.../plugin0802.asp Ovanstående innehåller mycket lärorik information för dig, TS, och troligtvis för andra och även för Signia, det är jag säker på! Ovan är skrivet i största välmening, och det finns gott om bra skrivna ord/dokument och filmer där ute, och jag hoppas att det ger något! [Edit] Vitsiga kommentarer om filmerna, personerna i filmerna, dokument och/eller annat gnäll som "Ja, men vem är han då" eller "Jag kan också skapa youtube-filmer", eller "varför skriver du inte själv" bla...bla... önskar jag slippa se, ok!! [Edit] Filmerna försvann! Har lagt till dom igen! Gillar det med subtractive EQ. Kör på samma sätt. Där man tar bort det man INTE gillar, och där kommer var mixares öron in. Därav att alla mixar på sitt sätt beroende vad man tycker låter vackert/fult. Sen e det skit samma i mixen. Bara den är jämn och inte spretar för hårt 🙂 No rules applied. Just have fun and learn GODAMMIT!!
rockstone Postat 3 april 2013 Trådstartare Postat 3 april 2013 Varför är det vanligast att köra eq först och senn kompressor? när man mixar brukar det ju vara tvärtom
BluesBoy Postat 3 april 2013 Postat 3 april 2013 (redigerat) när man mixar brukar det ju vara tvärtom Nja...är det? Finns väl kanske inget som egentligen är rätt eller fel, men det som sagts ett antal gånger (och som jag brukar köra vid mixning), är ju att börja med att skära bort överflödiga bas-/lågfrekventa ljud, så slipper kompressorn jobba i "onödan". Edit: Radbyte Redigerat 3 april 2013 av BluesBoy 1
dreas Postat 19 april 2013 Postat 19 april 2013 Någon som använder sig av Ozone's matching snapshot? Dvs där man importerar EQn från t.ex en referenslåt som man tycker låter bra för att sedan tillämpa denna EQ på sin låt. Planerar att testa detta i helgen och undrar om någon av er har erfarenhet av denna funktion?
Demonproducenten Postat 20 april 2013 Postat 20 april 2013 Angående mitt påstående om EQ's och subtractive EQ SAMT (slår ihop här) att man INTE kan lita på DAW standard mätare: Ja, det är bättre att sänka frekvenser i db än att höja! Dock är detta, precis som mycket annat, inte direkt hörbart enskilt, men vid många fler spår och EQ där man väljer att öka på så blir det överlag sämre resultat än vid sänkning av frekvenser, d.v.s. ljudkvalitén. det verkar som du totalt blandar ihop två olika saker här att det oftast är att föredra att lokalisera vad man inte vill ha i ett ljud istället för att öka det man vill ha är inte samma sak som det du påstår - nämligen att ljudkvaliteten skulle bli sämre om man ökar istället för minskar med en eq var hade du förresten infon om daw-mätarna då?
Måsart Postat 20 april 2013 Postat 20 april 2013 (redigerat) "Folk" tjatar ju alltid om att skära bas. Jag gillar att rulla av rätt rejält i toppen också.... Hur gör ni med superhöga frekvenser...? Typ 15 kHz och upp... Redigerat 20 april 2013 av Måsart
BluesBoy Postat 21 april 2013 Postat 21 april 2013 Typ 15 kHz och upp... Lite olika beroende på hur allt låter (och vilket instrument såklart), men för det mesta brukar jag nog rulla av runt 16-17kHz ungefär.
MrBluesman Postat 21 april 2013 Postat 21 april 2013 Jag brukar EQ:a mastern i mid/side. Jag skär allt under typ 27 hz i mid (högre om det är en snabb låt och tät mix) och allt under nånstans vid 55-120 hz i side (beror på materialet). Detta gör att all lågbas blir mono. Ofta sänker jag ett par db med en low shelf upp till ca 200 hz i side också. Dessa små åtgärder gör ofta under för att bli av med "gröt" i mixen och ge klarhet åt bas och botten på gitarrer etc! Annars har jag inga generella EQ-åtgärder, utan det beror på mixen.
Demonproducenten Postat 25 april 2013 Postat 25 april 2013 Jag brukar EQ:a mastern i mid/side. Jag skär allt under typ 27 hz i mid (högre om det är en snabb låt och tät mix) och allt under nånstans vid 55-120 hz i side (beror på materialet). Detta gör att all lågbas blir mono. menar du att dina mixar ofta innehåller mycket lågbas i side? Hur gör ni med superhöga frekvenser...? Typ 15 kHz och upp... låter dom vadet brukar normalt rulla av av sig självt om man spelat in och mixat på ett normalt sätt
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.