Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Nu kommer en tung grej.

Jag har 2 OS på samma dator.

XP på egen fysiks SSD disk

Och Win7 på egen.

I win 7 funkar allt ok.

men i xp så får jag inget ljud genom Bus 1.

Det märkliga är att jag har alla parametrar rätt ställda som jag tror i alla fall Detta funkade bra tills strulet med 2 laylakort började.

Jag har återgått till ett kort nu när jag fick hjälp att få igång AI3 :an

I vissa fall så ställer Bus 1 om sig till icke ansluten i connections.

Layla kortet har rätt driver enl. Echos hem sida. Alltså en som heter 6.08 typ.

Vart letar jag efter denna dynga? Någon som är het?

Glad Påsk.

Annons
Postat

Jahupp då börjar vi om på noll igen..Jag lägger ett bud på ditt AI3 direkt 😄

*host* va?

En bra felsökningsmetodik är att bryta ned problem i mindre beståndsdelar och sedan ta bort dem ur ekvationen som inte har med felet att göra.

1. Har du två (2) ljudkort på din Windows XP installation varav ena inte fungerar men båda används till Cubase?

För att två ljudkort ska fungera i Cubase krävs att de är stackbara d.v.s att drivrutinerna är skrivna för att de ska ses som en (1) enhet

annars tror jag att Cubase försöker växla mellan dem och därav att Bussen kopplas ifrån.. förmodligen är det inte så du menar men du har angett väldigt många parametrar där det inte klart och tydligt går att se vad felet består i.

2. Vad är Bus 1? I Cubase eller i ljudkortets kontrollpanel?

Postat

Jag provade med att installera 2 fysiska Layla kort på 2 st PCI platser.

Det gick inget bra. varpå jag plockade bort det ena och installerade om Layla till ett kort.

Detta funkar bra i Win 7.

Nu kommer alla bussar upp i connection som dom ska.

¤ stereo Layla analog och 4 stereo Adat. Både in och ut. Fine.

men ingenting kommer ut på bus 1 alltså stereo1. men mixer reagerar och spår reagerar som om det skulle komma ut ljud. men det gör det inte.

Vad gillar du det?

Postat (redigerat)

Du innan jag gör en dump. Så märkte jag att idag när jag startade CB i XP och drog igång så är det bara Bus 1 (stereo 1) som är connectade. och inga andra syns till inte en not connected.

Va fan?!

Kolla in hur man måste installera denna drivis.

Kanske här problemet ligger

Echo Digital Audio Corporation

WDM driver version 6.08 for Gina24, Layla24, Mona and Mia

Manual Installation Instructions:

These instructions are for users who are experiencing problems with the Install Shield installer. Since this is a manual install, it does require extra steps. Be sure to read and follow the instructions carefully. If you still experience installation problems, email technical support at: techsupport@echoaudio.com.

1. Use Add/Remove programs in the Control Panel to remove the “Echo24 Windows Driver” if it is installed on your system.

1. Open the directory where you un-zipped. Unless you changed it, it will be in “C:\Echo24\6.08”

1. Run install.bat by double clicking on the install.bat icon.

1. A window titled “RegSvr32” will appear with the text “DllRegisterServer in ASIOEchoWDM.dll succeeded.” Click “OK,” and close the command prompt window if necessary.

2. To enable PureWave, double-click on “Enable PureWave.reg”. You can learn more about PureWave in the readme document.

3. Open the Device Manager by right clicking on “My Computer” and selecting “Properties.” Device Manager is under the Device Manager tab in Windows Me. For XP it is under the “hardware” tab.

1. While in Device Manager, remove any Echo hardware. Also, remove any Multimedia Devices or Unknown Devices marked with an exclamation point. Removing devices is done by right clicking the device in question and selecting “Uninstall.”

1. Make shortcuts to the Console3 tray launcher (launch.exe) and the Console3 application itself (console3.exe). This is done by right clicking the icon and selecting “create shortcut.”

1. (Optional) If you want all Console3 windows to display when you start the tray icon, right click the “Shortcut to launch.exe” you made and add “–all” to the text labeled “Target.” Be sure to add this AFTER the quotes.

1. Put these short cuts on your desktop and/or Start Menu.

1. View “Echo24 readme.pdf.” It contains information specific to this driver release. You will need the Acrobat reader to view this document; you can obtain this from www.adobe.com.

1. Reboot.
  2. Jag har gjort om denna procedur för att var säker på att jag fäljt det till. och pricka. Det lustiga är att det står som sita punkt: reboot. När man väl har gjort det. Så händer ingenting.
  3. Så jag fick gå in i devises och ropa på install driver. Då installerade XP drivern. Har plocka upp CB igen då men samma fenomen. Alla kanaler utom stereo1 fnkar.

Redigerat av rammega
Postat (redigerat)

Ser mucho bättre ut strukturerat och tydligt! Jag tror du siktar mot horisonten trots att felet "förmodligen" ligger precis framför fötterna: Var ser du att Bus 1 är aktiv? Om det är i VST Audio system beror det på att du först måste koppla dem i VST connections innan de blir aktiva och Bus 1 brukar Cubase lyckas med att (av någon konstig anledning, mer sällan än ofta) koppla som första lediga port..

Lycka till o ta det lugnt 🙂

Redigerat av Lundin
Postat (redigerat)

I ASIO ECHO WDM.

Och som du såga så kan jag ettablera alla "portar" när jag ger kommandot skapa 8 stereo in och ut. men om jag startar om CB så har jag bara 1 port skapad i connections.

PS: kan det vara så att det ligger någon annan driver och spökar?

Redigerat av rammega
Postat
när jag startade CB i XP och drog igång så är det bara Bus 1 (stereo 1) som är connectade. och inga andra syns till inte en not connected.
Skapa fler bussar och adressera rätt. Spara som en mall.
Postat (redigerat)

Som Linus säger.. Används "Save as Template" annars nollställs alla kopplingar..

Fråga mig som har 32 kanaler in och ut som nollställs hur kul det är att assigna om alla externa instrument och effekter var och varannan gång .. Som tur är har C7 ännu inte tappat dem så de verkar vara på rätt väg med programmet.. *håller tummarna*

To recap:

Ställ in allt som du vill ha dem, namnge spår, skapa trackpresets m.m m.m m.m och sedan sparar du den som en "template" så slipper du göra en massa grejer varje gång du startar CB.. en verklig timesaver kan jag lova om du inte använt den förr.

Redigerat av Lundin
Postat (redigerat)

ja ha men jag trodde ni menade att jag i connections skulle namnge mina portar? i presets? Eller menar du att du namnger även typ trumkanaler som du alltid använder tex. Port 1 Kick snare port 2 tom1 tom2 osv? frågan är ju om det börjar låta om port 1 efter det? Det tror jag inte 😄

Redigerat av rammega
Postat (redigerat)

Både och.. namnge dina portar i VST connections tilldela dem rätt ut/ingångar från ljudkortet sen kan du även göra andra inställningar i projektet. Allt sparas i din Template..

Nu pratar du om "Port" vilket jag inte fattar om du menar i Cubase eller fysisk anslutning på ditt ljudkort och om du alltid har dina trummor på "Port 1" så kan du visst göra det.. Om du däremot byter instrument på den porten /kanalen är det ju såklart opraktiskt att döpa den till trummor, men jag tror du förstår poängen med att göra inställningar, du alltid gör ändå när du startar ett Cubase project - och sen spara som Template..

Jag tror jag ska ta en skärmdump på en av mina standard-setuper så kan du se vad jag menar.. risken är att vi pratar om olika saker 🙂

wtf: Nu läste jag ditt andra svar igen och där ser det ut som du har ljud in i mixern och på kanaler men inget går ut på Bus 1 som är kopplad som huvudutgång i CB (och ut i dina monitorer?)

Ska jag skaffa glasögon elle 😄

Mycket edit bliré...

Fråga 2: När tog du bort ditt Layla n:r 2? Och gjorde du någon av-installation av mjukvara d.v.s drivrutin eller liknande?

Redigerat av Lundin
Postat

Vi skiter i template m.m tills vidare.

nej inga glasögon behövs.

Jag kan bara kostatera att jag inte får ut något till Bus 1 varken H eller V.

Postat (redigerat)

Pratar vi Bus 1 i Cubase eller på ditt AI3 eller i Layla's kontrollpanel?

Vi bryter ned problemet i steg.

1. Cubase har hittat ljudkortets alla in/utgångar och rätt ljud-drivrutin är vald VST system

- Ja / Nej ?

2. De är assignade i VST connections

- Ja / Nej ?

3. Du har skapat ett spår i Cubase och aktiverat Monitor

- Ja / Nej ?

4. Du ser att du har audio-aktivitet i mixern och på spåret.

- Ja / Nej ? ?

5. Du har routat audio-kanalen till rätt utgång som går till hårdvaran

- Ja / Nej ?

6. Du hör inget ljud ut

- Ja / Nej ?

Redigerat av Lundin
Postat

Pratar vi Bus 1 i Cubase eller på ditt AI3 eller i Layla's kontrollpanel?

Vi bryter ned problemet i steg.

1. Cubase har hittat ljudkortets alla in/utgångar och rätt ljud-drivrutin är vald VST system

- Ja / Nej ?Ja

2. De är assignade i VST connections Ja jag skapar 8 in och 8 ut i connections

- Ja / Nej ? Ja

3. Du har skapat ett spår i Cubase och aktiverat Monitor

- Ja / Nej ?Ja

4. Du ser att du har audio-aktivitet i mixern och på spåret.

- Ja / Nej ? ?Ja

5. Du har routat audio-kanalen till rätt utgång som går till hårdvaran

- Ja / Nej ?Ja

6. Du hör inget ljud ut

- Ja / Nej ?Nej

Postat

Nice.. 80% avklarat ..

Hmm.. då är frågan om du ser aktivitet i Laylas controlpanel ( den du postade i förra tråden) som ju är steget efter de lämnar Cubase.. Om de inte syns där är felet kvar i Cubase.. om de syns där är felet mellan mjukvaran och utgångarna

En liten fundering förresten..

Om du hade 2st ljudkort förut.. kan det vara så att två (2) stycken drivrutiner finns att välja under VST System och att det är drivrutinen för det kortet du plockade ur som är vald?

Postat

Om du menar VST system så finns det bara Layla analog och adat kanalerna där.

Det ser lika ut nu som du har i Word dokumentet om det är XP panelen?

PS: kom ihåg nu att all audio i Win7 funkar med AI3 och resten.

Så antingen är XP korrupt eller Cubase.

Vilken dump kör vi nu? 🙂

Postat (redigerat)

Ah jag menar om du kan se en eller två drivrutiner i VST System typ ASIO WDM 1 och ASIO WDM 2 typ att Cubase och XP fortfarande tror att det kortet finns kvar i systemet.

Angående Windows 7 v.s XP så bör du installerat drivrutinerna separat i båda operativen, right? Eller menade du att du pekar på samma drivrutin från båda operativen.. d.v.s att de delar installation?

Kollade du om du hade aktivitet i layla's kontrollpanel samtidigt som du ser aktivitet i Cubase? Så vi benar ned problemet att ligga utanför Cubase eller inte

Redigerat av Lundin
Postat (redigerat)

Ah jag menar om du kan se en eller två drivrutiner i VST System typ ASIO WDM 1 och ASIO WDM 2 typ att Cubase och XP fortfarande tror att det kortet finns kvar i systemet.

Nej

Angående Windows 7 v.s XP så bör du installerat drivrutinerna separat i båda operativen, right? Eller menade du att du pekar på samma drivrutin från båda operativen.. d.v.s att de delar installation?Nej 7 har sin och XP har sin.

Kollade du om du hade aktivitet i layla's kontrollpanel samtidigt som du ser aktivitet i Cubase? Så vi benar ned problemet att ligga utanför Cubase eller inte

Aktivitet finns i layla panelen när jag routar 2,3,4,5,6,7,8 men inte 1

Då menar jag att jag ha r ett spår i CB som jag byter bus på (stereo)

Redigerat av rammega
Postat (redigerat)

Ah ok då fattar jag,

Och det är den analoga ut 1 och 2 vi pratar om va så det inte är digitalt 1 och 2 på AI3? Det låter som en routing-grej ändå.

Edit: Jo controlroom fanns i CB 5.. Är det så att du ser alla utgångar i VST connections under fliken "Outputs"? Så inte kanal 1 + 2 är assignad till Controlroom ( aktiveras i VST connections).. vet inte riktigt om det går att få den så den är avaktiverad trots att den är assignad..men det lär vi se nä'r vi hittar felet 🙂

Redigerat av Lundin
Postat (redigerat)

Ah ok då fattar jag,

Och det är den analoga ut 1 och 2 vi pratar om va så det inte är digitalt 1 och 2 på AI3? Det låter som en routing-grej ändå.

Edit: Jo controlroom fanns i CB 5.. Är det så att du ser alla utgångar i VST connections under fliken "Outputs"? Så inte kanal 1 + 2 är assignad till Controlroom ( aktiveras i VST connections).. vet inte riktigt om det går att få den så den är avaktiverad trots att den är assignad..men det lär vi se nä'r vi hittar felet 🙂

Ja alla outp syns . Nej C room har ingen bus Redigerat av rammega
Postat

fan.. vad har du gjort.. 😄 och var det analogt 1+2 eller digitalt 1+2?

Det måste vara nån liten skitgrej med antingen routingen eller något volymreglade i Cubase.

Om du provar att ta bort den bussen i VST connections och skapar en ny som du sedan routar till den utgången vad händer då?

Postat

fan.. vad har du gjort.. 😄 och var det analogt 1+2 eller digitalt 1+2?

Det måste vara nån liten skitgrej med antingen routingen eller något volymreglade i Cubase.

Om du provar att ta bort den bussen i VST connections och skapar en ny som du sedan routar till den utgången vad händer då?

Har du börjat dricka? 😄 Vi pratar om analog . Allt funkar förutom just den lille djävulen 1:an ut.

Funderar på en grogg. men kanske skita i det idag.

Postat

Jo en anna sak som slog mig. Om nu trasslet av 2 kort som jag provade med innan har satt något ur spel rent system mässigt så kollade jag i System32 och hittade 2 Echo dll men hur vet man om det ska se ut så eller inte?

Ja ja bara en flum grej.

Postat

Full som en kastrull.. haha.. man kan tror det, full på information kanske..

Är det alltså bara 1 monokanal vi pratar om?

Du kan ju prova att ta bort den ena DLL-filen.. kolla först datum genom "egenskaper" och välj den som ser nyast ut datum-mässigt.. det enklaste är att klippa ut den och lägga den i någon annan katalog under tiden du provar.. det kan mycket väl vara det som är felet men borde inte vara det då de andra kanalerna fungerar men kostigare saker än det här inträffar hela tiden

trots att det inte borde.

Ska vi gissa på att det var efter du plockade ut det andra kortet som felet uppstod?

Postat
Kollade du om du hade aktivitet i layla's kontrollpanel samtidigt som du ser aktivitet i Cubase?

Aktivitet finns i layla panelen när jag routar 2,3,4,5,6,7,8 men inte 1
Om du ser utslag på mätaren i Cubase mixer men inte i Laylas kontrollpanel så tror jag att utgången är mute:ad i Laylas konsollmixer.
Postat

Full som en kastrull.. haha.. man kan tror det, full på information kanske..

Är det alltså bara 1 monokanal vi pratar om?

Du kan ju prova att ta bort den ena DLL-filen.. kolla först datum genom "egenskaper" och välj den som ser nyast ut datum-mässigt.. det enklaste är att klippa ut den och lägga den i någon annan katalog under tiden du provar.. det kan mycket väl vara det som är felet men borde inte vara det då de andra kanalerna fungerar men kostigare saker än det här inträffar hela tiden

trots att det inte borde.

Ska vi gissa på att det var efter du plockade ut det andra kortet som felet uppstod?

Inte mono hela paret.

Ja, ja kan ju döpa om dll:en till old. Så får vi se. Skål! Skiter i detta för idag.

Postat

Om du ser utslag på mätaren i Cubase mixer men inte i Laylas kontrollpanel så tror jag att utgången är mute:ad i Laylas konsollmixer.

Nej.
Postat

Jag skulle inte meka med dll-filerna. Echo har väl ett avinstallationsprogram? Avinstallera, sedan städning av ev. rester och så en ominstallation därefter.

Postat

Kolla så det inte är kanal-läckage i Cubase.. så typ signalen lixom läcker ut på sidan 😆🤪 .. Nä.. kanske ta ett break nu..

Postat

Ok det är lite lurigt i panelen där. Så jag ska kolla upp det noga nästa resa.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.