Jump to content
Annons

Finns det några bra masterings program mer änn izotope


rockstone

Recommended Posts

Annons

iZotope är inte ett mastringsprogram, men en programvarutillverkare. Deras plugg Ozone är allt-i-ett-lösningen du tänker på, allt ifrån EQ och exciter till multibandskompressor och limiter.

En vanlig konkurrent är IK Multimedia T-RackS, en svit pluggar lämpliga för både mix och master och med ett medföljande program som är tänkt för att mastra ljudfiler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du använder nåt från Izotope i Cubase, så är det en "plug-in" från izotope - inte ett "mastringsprogram" från Izotope. Menar inte att vara petnoga, utan bara att om man använder lite fel beteckningar så kan man få felande/orelevanta rekommendationer tillbaka. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Masteringsprogram!? Som Linus säger! Den finns en uppsjö av programvara som "låtas" kunna lösa det mesta med en Preset eller plugg.. Fast vad Audio Mastering egentlig handlar om hittar du här: (använda öronen) http://www.youtube.com/watch?v=evJo5_qt6mY

Se där, ett enormt välvalt och nyttigt inlägg (även om han vägrar ta mitt dithering-test 😱 )

Link to comment
Dela på andra sajter

ok. jag menade om det fanns några mer insticksprogram eller pluggar som har färdiga mastrings presents som jag kan laborera med?

Läste du mitt förslag? T-RackS.
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det några andra bra mastringsprogram änn izotope som man kan använda i cubase

Det finns som sagt inget som är viktigare än den person som ska utföra sådana jobb.

Svar på pluggar som innehåller presets att "leka och lära" med har du fått några redan, men det är inget jag skulle rekommendera om du verkligen vill lära dig mastring, så jag ger mig på att försöka förklara en av de viktiga grunderna här:

Vill du lära dig hantera mastring så börja med de "vanliga" pluggarna du redan har, och helst från grunden för att förstå vad det handlar om. Kom ihåg att det viktigaste verktyget är du (mastringsteknikern) och ingen plugg eller preset i världen kan någonsin göra jobbet åt dig.

Börja med en bra EQ som erbjuder höga Q-värden över typ 6 - 10 band. Lyssna noga på låten i fråga, helst genom olika monitorer/högtralare (växla mellan dessa om möjlighet finns). Hör du något som sticker ut? Vanligt är t.ex. "boomiga" basljud och kick (hemska problemområden oftast). Andra frekvenser som kan vara överjäkliga är tex. 4k och 8k, och även allt däremellan.

Du bör manuellt söka av frekvensområdet där du hör att det "låter illa", repeat av denna tidszon är att rekommendera. Vill du t.ex. justera något som låter illa runt 4k så är det bara att ställa ett Q-värde som är ganska högt, höj sedan volymen exempelvis 4 - 8 db på de frekvenser där du ställt Q-värdet högt. Svep sedan över problemområdet (frekvenserna) flertalet gånger. Du kan då lättare identifiera problemfrekvensen. När du hittar den, behåll Q-värdet, sänk frekvensen (frekvenserna) under utgångsvärdet. Det är omöjligt att säga hur många db du ska sänka ett problemområde då det dels hänger på hur Q-värdet är ställt, och dels på hur högt problemet låter. När du tycker att du inte hör "problemet" längre går du på Q-filtret och justerar det så du inte förstör omkringliggande frekvensområden.

Ovan kallar jag för att "städa", och är också något jag jobbar rätt länge med, då det är en viktig process. Vanliga svar jag får när kunder fått sina mastrar är "Oj vad rent det låter", i positiv rikting, och det är tack vare detta "städande". Man lämnar mer plats åt sådant som skall höras och plockar bort det som inte ska höras.

Ett exempel, beroende på låt/produktion, är t.ex. "ringande" eller "sjungande" ljud som kan ligga och "störa" på samma frekvens (med omnejd) genom hela låten. Dessa ska tas ner.

Ovan är steg ett för mig när jag mastrar, dock med linear phase EQ så långt det går.

Jag har inte stött på en enda plugg som kan utföra ovanstående arbete korrekt. En plugg har inte öron och kan inte tolka fel på samma sätt som en människa med icke förstörd hörsel.

Hoppas ovan kan hjälpa många, det är i alla fall tanken 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns som sagt inget som är viktigare än den person som ska utföra sådana jobb.

Svar på pluggar som innehåller presets att "leka och lära" med har du fått några redan, men det är inget jag skulle rekommendera om du verkligen vill lära dig mastring, så jag ger mig på att försöka förklara en av de viktiga grunderna här:

Vill du lära dig hantera mastring så börja med de "vanliga" pluggarna du redan har, och helst från grunden för att förstå vad det handlar om. Kom ihåg att det viktigaste verktyget är du (mastringsteknikern) och ingen plugg eller preset i världen kan någonsin göra jobbet åt dig.

Börja med en bra EQ som erbjuder höga Q-värden över typ 6 - 10 band. Lyssna noga på låten i fråga, helst genom olika monitorer/högtralare (växla mellan dessa om möjlighet finns). Hör du något som sticker ut? Vanligt är t.ex. "boomiga" basljud och kick (hemska problemområden oftast). Andra frekvenser som kan vara överjäkliga är tex. 4k och 8k, och även allt däremellan.

Du bör manuellt söka av frekvensområdet där du hör att det "låter illa", repeat av denna tidszon är att rekommendera. Vill du t.ex. justera något som låter illa runt 4k så är det bara att ställa ett Q-värde som är ganska högt, höj sedan volymen exempelvis 4 - 8 db på de frekvenser där du ställt Q-värdet högt. Svep sedan över problemområdet (frekvenserna) flertalet gånger. Du kan då lättare identifiera problemfrekvensen. När du hittar den, behåll Q-värdet, sänk frekvensen (frekvenserna) under utgångsvärdet. Det är omöjligt att säga hur många db du ska sänka ett problemområde då det dels hänger på hur Q-värdet är ställt, och dels på hur högt problemet låter. När du tycker att du inte hör "problemet" längre går du på Q-filtret och justerar det så du inte förstör omkringliggande frekvensområden.

Ovan kallar jag för att "städa", och är också något jag jobbar rätt länge med, då det är en viktig process. Vanliga svar jag får när kunder fått sina mastrar är "Oj vad rent det låter", i positiv rikting, och det är tack vare detta "städande". Man lämnar mer plats åt sådant som skall höras och plockar bort det som inte ska höras.

Ett exempel, beroende på låt/produktion, är t.ex. "ringande" eller "sjungande" ljud som kan ligga och "störa" på samma frekvens (med omnejd) genom hela låten. Dessa ska tas ner.

Ovan är steg ett för mig när jag mastrar, dock med linear phase EQ så långt det går.

Jag har inte stött på en enda plugg som kan utföra ovanstående arbete korrekt. En plugg har inte öron och kan inte tolka fel på samma sätt som en människa med icke förstörd hörsel.

Hoppas ovan kan hjälpa många, det är i alla fall tanken 🙂

tackar. skall exprimentra även med detta.q filter? menar du en knivskarp kurva bara för att koma åt det specifika problemet
Link to comment
Dela på andra sajter

tackar. skall exprimentra även med detta.q filter? menar du en knivskarp kurva bara för att koma åt det specifika problemet

Ibland knivskarp, men något mindre knivskarp för att lättare hitta problemen. Q-värdet justerar du ju ändå sen när du väl hittat problemet. Problemen kommer oftast inte ensamma heller, och de kan ligga väldigt tätt ihop vad gäller frekvenser, och är det högre frekvenser så kan problemområdet må bättre av ett Q-värde som inte ger en allt för snäv kurva, och därmed tar hand om omkringliggande problem.

[Edit: tillägg]

Det ska tilläggas att med lägre Q-värden så kanske problemområdet inte behöver sänkas lika mycket som om du har ett högt Q-värde. Allt beror som sagt på problemet i sig, och hur mycket du vill sänka det. Är det ett "smalt" problemområde som låter väldigt högt så är ett högt Q-värde att rekommendera, och då att man sänker problemområdet rejält. Höga Q-värdet har man då just för att inte ge sig på omkringliggande frekvenser för mycket.

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag anser att en ny inskickad låt för mastring måste först justeras så den blir färdig för fortsatt processing i mastringjobbet. Ungefär som att spola bort salt, sand och grus från en bil innan den tvättas med svamp (för att slippa repor) .... ehhh.... kul jämförelse 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Som en parentes i sammanhanget kan nämnas att Ethan Winer inte ger mycket för Linear Phase EQ's (pga "pre-ringing framför allt") i sin bok "The Audio Expert" - ref: s.1767ff: Winer, Ethan, The Audio Expert, Focal Press, 2012 (e-pubver.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Som en parentes i sammanhanget kan nämnas att Ethan Winer inte ger mycket för Linear Phase EQ's (pga "pre-ringing framför allt") i sin bok "The Audio Expert" - ref: s.1767ff: Winer, Ethan, The Audio Expert, Focal Press, 2012 (e-pubver.)

Japp, det är sant. Det är lite av ett val man får göra, d.v.s. "phase shifting" eller "Pre-ringing". Sen är det ju, precis som Ethan säger, inte hörbart, precis som så mycket annat som diskuteras...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja linjära fasverktyg slipar ner attacken och transienterna, och förvränger releasen med, medan vanlig EQ bara förändrar releasen (och fasen). Enda fördelen med linjära fasverktyg är att de inte förändrar fasrelationerna mellan de olika frekvensregistren. Det kan vara både fördel och nackdel. Vanlig EQ kan rätta till obalanser i fasskillnader mellan frekvensregister med, om man filtrerar så. Så användningen av linjära fasverktyg är ganska begränsad, och ska helst användas så lite som möjligt - om ens alls, och då bara till små justeringar. Det är en ackumulerande effekt; ju mer den används desto mer solkar den fräsch-heten i ljudet.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...