Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej. Jag tänkte utöka Layla 24/96 med ett par extra ingångar genom adat:en. Förutom dom 8 jag har på layla.

Den ligger i Adat läge optisk. Jag får in signal i Adat men ingenting kommer tillbaka till Cubase?

Vad gör jag för fel?

clock internel

Annons
Postat (redigerat)

Vad menar du?

Jag har sedan många år kört denna burk genom Layla.

Och har 8 extra ut genom alesis. men input får jag inte till CB?

Ha ha tänk att jag inte har behövt extra. Men nu när man behöver så minns jag inte hur detta funkar.

Så jag måste gå steg för steg. Så du får gärna berätta för mig hur jag ska gå till väga.

Redigerat av rammega
Postat

Prova att håll inne stoppknappen en stund. Har för mig att det ställer adaten i läget att det som kommer in går ut genom lightpipe.

Postat

Ha ha och vart sitter den? Stopp kanappen alltså:

Svårt att missa. Det står STOP på den och den sitter bredvid PLAY - åtminstone på de ADAT-maskiner jag har sett...

Är det kanske så att du inte har en ADAT-bandspelare, utan en extern 8-kanalig AD-DA-omvandlare, som har ADAT Lightpipe in/ut...? Det gäller att hålla isär begreppen om man ska få användbara svar... 😉

Postat

Vilken modell av Alesis ADAT? Vilken modell av ljudkort?

Postat

Vilken modell av Alesis ADAT? Vilken modell av ljudkort?

Alesis AI3 och Layla 24/96
Postat

Svårt att missa. Det står STOP på den och den sitter bredvid PLAY - åtminstone på de ADAT-maskiner jag har sett...

Är det kanske så att du inte har en ADAT-bandspelare, utan en extern 8-kanalig AD-DA-omvandlare, som har ADAT Lightpipe in/ut...? Det gäller att hålla isär begreppen om man ska få användbara svar... 😉

Ja du. en omvandlare hadlar det om.
Postat

Du har väl Echos mjukvara installerad? Med tillhörande ljudkortsmixer som heter något med Console? Där väljer du ADAT som digital in/ut istället för SPDIF.

Sedan ska du hitta ADAT-portarna i Cubase under Devices-menyn -> VST Connections.

Om ingångarna inte finns där, skapa 8 extra monoingångar i VST Connections och adressera till kanalerna 9-16 från ljudkortet.

Postat (redigerat)

Du har väl Echos mjukvara installerad? Med tillhörande ljudkortsmixer som heter något med Console? Där väljer du ADAT som digital in/ut istället för SPDIF.

Sedan ska du hitta ADAT-portarna i Cubase under Devices-menyn -> VST Connections.

Om ingångarna inte finns där, skapa 8 extra monoingångar i VST Connections och adressera till kanalerna 9-16 från ljudkortet.

Så är det. I CB ser jag alla in och ut. Input layla analog 4 stereol par Och adat 4 stereopar.

Men ingen av dom på adatsidan reagerar. I VST så är alla activa.

Jag har skiftat optiska kablar med samma resultat

Redigerat av rammega
Postat

Kan du lägga upp en skärmdump på Echos ljudkortsmixer?

Postat

Det funkade bra.

En dum fråga kanske; visst har du kopplat optisk kabel från ljudkortet tillbaka till AI3:an? Och AI3 står inställd att slava efter inkommande klocka från datorn?

Postat (redigerat)

Det funkade bra.

En dum fråga kanske; visst har du kopplat optisk kabel från ljudkortet tillbaka till AI3:an? Och AI3 står inställd att slava efter inkommande klocka från datorn?

Optisk kabel med rött sken från ljudkort till mörk håla på AI3. osv. Du kan ju se på dumpen att den står i internal läge. Eller ser du inte det? Ingen fråga är dum. Outputen funkar ju. Redigerat av rammega
Postat

Börjar misstänka någon fysikskt problem. Frågan är ju hur man testar en sådan här?

Postat (redigerat)

Jag har inte en fysisk adat men kör den standarden mellan mitt SSL Alphalink och en Focusrite Octopre och där kör jag så SSL interfacet's Clock är inställt på Adat.. innan jag köpte Octopre'n hade jag SSL'en ställd på "Internal"

EDIT: Såg att du hade en "Adat" knapp i ditt ljudkorts interface.. hade du provat att ställa om sync-clock till Adat?

Redigerat av Lundin
Postat

Att slå på ADAT som master fick systemet att expodera.

Tur att jag hade låg volym. ( Jävlar)!

Det va inge bra tips.

Postat (redigerat)

Ai3 jobbar med 44.1 kHz eller 48 kHz i överföring. Kolla så att du har valt samma i både ljudkort och ai3 samt inspelningsprogrammet.

Om du har Ai3 som Master jobbar den endast i 48 kHz och därav ditt tredje världskrig om du har skickat 44.1 kHz till den. Välj Ai3 som slave.

Redigerat av Dr Arthur Krause
Postat

Tack alla som försökt.

Det är bara att ge upp. Skiten ska ut ur studion kvickt som fan.

Kreativiteten och humöret är mycket lågt just nu. Nä fy fan för B prylar.

Postat (redigerat)

Såg först nu att det var ett AI3 interface och inte en fysisk Adat.. AI3 är ju bra grejer..hmmm..Du har inte fel på fiberkabeln eller att det blivit en knäck på den så ljuset inte kommunicerar rätt mellan ljudkort och AI3:an? kanske vore värt att undersöka det där lite mer för jag har svårt att tro att AI3:an är trasig.. Du har ingen schyrre musikaffär i närheten som sitter på något ljudkort med adat interface och optisk kabel som kunde testa den åt dig innan du slänger ut den genom fönstret?

Redigerat av Lundin
Postat

kanske det. men jag har ju även skiftat optikkablarna och ut går ju utmärkt. så det är ju inget fel på dom. Sällan kommer en olycka ensam. Nu har CB blivit korrupt i XP versionen. Går det att reparera CB eller måste man installera om?

Postat

Dags att köpa nytt ljudkort med ADAT-portar?

Postat (redigerat)

kanske det. men jag har ju även skiftat optikkablarna och ut går ju utmärkt. så det är ju inget fel på dom. Sällan kommer en olycka ensam. Nu har CB blivit korrupt i XP versionen. Går det att reparera CB eller måste man installera om?

Läste lite i manualen och du har säkert gjort detsamma och valt Analog in på frontpanalen för att ljudet ska passera genom AI3 och ut på de optiska utgångarna in i Ljudkortet?

Utgångarna bakpå AI3 är tydligen alltid aktiva oavsett hur switchen står.. Jag tror fortfarande att Layla skall stå i ADAT-läge men att swirchen på fronten stod i "optical in" så du fick nån form av rundgång?.. men det är bara en ren gissning

Redigerat av Lundin
Postat

Layla är satt till ADAT Optical. Och Internel clock.

Och jag har provat att köra båda lägen på AI3

Postat

Layla är satt till ADAT Optical. Och Internel clock.

Och jag har provat att köra båda lägen på AI3

"Och jag har provat båda lägen på AI3"

Innebär det att du inte ens ser lysdioderna tändas på ditt AI3 när den står på "analog in" och du har signal in?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.