Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tänkte göra audio mixdown på några låtar och testa att mastra lite, skall jag ta ner låtarna(mixarna) i 32 bit flow eller?

Och angående masteringen så tänkte jag öppna låtarna i cubase på var sitt spår och sedan lägga på verktygen(pluggarna) på vardera kanal och försöka få låtarna att låta bra och lika varandra volymmässigt och så.

och sedan till sist göra audio mixdown in wave 16 bit format så jag kan bränna dom på cd.

Låter detta som ett bra alternativ eller är iden dålig.

Annons
Postat (redigerat)

Tänkte göra audio mixdown på några låtar och testa att mastra lite, skall jag ta ner låtarna(mixarna) i 32 bit flow eller?

Och angående masteringen så tänkte jag öppna låtarna i cubase på var sitt spår och sedan lägga på verktygen(pluggarna) på vardera kanal och försöka få låtarna att låta bra och lika varandra volymmässigt och så.

och sedan till sist göra audio mixdown in wave 16 bit format så jag kan bränna dom på cd.

Låter detta som ett bra alternativ eller är iden dålig.

Du ska mastra låtarna i samma kvalité som du spelat in/mixat, 32bit float eller inte. Om du ska bränna ut/trycka upp cd så är det 16bitars wav som gäller.

/Jon

Redigerat av Yllet
Postat (redigerat)

Ok, jag trodde att man helgarderade sig om man valde 32bit float men så är det inte då altså?

Redigerat av rockstone
Postat (redigerat)

Ok, jag trodde att man helgarderade sig om man valde 32bit float men så är det inte då altså?

Förstår inte riktigt vad du menar. Om du spelar in och mixar i 32bit float kan du mastra i det också. Se bara till att använda dither om du ska ha ner filerna till ex 16bitars. (har ej läst "guiden" på länken, googla bara mastering dither åt dig)

/Jon

Redigerat av Yllet
Postat

ok, ibland sitter jag och lirar gittar och spelar in i tex 24 bitar och så kanske basisten skickar ett bas spår som är inspelat i 16 bitar och när det då tillslut är dags för mastring och alla spår i projektet inte är inspelat på samma sätt så tänkte jag att man kanske skall välja 32 float. och att detta skulle bli bäst kvalite. Jag antar att det är bättre att välja 32 bit float än 16 wave. om man har råkat blanda lite vid inspelningen. (nu är ju detta bara ett exempel)

Undar vad float betyder i detta samanhanget ochså

Postat

När du spelar in så är det egentligen onödigt att använda annat än 24-bit, eftersom det inte finns några omvandlare som är bättre än 24-bit. När du sedan processerar i ditt DAW-program, så hanteras det automagiskt i 32-bit float vare sig det är 32-bit, 24-bit eller 8-bit inspelningar och det är därför inga problem att blanda bitdjup. 32-bit float gör att man har i princip oändlig dynamik och slipper förluster på vägen, så när du gör en mixdoen, så är det bättre att hålla det i 32-bit float, så att du inte förlorar någon information.

"Float" = lite slarvigt "Floating Point".

Du kan läsa lite mer om det här: http://wiki.kontrollrummet.com/Bitdjup 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.