Jump to content
Annons

Hjälp mig med val av utrustning för inspelning av trummor.


Sengångaren (oregistrerad)

Recommended Posts

Sengångaren (oregistrerad)

Såhär ligger det till, mitt band vill försöka sig på att spela in sin debut helt själv, från scratch.

Jag har tagit mig an uppgiften att mixa då jag sysselsätter mig med det privat sedan år tillbaka, om än inte på den här nivån av seriositet.

Vi spelar Post-metal, en typ av dynamisk metal som lånar mycket av det grabbarna håller på med borta vid Hydrahead records. Svenska stoltheterna Cult of Luna är självklart också ett band att räkna med.

Mitt problem är som följande;

Inspelningen kommer att ske i replokalen, lokalen har redan en "okej" ljuddämpning då vi hyr lokalen av en institution som gjort detta åt oss.

Jag har två bröder i bandet, som kanske tjänar omkring 15-18hundra i månaden, dessa två kan tänka sig att dela på kostnaden för vad vi nu kan tänkas behöva.

Jag har som enda interfacetillgång en fast track pro, en av mina tre gitarrister har en Line 6 pro pod X3 Live ( om namnet inte missminner.. ) som vi utgår ifrån håller ett bättre mått vid inspelning av gitarrer och bas.

Nu till trummorna.

Jag skulle behöva hjälp med att kalkylera en rimlig budget, inspelningen behöver inte vara av topkvalitè, med det menar jag att shure sm57 kanske kan vara något att bortse ifrån (folk får gärna motsätta sig det här yttrandet och säga att åtminstone 1 eller 2 kan vara värt besväret et.c. et.c.), och självklart då sennheisers och andra riktigt dyra mickar. Antar att vi lär behöva en ansenlig mängd TRS-kablar till detta elände också, vart hittar ni dessa billigt, jag bad min lokala musiknisse att löda åt mig och fick 4 meter fördelat på 4 hanar för 180 släng, det sved lite i min stackars plånbok då jag är av den relativt arbetslösa naturen.

Jag undrar hur jag effektivast och med lägsta möjliga budget kan spela in min trummis med 7-8 mickar, vilka mickar jag kan förhålla mig till inom rimlig budget, vilken typ av mickar och vart ni anser att de bör placeras för bästa möjliga ljud på trumsetet ( jag har en övergripande bild, men tar gärna emot förslag ! )

Vi skulle kanske även behöva någon typ av mixer/interface för att ta alla mickar/signaler in till min dator. Hur bör jag gå till väga här ?

Väldigt tacksam för alla råd, jag vet att det finns många seriösa musiker här som kan hjälpa mig och jag är väldigt tacksam för att du över huvud taget tog dig tiden att läsa mitt inlägg, må dina råd vara visa, har du inga så tackar jag lik förbannat för din tid 😉

/ M.v.h Sengångaren

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En annan lösning är ju att spela in trummorna i studio och sen fortsätta hemma med gitarrer, bas m.m. På det sättet får ni tillgång till ett bra rum, mickar samt kunskap. Dessutom om ni är med vid inspelningen så lär ni er ngt. till nästa gång. förövrigt går det alldeles utmärkt att spela in trummor med 57:or.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Bullerbyn. Är ni hyffsat inrepade och hittar en duktig tekniker blir det billigare och troligtvis bättre om ni satsar på att sätta grunderna i studio.

Resten av påläggen gör ni sedan själva i repan och mixar klabbet hemma.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Sengångaren (oregistrerad)

En annan lösning är ju att spela in trummorna i studio och sen fortsätta hemma med gitarrer, bas m.m. På det sättet får ni tillgång till ett bra rum, mickar samt kunskap. Dessutom om ni är med vid inspelningen så lär ni er ngt. till nästa gång. förövrigt går det alldeles utmärkt att spela in trummor med 57:or.

Självklart är jag medveten om att 57or fungerar för trummor, det är väll vad de oftast används till. Det var snarare i relation till vår ekonomi jag ställde mig frågande. Ursäktar min otydlighet 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart är jag medveten om att 57or fungerar för trummor, det är väll vad de oftast används till. Det var snarare i relation till vår ekonomi jag ställde mig frågande. Ursäktar min otydlighet 😑

Du menar att du vill hitta en billigare lösning än SM57? Finns säkerligen, men eftersom en 57:a är så pass billig är det inget jag kan uttala mig om? Använder själv bla. Beta98 till trummor.

Har för mig att både Thomann och Jam och säkerligen även 4Sound, har billiga kit för trummickning. Sen hur de låter och funkar har jag inte en aning om?

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Sengångaren (oregistrerad)

Är självklart tacksam för svaren jag fått hittils, men vi är rätt säkra på att vi vill göra det till en DIY-effort och försöka spela in från vår replokal.

Vilka mickar kan jag tänkas behöva för att få ett överkomligt ljud med en rätt så låg budget. Hur mycket kablage kommer att behövas och vilken enhet kommer jag behöva för att kommunicera med min dator, någon ni kan rekommendera ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att du ska göra som de andra föreslår. Oftast är det billigare att hyra in sig en dag med tekniker i en lokal studio (kanske någon skola har en i utbildningssyfte? Folkhögskola eller nåt?) och sen göra resten av påläggen hemma med det ni har.

Ska ni köpa mickar och micka själva och greja, finns risken att ni lägger ut kanske 4-6 tusen på att spela in trummor som låter dåligt ändå.

Hur ni än väljer att spela in kan jag inte trycka nog på att ni måste ha relativt fräscha och välstämda skinn. Jag har hjälpt flera band där jag fått trigga om allt eftersom de inte kunde stämma skinnen (och inte jag heller). De lät helt enkelt bajs.

Så mitt råd är att lägga kanske 2-3000 på en dag i studion med en duktig tekniker, se till att stämma trummorna noggrant och spela in resten hemma i replokalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu fattade jag aldrig riktigt om ni hade ett ljudinterface som fixar 7-8 mickar? Om inte så kostar det en slant säg 3500-5000:- beroende på fabrikat. Sen ska ni ha kabel och mickar, satsar ni lågbudget här så handlar det om kanske 2500-3000:- om inte mer.

Då är ni långt över vad det skulle kosta att gå in i en studio en dag och sätta trummorna med någon som kan ge er ett bra grundljud. Alternativet är annars att köra alla trummickar rakt in i en livemixer och sen ner på 2spår i valfri DAW via erat Fast Track Pro, med slutresultatet att ni blir väldigt låsta vad det gäller trummorna, inte speciellt kul.

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...