Jump to content
Annons

Frekvenskurva avslöjar bristerna hos ADAM AX7


Solstrålen (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
Solstrålen (oregistrerad)

stereoplay.jpg

Om du scrollar ner i pdf-dokumentet så hittar du den här.

Hur ADAM vågar marknadsföra den här produkten som studiomonitor när kurvan visar hur olinjärt dom faktiskt spelar är för mig helt obegripligt.

Redigerat av Solstrålen
Link to comment
Dela på andra sajter

[...]

Hur ADAM vågar marknadsföra den här produkten som studiomonitor när kurvan visar hur olinjärt dom faktiskt spelar är för mig helt obegripligt.

Det var inget som hindrade Yamaha att marknadsföra NS-10 som studiomonitorer.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Wut? I praktiken alla monitorer är färgade på ett eller annat sätt, de här är verkligen inte värre än de flesta andra, även om jag inte är ett fan av karaktären.

Link to comment
Dela på andra sajter

Puckeln i botten kan faktiskt vara till fördel för att placera instrument. Allt handlar om att lära sig högtalare, och använda rätt högtalare för RÄTT rum. Adam A7X kräver stora rum, med bra akustik. Annars bättre o satsa på en mer sluten låda tycker jag.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är rädd att den här debatten trampar på väldigt många ömma tår - särskilt då det finns medlemmar som har ekonomiska intressen som åf av just adam.

Vi får hoppas att vi kan diskutera sakligt utifrån ett objektivt perspektiv.

Demonproducenten brukar kunna vara saklig i sin kritik och brukar ha vettiga argument när han vill.

Folks ekonomiska intressen i ett varumärke är väl inte något som ska skyddas av detta forum....Ska vi ha ett forum som censureras pga sånt?

Redigerat av mickestrang
Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar väl som vanligt om att alla högtalare egentligen är en kompromiss. Har svårt att se att att det finns en perfekt högtalare? Möjligtvis om lyssningen och rummet vore byggda utifrån varandra kanske? Har ju hört mycket gott om dessa monitorer så jag har ju svårt att tro att de helt plötsligt skulle vara ren dynga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Solstrålen (oregistrerad)

Det var inget som hindrade Yamaha att marknadsföra NS-10 som studiomonitorer.

NS-10 mixar man inte på. Däremot använder man NS-10 som ett verktyg för att upptäcka interferenser i signalen och där är NS-10 helt oslagbara. AX7 är inte på något sätt lik NS-10.

Link to comment
Dela på andra sajter

Solstrålen (oregistrerad)

Jag tycker det der helt "normalt" ut för en studiomonitor.

Nej det där är inte att rekommendera för en professionell studiomonitor.

Så här ser kurvan ut för ett par bra monitorer.

freifeld904.gif

Geithain 904

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror alla känner igen tanken på rak respons ur en högtalare. Själv tror jag att det finns så mycket mer som påverkar lyssningsupplevelsen än bara responsen. Finns säkert massor med skivor som gjorts via högtalare som är 'all over the place' ..

Link to comment
Dela på andra sajter

På TS låter det som om det har varit någon sorts väl bevarad hemlighet som absolut inte får komma ut, något jag har lite svårt att förstå... ADAM har ju själva lagt ut följande mätning på sin FB-sida eftersom det var många som frågade dem om det - och det är säkert minst 2 år sedan eller något ditåt som de gjorde det, så det är inte direkt något scoop... 😉

12553385-origpic-310b2f.jpg

Kommentaren om "ekonomiska intressen hos medlemmar" syftade antagligen på mig eftersom jag driver en liten rörelse på fritiden, där jag bl a säljer ADAM, men jag skulle verkligen bli besviken på moderatorerna om de gjorde undantag och gav mig fördelar som jag inte borde ha - för det vet jag i alla fall att de inte har gjort hittills.

Frågan är kanske i så fall snarare vilka intressen TS har i det hela när han försöker exponera något på ett så negativt sätt och hävdar att det inte borde få kallas studiomonitor - och något annat framhävs som "bra monitorer", men det blev i alla fall till slut uppenbart att han har andra preferenser och föredrar ME Geithain framför ADAM, på samma sätt som någon annan föredrar ADAM framför ME Geithain - och lyssningen är ju i hög grad en smaksak eftersom alla monitorer är kompromisser, så det är väldigt svårt att säga att den ene har mer rätt än den andre.

Skulle folk göra denna typ av inlägg för alla produkter som de inte tycker är värda namnet (i många fall görs sådant mest för att de vill övertyga sig själva om att de har gjort rätt val...), så hade forumet nog ganska snabbt översvämmats av gnälltrådar... 😉

Fredrik...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Solstrålen (oregistrerad)

På TS låter det som om det har varit någon sorts väl bevarad hemlighet som absolut inte får komma ut, något jag har lite svårt att förstå... ADAM har ju själva lagt ut följande mätning på sin FB-sida eftersom det var många som frågade dem om det - och det är säkert minst 2 år sedan eller något ditåt som de gjorde det, så det är inte direkt något scoop... 😉

12553385-origpic-310b2f.jpg

Kommentaren om "ekonomiska intressen hos medlemmar" syftade antagligen på mig eftersom jag driver en liten rörelse på fritiden, där jag bl a säljer ADAM, men jag skulle verkligen bli besviken på moderatorerna om de gjorde undantag och gav mig fördelar som jag inte borde ha - för det vet jag i alla fall att de inte har gjort hittills.

Frågan är kanske i så fall snarare vilka intressen TS har i det hela när han försöker exponera något på ett så negativt sätt och hävdar att det inte borde få kallas studiomonitor - och något annat framhävs som "bra monitorer", men det blev i alla fall till slut uppenbart att han har andra preferenser och föredrar ME Geithain framför ADAM, på samma sätt som någon annan föredrar ADAM framför ME Geithain - och lyssningen är ju i hög grad en smaksak eftersom alla monitorer är kompromisser, så det är väldigt svårt att säga att den ene har mer rätt än den andre.

Skulle folk göra denna typ av inlägg för alla produkter som de inte tycker är värda namnet (i många fall görs sådant mest för att de vill övertyga sig själva om att de har gjort rätt val...), så hade forumet nog ganska snabbt översvämmats av gnälltrådar... 😉

Fredrik...?

Känner du någon vid det namnet som har uttalat sig negativt om ADAM?

Link to comment
Dela på andra sajter

Solstrålen (oregistrerad)

Med Behringer monitorer kan man kanske vara arg och avundsjuk på AX7?

Behringer är inte något bättre än ADAM snarare tvärt om. Men Behringer har inget med frågan att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Solstrålen (oregistrerad)

Jag skrev så bara för att jävlas med Fredrik.... Han jävlas ju med alla.

Vem är Fredrik? Säljer han ADAM?
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...