Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Skaffade nyligen ett Roland TD-4KP och det har funkat bra överlag.

Dock verkar inte cymbalerna vara så fast monterade som jag hade hoppats, de vobblar fram och tillbaka när man slår på dem och måste justeras hela tiden.

Här är en video som visar hur lätt det är att vrida på dem:

https://www.dropbox.com/s/enevs6e312ju9e1/2013-03-23%2018.34.13.mp4

( Direktlänk: https://dl.dropbox.c...23 18.34.13.mp4 )

Är detta normalt? Finns det någon "gummi-ring" eller något liknande man kan köpa för att fästa dem hårdare? Monteringen av staven är "clip-on", dvs man skruvar inget, utan man klickar bara i ett handtag, så det går inte att fästa hårdare än vad det är i videon.

Redigerat av proptastic
  • 2 veckor senare...
Annons
Postat

Ja det där såg mysko ut vid en första anblick men jag tyckte det satt som en snabbklämma längst ned på staget när jag tittade på en mer detaljerad video på tuben. Om inte det inte finns en sådan kanske du kan borra ett litet hål rakt in genom både staget och den delen som staget sticks ned i och dra i en skruv. Däremot kanske de har tillverkat den så med flit för att inte cymbalerna ska spricka om man slår på dem lite snett och staget inte kan röra på sig.. Rör de sig så mycket att du inte kan spela på gummidelen alltså? Sånt kan ju vara störande såklart.

Postat

Jag trodde att jag hade problem när mina cymbaler vred på sig lite, men i ditt fall måste det ju vara etter värre när hela cymbalhållaren/stativet i racket går att flytta på. Idén som Lundin ventilerar ovan torde fungera för att fixera staget, förutsatt att inget går i sönder då förstås...

Postat (redigerat)

Prova att värma på krympslang på det övre röret, där det nyper åt vid klämringen. Alternativt så kan du klämma åt röret lite grand just där( med rörtång eller i skruvstäd).

Annan variant kan ju vara två klammer på övre röret resp. undre delen med en bult som håller dom samman. Polskor tex, finns ju i olika dimensioner

post-27276-0-58472500-1365363235.jpeg

Redigerat av wellness music
Postat (redigerat)

Ajust det.. Bra där Wellness.. När man byggde om bilar för många år sen höll man ju på med olika skruvförband i princip hela tiden..

och det finns ju massor med alternativ av skruvade förband man kan använda även om Gaffa är lite mer Rock'n'roll 😄.

Rörklammer

Slangklämmor av ledbultstyp

Redigerat av Lundin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.