Jump to content
Annons

skall masteregaln ligga på 0 ?


rockstone

Recommended Posts

Håller på att mixa lite och har från början masterregeln på 0, men när jag grejar med volymerna på dom olika spåren/grupperna så brukar det bli så att jag smyg höjer lite olika spår och då slår det ju över på mastern och jag får sänka masterregeln mer och mer. Och till slut hamnar den rätt lång ner.

Skall man försöka att har masterregeln på 0?, Eller gör det inget om den hamnar långt ner och alla audiospår är på max?

Hoppas ni fattar,svårt att förklara.

Det får ju inte slå över på mastern, det förstår jag, Det jag misstänker är att låten hamnar lägre i volym om Audiospåren är på max och masterregeln är låg? Hjälp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är enklast om du håller din skapade masterregel/masterbus (whatever) på 0dBfs ja. Detta ska då korrelera med stereo out som går till ditt ljudkort och ut och där ska det definitivt inte slå över på rött. Rent teoretiskt spelar det ingen roll om du sänker masterregeln och höjer alla audiospår eller vice versa (det här med att vi jobbar med 32bit floating point internt med abnorma mängder dynamik osv...), men god sed gör gällande att hålla masteregeln på noll och rätta till alla tracks i själva mixen i stället så att du ligger i nivå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ha master på 0 hade i den analoga världen en poäng....Sepalr du in och mixar i 24 bitar eller mer...så är det lite skitsamma....

(undrar varför alla mixertillverkare och DAW-mixrar ens har en regel om den ändå alltid ska vara på 0?)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge du inte har massa volymautomation i mixen, borde det vara enkelt att sänka alla spår samtidigt.

Å andra sidan så behöver du nog inte vara rädd för att volymen blir låg i slutändan, för den kommer säkerligen kunna tryckas upp ifall det behövs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur Cubase funkar, men det borde vara lika enkelt som i Logic.

I Logic markerar jag bara alla reglar i mixern, drar i en regel så följer alla med. På så sätt sänker du allt lika mycket i förhållande till varann. (Vill jag tro i alla fall). Har funkat bra för mig.

Edit: Hittade det här https://www.steinberg.net/forum/viewtopic.php?p=119086

2:a posten kanske funkar? Om nu inte någon annan härinne har en bättre idé.

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Du kan sänka masterregeln. Masterregeln är där för att användas. Ljudet blir inte sämre av att sänka masterregeln, slår mätarna i taket så sänker man bara masterregeln. Det är mätarna som ger besked om hur stark mixen kommer att vara inte var regeln står.

Jädra krångel med att sänka alla reglar som dessutom kan påverka pluggar som sitter på bussar...

Skitdålig idé att sänka alla reglar om mixen låtar bra nu med andra ord.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Hur skall jag sänka alla spår samtidigt, menar du att jag ska markera alla audiospår och dra ihop dom så dom blir mindre, eller finns det nåt sätt att sänka massa reglar på samma gång i cubase?

Ja. Man kan länka dem.
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Om man får för sig att sänka alla reglar istället för masterregeln så bör man tänka på följande.

Om man använder subgrupper och har tex en kompressor med ett tröskelvärde så ändras hur kompressorn jobbar.

Kör man med någon effektsend före regel så kommer man behöva sänka alla effekter som ligger före regel manuellt.

Automation ballar ur på dom flesta DAWs om man sänker regeln.

Därför är det bättre att sänka masterregeln enligt mig, sparar en massa jobb och det blir rätt med en gång.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Kör med min alltid på 0, rör den aldrig. Vill jag sänka/höja lyssningen så har jag en volymratt utanför datorn för det.

Såvida du inte har effekter 'efter regel' på masterutgången, så är det enda som händer - om du renderar ut med mastern på annat än noll - att mastern blir ytterligare ett steg som tvingar DAW-programmet att räkna om den dynamiska upplösningen. Det har ingen större betydelse.

Att hålla koll på den komplexa interaktionen mellan alla kanalers nivåer, och mixa så att sammanlagda nivån prickar rätt i volym, kräver lite träning om man inte är van. Vilken slutnivå man siktar mot beror ju lite på avsedd slutanvändning, men vanligen brukar det ju bli nånstans mellan minus 14 till minus 8 RMS.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...