Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, jag köpte precis en begagnad tysk keyboard, Weinberger De Luxe 06569. Ser ut som en vanlig Casio-keyboard. Nånting jag märkte dock var att det finns inget pedaljack på baksidan. Istället kan man välja att trycka på en sustain-knapp på själva keyboarden, så får man nåt slags reverb på tonerna. Men nog om det. Jag kopplade in den, midi-ut till mitt ljudkort och in i datorn. Trycker jag ner en ton så stannar den nere i midisignalen. Till exempel i Mainstage så kan man se på den grafiska keyboarden att tonen hålls ner. Jag tänkte att det skulle gå att stänga av om man valda att filtrera bort sustain (64), men det fungerade inte. I Logic Pro fanns inte ens det valet att göra, men i Mainstage gjorde det det. Det blir ännu mer komplicerat dock, för i Ableton så beter den sig inte sådär. Den är inte normal där heller, där håller den ut tonen lite längre än vanligt, men den stannar ändå. Ska också nämna att jag testade att koppla in min MPD32 och spela på den i logic och då var det inga som helst problem, så felet måste ha med keyboarden att göra.

Nu vet jag inte alls vad jag ska göra. Det finns inga som helst inställningar på keyboarden och jag har testat att filtrera bort allt som går i Logics inställningar förutom all notes (123). Har självklart också tryckt på alla knappar på keyboarden, fast det finns som sagt inga inställningar mer än enkla knappar som "touch" on/off för velocity-sensitivity. Jag fruktar att jag kommer bli tvungen att skrota denna och hitta en ny keyboard, men jag har precis lagt 50 euro på den här, så det vore tråkigt om jag inte kan använda den och bli tvungen att punga ut ännu mer pengar.

Annons
Postat

Det kan ju vara ditt ljudkort (usb) som behöver en drivrutin. Mitt Yamahapiano har USB som inte är class compliant (dvs det behöver drivrutin). Det funkar trots detta perfekt för tex Animoog i min Ipad, men med Music Studio så fastnar tangenterna. Så jag köpte ett nytt Midi-Usb-interface som inte behöver drivrutiner och då försvann mina problem.

Postat

Jag använder ett M-Audio Audiophile Firewire-kort som jag kopplat in keyboarden till med en midikabel. Tack för tipset, jag testade att installera nya drivrutiner. Dessvärre löste detta inte problemet 🙁 .

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.