Jump to content
Annons

koppla ihop combo och 4x12?


Tjongan

Recommended Posts

Tjoba, jag är helt grön vad det gäller inkoppling mellan top och bara högtalarelement osv.. Tänkte höra om någon vet om man kan koppla ihop en vanlig combostärkare och säg tex ett paket 4x12or och använda combon som top?

Lite spån bara!

/Tjong

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vissa combos har speaker(s) out på baksidan. Har den inte det så vet jag ej hur man kan få det att fungera. Kanske kan man ta högtalar sladdarna som går till combo högtalarna och på något sätt modifiera och koppla in i 4x12:an.

MvH Rickard Gerthsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan !

Det går bra att koppla ihop detta.

Det som är viktigt i sammanhanget är att du tar reda på vilken impedans din combo är byggd för att driva, dvs 4, 8 eller 16 Ohm.

Det beror lite på oxå om du skall köra din inbyggda högtalare tillsammans med den extra 4x12 högtalaren.

A.D

Redigerat av Albert.D
Link to comment
Dela på andra sajter

Gött tips..

Combom har line out, det är väl det närmaste jag kunde komma antar jag, borde det funka?

Line Out har nog inte alls den styrkan att driva en högtalare. Speciellt flera högtalare i detta fallet. Finns det Speaker(s) Out?

MvH Rickard Gerthsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Då får du nog modifiera förstärkaren en aning. "Line out" är garanterat en balanserad och möjligen högtalarsimulerad signal som är gjord för att köras direkt in i t ex mixerbord (för att slippa uppmickning). Den passar nog inget vidare alls att stoppa in i en högtalarlåda. ("Headphones" är hörlursuttag, men det visste du nog?).

Känner du dig osäker på hur man ska börja löda så ta kontakt med någon affär som reparerar förstärkare, så kan säkert dom hjälpa dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som är viktigt i sammanhanget är att du tar reda på vilken impedans din combo är byggd för att driva, dvs 4, 8 eller 16 Ohm.

Detta är det viktigaste av allt. Någonstans på din stärkare finns en typskylt där det står vad den hanterar...2, 4, 8 eller 16 Ohm. Står det 4-8 Ohm t ex så är det det som gäller. Under- eller överskrid ALDRIG de värdena då ditt slutsteg kommer att packa ihop. Även elementen har specarna utmärkta på baksidan, effekt och impedans (150W/8 Ohm t ex). Vid seriekoppling av element (4st 12" 50W 8 Ohm) blir resultatet 200W 8 Ohm, medan parallellkoppling av detsamma blir 50W 2 Ohm. Ta dig tid att kolla upp det innan du kopplar in...kan bli dyrt och tråkigt annars. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...