Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Min reciver gick åt helskotta här om dagen. Till denna hade jag kopplat ett par Dynavoice Dynamite S-61, och en random 8" Onkyo sub. Inga high-end grejer alltså. Detta system använde jag till att framför allt lyssna på elektronisk musik (house och alla möjliga undergenres mer specifikt), men jag är även amatör DJ och använde systemet till mixing/DJ.

Har iaf bestämmt mig för att skita i ny reciver för tillfället, och istället köpa mig ett par dedikerade monitorer till datorn och mixerbordet (Traktor S2).

Som alla andra snubbar som gillar house osv. är jag otroligt baskåt, och tycker att basen är det absolut viktigaste i ljudet. Gillar ju även ett klart och fin diskant och mellanregister, men basen är helt klart viktigast.

Eftersom jag bara DJar på amatörnivå är det inte viktigt att högtalaren låter helt korrekt, utan ljudet ska i förstahand tillfredsställa mig när jag lyssnar på musik.

Frågan är då vad jag ska köpa? Letar alltså efter något riktigt bastungt, som samtiden inte låter helt skit i de övre och mellanregistret.

Min budget är max 3500, men om det ger mig extremt mycket bättre ljud att gå upp ett par hundralappar så kan jag fundera på det med.

Några tips? 🙂

Tack på förhand!

EDIT: Hörde talas om att jag måste ha någon form av volymkontroll när man köper studiomonitorer? Vad kostar detta, och var hittar man dem?

Redigerat av Fyren
Annons
Postat

Har iaf bestämmt mig för att skita i ny reciver för tillfället, och istället köpa mig ett par dedikerade monitorer till datorn och mixerbordet (Traktor S2).

Som alla andra snubbar som gillar house osv. är jag otroligt baskåt, och tycker att basen är det absolut viktigaste i ljudet. Gillar ju även ett klart och fin diskant och mellanregister, men basen är helt klart viktigast.

Eftersom jag bara DJar på amatörnivå är det inte viktigt att högtalaren låter helt korrekt, utan ljudet ska i förstahand tillfredsställa mig när jag lyssnar på musik.