Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Min reciver gick åt helskotta här om dagen. Till denna hade jag kopplat ett par Dynavoice Dynamite S-61, och en random 8" Onkyo sub. Inga high-end grejer alltså. Detta system använde jag till att framför allt lyssna på elektronisk musik (house och alla möjliga undergenres mer specifikt), men jag är även amatör DJ och använde systemet till mixing/DJ.

Har iaf bestämmt mig för att skita i ny reciver för tillfället, och istället köpa mig ett par dedikerade monitorer till datorn och mixerbordet (Traktor S2).

Som alla andra snubbar som gillar house osv. är jag otroligt baskåt, och tycker att basen är det absolut viktigaste i ljudet. Gillar ju även ett klart och fin diskant och mellanregister, men basen är helt klart viktigast.

Eftersom jag bara DJar på amatörnivå är det inte viktigt att högtalaren låter helt korrekt, utan ljudet ska i förstahand tillfredsställa mig när jag lyssnar på musik.

Frågan är då vad jag ska köpa? Letar alltså efter något riktigt bastungt, som samtiden inte låter helt skit i de övre och mellanregistret.

Min budget är max 3500, men om det ger mig extremt mycket bättre ljud att gå upp ett par hundralappar så kan jag fundera på det med.

Några tips? 🙂

Tack på förhand!

EDIT: Hörde talas om att jag måste ha någon form av volymkontroll när man köper studiomonitorer? Vad kostar detta, och var hittar man dem?

Redigerat av Fyren
Annons
Postat

Har iaf bestämmt mig för att skita i ny reciver för tillfället, och istället köpa mig ett par dedikerade monitorer till datorn och mixerbordet (Traktor S2).

Som alla andra snubbar som gillar house osv. är jag otroligt baskåt, och tycker att basen är det absolut viktigaste i ljudet. Gillar ju även ett klart och fin diskant och mellanregister, men basen är helt klart viktigast.

Eftersom jag bara DJar på amatörnivå är det inte viktigt att högtalaren låter helt korrekt, utan ljudet ska i förstahand tillfredsställa mig när jag lyssnar på musik.

Några tips? 🙂

Tack på förhand!

Jag tror inte monitorer är det rätta för dig med tanke på vad du beskrivit ovan.

Du behöver troligtvis söka efter bättre hifi-högtalare med god bas, och en förstärkare till dessa.

Postat (redigerat)

Jag tror inte monitorer är det rätta för dig med tanke på vad du beskrivit ovan.

Du behöver troligtvis söka efter bättre hifi-högtalare med god bas, och en förstärkare till dessa.

Jo, det var nog nästan det jag misstänkte. Förstärkare med högtalare känns dock som att det kan bli rätt dyrt?

Vad ska man kolla på för förstärkare och högtalare om detta blir aktuellt?

KRK Rokit kan du ju kolla på om du gillar hängmatta.

Ska ta mig en titt! Brukar faktiskt köra med den klassiska hängmattan på EQn i nästan alla mina lurar.

Redigerat av Fyren
Postat

Jag har ett par Tapco S8 som jag vill bli av med just för att de har för mycket hängmatta i ljudet. De är bra för att sitta och lyssna på skön musik men kanske lite för mycket glädjelyssning när jag mixar.

Angående en volymkontroll så är det ju skönt att ha något som man kan ratta med men du kan ju ställa förstärkningen i monitorerna och styra insignalen via datorns mjukvara.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.