Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Att ett USB-minne är digitalt och en trattgrammofon analog är väl ett oomkullrunkeligt faktum, men sen då?

Tex min DynaMaxx kompressor

http://www.thomann.de/se/spl_dynamaxx.htm

Den har enbart analoga anslutningar, men processorerna invändigt, de är väl av datortyp, ettor o nollor?

Är en sån här enkel EQ här mer analog?

http://www.thomann.de/se/peavey_qf215.htm

En gitarrstärkare med rör i både försteg o slutsteg men även med ic-kretsar, är den analog eller digital?

Annons
Postat

Om du vill vara säker på att komprimera analogt så kan du ju seriekoppla en glödlampa.

Postat

Du är analog Nilsson och detta forum är digitalt.

🙂

Din Dynamaxx är analog.

Jag är skeptisk ändå. Är inte dataprocessorer digitala?

Postat

Du är analog Nilsson och detta forum är digitalt.

[...]

😆

Det finns analoga datorer oxå.

250px-AKAT-1.JPG

Stencool 😮😛

Postat

Så ni vet inte heller?

Dataremsan på golvet under datorn var fin. Den är nog nästan lika analog som trattgrammofonen.

Och benen var fina. Som på ett flygande tefat.

Postat (redigerat)

Det finns analoga datorer oxå.

250px-AKAT-1.JPG

Analog? Datorer har använt binära talsystemet sen 40-talet....

Redigerat av arha
Postat

Nasa tror att att analoga datorer är framtiden då dom in teorin kan ha överlägsen prestanda.

Problemet med analoga datorer idag tror jag är att det krävs extremt dyr utrustning för att få den precision som krävs.

Postat

Digitalt är när man låter signalen ändra sig över många tusendelar i sekunden, så ljuset manipuleras fortare.

Analogt är när signalen får göra vad "fan den vill" med sig själv, beroende på vad som sitter i vägen för den.

Båda är samma sak, fast det andra är svårare att göra själv.

Postat

Digitalt är när man låter signalen ändra sig över många tusendelar i sekunden, så ljuset manipuleras fortare.

Så ljuset manipuleras fortare än vadå? Ljuset

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Båda produkterna har analog signalväg.

Mao räknas som analog utrustning.

Redigerat av drloop
Postat

När kom egentligen de första digitala ljudgrejerna som tex outboards, TC Finalizer är ju digital som fan.

Man förstår ju att det är mkt bättre med såna grejer man ser att Beatles satt och drog i.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

På 70talet kom dom första digitalaljudprylarna.

Redigerat av drloop
Postat

Det känns lite som hönan och ägget.

Själva kopplingen in och ut är ju analog men bearbetningen i burken är ju digital.

och låter det bra så är det bra! =)

Det håller jag inte med på. Det fanns väl eq-burkar redan på 50-talet. I dom kan det inte finnas nån digital bearbetning.

Postat

En musikerpolare till mig som spelar i coverband har blivit grönjävlig på att laga och modda gitarrstärkare osv. Bygger även helt egenkonstruerade distpedaler mm. Han och jag surrade lite om det här och han visade på hur han byggde om en AC30, tror han satte i nån transformator extra på nätdelen. I alla fall sa han nåt ungefär att alla transformatorer tog bort lite av peakarna i signaler o elspänningar. Lite grann som kompressorer...

Ju mer transformatorer ju mer analogt ljud kanske? Och det analoga ljudet är mer förvrängt än det digitala, inte tvärtom. Och det är just den där förvrängningen som gör att det låter bättre....

Postat (redigerat)

Den där dataremsan är ju härligt digital ju!

Här är vad som kan ha varit ett av de allra första digitala systemen. 😎

180px-Quipu.png

http://en.wikipedia.org/wiki/Quipu

Ja dataremsan ser åtminstone digital ut, 5 kanaler + 1 för paritetsbitar. 🙂

Redigerat av arha

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.