Jump to content
Annons

Hjälp med studiobygge

Recommended Posts

Jocke Rönnqvist (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Redigerad, Bilder flyttade till första inlägg för lättare läsning.

Hej,

Jag skulle gärna vilja ha lite hjälp med tips och idér för att göra iordning min hemstudio då jag börjat greja så smått och räknar med att spendera mycket tid där fram över då jag slutat mitt vanliga jobb och numera bara spelar.

Jag har tänkt att göra iordning det för syns skull när jag ändå är igång så jag slipper det senare så jag får riva ner allt jag gjort. Det primära är dock att jag vill få nogolunda akustik för dels mixning, kommer mest att sitta med hörlurar men jag vill kunna kontrolllyssna via monitorer samt att jag vill göra inspelning. I första hand sång och alla former av gitarr.

Det kommer inte bli optimalt då jag i mån om utrymme tänkte utnyttja ett hörn för studioprylarna.

Har läst på kontrollrummet en del och tänkte antingen investera i auralex eller motsvarande, alt att göra egna basstraps osv...

Som sagt, tips och idér mottages tacksamt!

studio-3d.png

studioritning.png

Redigerat av Jocke Rönnqvist
Annons
Postat

Jag skulle vända på steken. Mixa med monitorer, och kontrolllyssna med hörlurar. Stereobilden brukar bli lite fucked up om du bara kör med lurar.

Mixa i mono! Får du det att låta grymt i mono, så låter det killer i stereo. Dessutom så hör de flesta människorna låtar i mono ändå. Laptops, mobil (utan lurar), affärer, radion, bilen. Visst de är oftast stereo, men dem sitter inte i "the sweet spot".

Jag hade försökt att få tag på någon som kan komma hem och mäta ditt rum. Om du verkligen vill göra det optimalt, det kommer jag göra när jag köpt min nya lägenhet.

men det finns många här som kan rekommendera diverse grejer. Jag är ingen höjdare på akustik.

Postat (redigerat)

Flyttat till första inlägg

Postat

Jag skulle vända på steken. Mixa med monitorer, och kontrolllyssna med hörlurar. Stereobilden brukar bli lite fucked up om du bara kör med lurar.

Mixa i mono! Får du det att låta grymt i mono, så låter det killer i stereo. Dessutom så hör de flesta människorna låtar i mono ändå. Laptops, mobil (utan lurar), affärer, radion, bilen. Visst de är oftast stereo, men dem sitter inte i "the sweet spot".

Jag hade försökt att få tag på någon som kan komma hem och mäta ditt rum. Om du verkligen vill göra det optimalt, det kommer jag göra när jag köpt min nya lägenhet.

men det finns många här som kan rekommendera diverse grejer. Jag är ingen höjdare på akustik.

Absolut, visst lär det vara bättre att mixa i monitorer, är väl mer en vanesak för mig kanske sen pga att jag suttit i olika miljöer osv. Att mixa i mono är ju kanske inte så dumt... Finns inte risken att man tar bort saker som skulle ligga fint i stereo dock? Ang. mätning, har beställt en ECM8000 och tänkte mäta själv, men det kanske är för svårt för att få ett bra resultat?

Postat

Du har ju ett ganska stort rum så jag anser absolut att du ska centrera dig på ena kortväggen så du spelar ut i rummet. Sen kan du börja med att absorbera lite tidiga reflexer om du vill. Använd den sk spegelmetoden.

Där har du en väldigt bra utgångspunkt.

Nästa steg är eventuellt att börja mäta om du tror dig behöva bättre akustik.

Postat

Jo, har funderat på det. Ska nog testa mig fram lite... Anledningen är att jag har ett bord som gör att det passar perfekt för att ha datorn i hörnet för då får jag samtidigt en bra verkstadsplats för gitarrmek, lödning, osv på samma bord...

Spegelmetoden är ju helt klart ett alternativ, tänkte mäta bara för att göra det ordentligt från början... Men det är kanske bättre att bygga sångpåset först då det "ställa till det en del med akustiken" och använda spegelmetoden. Och mäta senare om jag känner behov...

Postat (redigerat)

Inga fler som har lite tips hur man ska göra för att få det att funka för att kunna få ett dugligt rum för att både mixa och spela in?

Hur är det med spånskivor på vägg? Skulle det vara bättre att gipsa?

Tacksam för synpunkter

Postat

Krillepille har bra koll och kommit med bra tips tycker jag.

Vill bara tillägga att lägga vikten av att lägga lite tid på att finna optimal placering av högtalare och sweetspot, dvs. där du få ett så jämnt frekvenssvar i basen som möjligt. Detta kan du förvisso göra utan att mäta och hitta någorlunda rätt, men det är bra mycket enklare om du mäter dig fram till detta.

Skillnaden mellan gips vs. spån mot befintliga väggar är inte stor vad gäller reflektioner i mellanregister och uppåt. Däremot kan du få en bättre ljudisolering med gips eftersom det är ett styvare material. Det innebär också att teoretiskt kommer du få "mer bas" kvar i rummet.

Postat

Ok,

Intressant, vill man ha mer bas i regel eller är det beroende på rum?

Hur blir det om jag dom på ritningen vill ha ett hörn som är avsett för sång? Som det är nu är det verkligen en katastrof...

Har en mätminrofon som ska hämtas på måndag då jag är lite nyfiken på saken och gärna vill prova.

Postat

Ok,

Intressant, vill man ha mer bas i regel eller är det beroende på rum?

Hur blir det om jag dom på ritningen vill ha ett hörn som är avsett för sång? Som det är nu är det verkligen en katastrof...

Har en mätminrofon som ska hämtas på måndag då jag är lite nyfiken på saken och gärna vill prova.

Generellt kan man säga att det aldrig går att absorbera för mycket bas. På vilket sätt låter det dåligt när du spelar in sång?

Postat

Ok, så egentligen skulle det inte skada att gipsa då oavsett...

Det sjunger otroligt mycket, rent gissningsvis mellan 400 - 900.

Har jag gitarrer inne i rummet då fortplantar sig tonerna i dom och det tre sig nästan dom rundgång.

Det blir svårt att få närhet oavsett hur nära jag går miken vid sång, lika med gitarr. Extremt kritiskt hur jag placerar mikrofoner. När jag gått på lite andra rum, (en superdämpad garderob och ett riktigt stort vardagsrum som är ganska sparsamt fylld) blir det helt annat. Då blir det helt ok!

Tilläggas bör det att rummet är relativt tomt idag.

Postat (redigerat)

Tänk så här; Ju mer massa du tillför rummets skal (gips tex.) desto mer av ljudet "stänger du in" i rummet. Om du vill minska överhörningen till andra rum (ljudisolering) är ju detta önskvärt. Den andra effekten av detta skal är att ju styvare det är (mer massa) desto svårare har de låga frekvensregistret att leta sig ut ur rummet. Det gör att problemen med att tämja basen inne i rummet blir svårare.

Det problem du beskriver beror på att rummets efterklang maskerar direkljudet eftersom ditt rum har i nuvarande läge hårda reflekterande ytor som gör att ljudet bara studsar runt omkring i rummet. Det är det som kallas rummets efterklangstid. Denna vill man ha så jämn som möjligt över hela frekvensregistret. I ett kontrollrum är ca 300 ms rätt vanligt.

Redigerat av wellness music
Postat

Ok,

Då borde det ju vara bäst att mäta rummet ordentligt för att kunna dämpa problemfrekvenser vilket då borde resultera i att även inspelning av t.ex sång blir bättre om än inte optimalt ens för det rummet...

Antar att man vill ha olika efterklangstid för sång och mixning...

Postat (redigerat)

Då var det igång, tyvär stötte jag på patrull då jag märkte att det var lite reglar som var dåliga så det fick bli att plocka bort spånskivor på 1 väg och byta ut en liten del av syllen och några reglar. Men men, så är det med gamla hus. Nu funderar jag på om det är något man kan göra med väggen när jag ändå får göra andra åtgärder... Nån idé? Den mot syd i ritningen ovan...

Lägger ut bilder imorgon, kanske någon som vill se och läsa trots att det är ganska blygsamt mot andra heta projekt här på forumet 🙂

Uppskattar sådant själv 🙂

Postat (redigerat)

vagg.jpg

Så här gick det för mig... Hitta vattenskador och lite röta. Men men, det är väl snart fixat...

Frågan är bara om man kan passa på och göra något som är till akustisk fördel när man ändå är igång?

• 7 månader senare...
Postat

Det var INTE snart fixat 🙂 Men nu är jag på banan igen, projektet fick vila under sommarturné och bokslut osv. Har byggt ihop skiten. Nu börjar jag dock fundera kring akustikbehandlingen igen. Har ev planer på att byta till ett rum med bättre akustik. Får för mig att det fortplantar sig för mycket i materialet då den här delen är ganska taskigt byggd (70-tal) mot resten av huset som är timrat.

Det finns ju mycket info om behandling ang. mixplats osv. Men vad rekommenderas för svarstider osv för ett inspelningsrum. Jag kommer i huvudsak lägga sång, akgitarr och elgitarr. Mixningen kommer vara sekundär. (Kanske lite otydligt formulerat i början på tråden).

Hur ska jag tänka för att kunna få så bra förutsättningar som möjligt att få "bra" inspelningar.

Hur kan man mäta för att få en vettig uppfattning om vad som behöver göras. Andra tips gällande mina frågor?

/Jocke

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.