Jump to content
Annons

Mixning/reverb på virvel


BluesBoy

Recommended Posts

Brukar inte starta sådana här trådar, men känner att jag behöver lite input på saker jag undrat över.

Den här låten tycker jag har mycket ball virvel. Någon som vågar sig på att "gissa soundet"?

Kort trärum i stereo?

Min största fundering vad gäller virvel rent generellt; hur får man virveln att "stanna kvar" och inte bara låta "flapp!"

Den här virveln tycker jag låter hyfsat bred, men ändå på något sätt fokuserad och själva virvelslaget slutar inte på en gång (f-n vad svårt att förklara, hehe)

Hoppas någon fattar vad jag menar....

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=dvpYGc7F35Y

För övrigt en j-a skön låt. 🙂

Tack på förhand.

Edit: stavning

//Christer

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

På det exemplet är det säkert rumsmickar, med kompression som gör det goa soundet. Har man inte tillgång till det, lr vill göra rummet större kan man använda ett kort plate reverb med lite predelay på en 15-30ms så attacken på virveln fortfarande finns kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer^^. Även om det skulle vara reverb på inspelningen ovan, så är det så lite att det inte kan sägas ha betydelse för soundet överlag. Det här är nog rummet, plus kompression/EQ på olika sätt.

Tycker också kort reverb på virvel är bra sätt att få virveln att "hänga kvar", gärna lite ljust. Plate brukar nämnas, men jag själv tycker plate är lite svårt att få till. Jag brukar köra med algoritmerna som brukar heta "Reverse" eller "Gated". Sätter också predelay typ 10-30ms och reverbsvansen antingen 10 ggr längre (30ms predelay = 300ms svans) eller sätta svansen så utklingningen motsvarar en sextondel av tempot, plus minus cirka liksom bah. Virvelreverb mår bra av mycket diffusion, så har du den parametern i reverbet, sätt den på max. Mixa sen ihop reverbet med virvelns naturliga efterklang så att man knappt kan skilja dom åt.

Övertydligt exempel:http://www.youtube.com/watch?v=vM0CWfVZczY

Redigerat av Signia
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för all input. Måste testa. Det där med predelay har jag aldrig brytt mig om, men det kanske är ett stort misstag. 😳

Signia: Vad gör diffusion med reverbet? Vilka reverb har det?

För övrigt håller jag med om plate-reverb på virveln, tycker det är svårt att få till det bra, å andra sidan är det väl främst mitt fel, hehe.

Joachime: Plåt i bakgrunden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Signia: Vad gör diffusion med reverbet? Vilka reverb har det?

Diffusion är en parameter, ett reglage, som många reverb erbjuder - de flesta faktiskt. Diffusion = diffushets-faktor.

Diffusion - i verkligheten - betyder i princip "spridning". Spridning sker när ljudet "studsar" mot många olika ytor.

Ett rum som är helt tomt, utan möbler eller inventarier, har låg diffusion; ljudet har ingenting annat än väggar-, golv och tak att studsa emot. Då hör man tydligt var - inuti rummet - en ljudkälla befinner sig. Ett rum som däremot är fyllt av möbler, gardiner, folk, inventarier, en massa olika föremål som ljudet kan studsa emot- eller absorberas av, har hög diffusion.

Hög diffusion innebär bl.a. att det är svårt att höra exakt varifrån (inuti ett givet rum) som instrumentet/signalen befinner sig i, därför att ljudet studsar mot så många olika ytor. Ett mer vardagligt sätt att beskriva det, är att hög diffusion är detsamma som skitighet.

Vill man framkalla effekten av att virveln "hänger kvar", så bör man inte placera virveln nånstans i ett virtuellt utrymme, utan man vill bara skapa en tjock efterklang för virveln. Därför mår virveltrummor relativt bra av en hög mängd diffusion, och diffusion är som sagt en parameter, ett reglage som många reverb (hårdvaru- eller mjukvaru) erbjuder.

Redigerat av Signia
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...