JJRockford Postat 23 mars 2013 Trådstartare Postat 23 mars 2013 Att omsättningen gått ner är alldeles säkert helt sant och lätt att visa. Men. Man kan inte bara förutsätta att det har med piratkopiering att göra. Varfoer inte det? Av precis samma anledning som man inte kan förutsätta att segertiderna i Tour de France påverkar nederbördsmängden i Umeå. Det är skillnad på korrelation och kausalitet.
oakleaf (oregistrerad) Postat 23 mars 2013 Postat 23 mars 2013 Så du hoppades att jag skulle hjälpa dig i din argumentation om att det ändå skett? Man får tacka för förtroendet 🙂 Men tyvärr håller jag inte alls med, så du får nog klura ut det på egen hand. Har du slut pa argument? Hur då? Genom att bilda mig en uppfattning genom att analysera information, studier, undersoekningar, statistik, artiklar osv. Antar att du goer det samma? Det känns som om jag försökt svara på det där några gånger nu. Vad är det du vill komma fram till? Jag vill komma fram till att det ekonomiska vaerdet av inspelad musik har sjunkit till foeljd av piratkopiering. Eftersom jag inte fick nagot svar sa fragar jag igen: Hur ser du att det ekonomiska vaerdet av inspelad musik paverkats det senaste 10 aren? Dom kan ha gjort sämre låtar. Dom kan ha haft alldeles för höga kostnader när dom gjort sina låtar. Dom kan ha haft dålig marknadsföring. Världskonjukturen kan ha svängt. Folk väljer att lägga pengar på annat (lägenheter, datorspel, stuprörsjeans o s v). Det kan finnas tusen orsaker. Det "kan" finnas mangar orsaker. Det "kan" ocksa finnas tusen orsaker till att piratkopiering lett till att dessa artister och latskrivare fatt mindre pengar. Det kan ju faktiskt inte helt uteslutas, eller hur?
Valle Postat 23 mars 2013 Postat 23 mars 2013 (redigerat) Säg att man till imorgon ökade bötesbeloppen med en faktor tusen. 2.4 miljoner för att köra 10 km/h för fort istället för 2400 kr. Då är det nog många som skulle tänka sig för lite extra. Men frågan är ju om man vill ha ett sånt samhälle? Och om det bra rent samhällsekonomiskt? Att folk blir skuldsatta för resten av livet p g a ett trivialt brott. Nu verkar JJRockford ha mig på sin ignoreralista; han missar i alla fall alla mina frågor. Men när någon påstår att fortkörning är ett trivialt brott, då bör man akta sig för att debattera med den här någon. Jag skulle vilja se JJRockford säga till mamman som förlorade sitt barn i en smitningsolycka, där föraren höll för hög hastighet, att fortkörning är ett trivialt brott. Nu är det inte kul längre. Redigerat 23 mars 2013 av Valle
oakleaf (oregistrerad) Postat 23 mars 2013 Postat 23 mars 2013 Av precis samma anledning som man inte kan förutsätta att segertiderna i Tour de France påverkar nederbördsmängden i Umeå. Det är skillnad på korrelation och kausalitet. Da kan man alltsa inte kan foerutsaetta att piratkopiering inte paverkar det ekonomiska vaerdet av inspelad musik heller?
JJRockford Postat 23 mars 2013 Trådstartare Postat 23 mars 2013 Da kan man alltsa inte kan foerutsaetta att piratkopiering inte paverkar det ekonomiska vaerdet av inspelad musik heller? Nej, det har jag inte påstått. Bara att det inte finns någon forskning eller undersökningar som visar att det finns något samband.
JJRockford Postat 23 mars 2013 Trådstartare Postat 23 mars 2013 Genom att bilda mig en uppfattning genom att analysera information, studier, undersoekningar, statistik, artiklar osv. Okej. Så det finns absolut ingenting i den studien jag länkade till i trådstarten som skulle kunna få dig att omvärdera dina åsikter? Eller det faktum att t ex Universal själva inte ens längre tror att piratkopiering skadar deras affärer? Jag vill komma fram till att det ekonomiska vaerdet av inspelad musik har sjunkit till foeljd av piratkopiering. Eftersom jag inte fick nagot svar sa fragar jag igen: Hur ser du att det ekonomiska vaerdet av inspelad musik paverkats det senaste 10 aren? Jag vill komma fram till att det ekonomiska värdet på musik inte har sjunkit till följd av piratkopiering. Sådär, nu har du fått svar som jag antar är fullgott eftersom det är precis lika innehållsrikt som ditt eget. Det "kan" finnas mangar orsaker. Det "kan" ocksa finnas tusen orsaker till att piratkopiering lett till att dessa artister och latskrivare fatt mindre pengar. Det kan ju faktiskt inte helt uteslutas, eller hur? Nej, man kan såklart aldrig utesluta någonting. Men det vore ju ändå intressant att veta hur du kommer fram till att piratkopiering skadar artister? Alla källor som angetts i denna tråden visar ju att det högst sannolikt inte är så.
JJRockford Postat 23 mars 2013 Trådstartare Postat 23 mars 2013 Men när någon påstår att fortkörning är ett trivialt brott, då bör man akta sig för att debattera med den här någon. Jag skulle vilja se JJRockford säga till mamman som förlorade sitt barn i en smitningsolycka, där föraren höll för hög hastighet, att fortkörning är ett trivialt brott. Tror visst att du råkade få till en halmdocka Valle 🙂 Medvetet eller ej?
Valle Postat 23 mars 2013 Postat 23 mars 2013 Tror visst att du råkade få till en halmdocka Valle 🙂 Medvetet eller ej? Den "såg" du minsann! Ingen halmdocka alls. Du säger klart och tydligt att fortkörning är ett trivialt brott. Off topic var det dock kanske. Men jag tycker ändå att du har en läskig inställning.
JJRockford Postat 23 mars 2013 Trådstartare Postat 23 mars 2013 Den "såg" du minsann! Ingen halmdocka alls. Du säger klart och tydligt att fortkörning är ett trivialt brott. Off topic var det dock kanske. Men jag tycker ändå att du har en läskig inställning. Otroligt osmakligt, att försöka smeta på mig trivialiserandet av en smitningsolycka där ett barn dör. Hoppas du är nöjd med den.
Valle Postat 23 mars 2013 Postat 23 mars 2013 Otroligt osmakligt, att försöka smeta på mig trivialiserandet av en smitningsolycka där ett barn dör. Hoppas du är nöjd med den. Det var däremot en halmdocka. Något sådant bisarrt har jag inte påstått. Det är själva hastighetsöverträdelsen som du trivialiserar, inte den presumtiva olyckan. (Jag till och med underströk detta i sista inlägget.) Min poäng var bara: Inga brott är triviala. Inte ens brott mot patent- och upphovsrätten – eftersom även dessa brott kan leda till katastrof för enskilda. Du tänker kanske lite för mycket på dig själv i piratkopieringsfrågan och glömmer bort dem som faktiskt säger sig ha drabbats. Att du inte tror på de drabbades påståenden betyder inte att det inte är sant.
Demonproducenten Postat 23 mars 2013 Postat 23 mars 2013 (redigerat) En ny studie genomförd på uppdrag av EU-kommissionen visar att piratkopieringen på nätet inte påverkar musikförsäljningen. Synd att man inte gjorde den här typen av undersökningar innan man började med sina försök att lagstifta bort "problemet"... :/ En av slutsatserna i studien är att piratsajter minskar försäljningen med cirka två procent, medan strömmande musiktjänster leder till en ökad försäljning på sju procent. Studien har endast mätt den digitala försäljningen, inte försäljningen i fysiska butiker. du har tydligen läst lika duktigt som fan när han läser bibeln och som nån nämnde tidigare är rubriksättningen lika begåvad som den brukar vara den här vändan är också oerhört intressant i artikeln: En annan intressant upptäckt i studien är att strömmande musiktjänster likt Spotify inte har påverkat den lagliga försäljningen av musik. är spotify olagligt? I rest my case men nästa gång du vill nåt jj kan du väl börja med att vänligen peka för att styrka dina tidigare påståenden Redigerat 23 mars 2013 av Demonproducenten
Demonproducenten Postat 23 mars 2013 Postat 23 mars 2013 Det är skillnad på korrelation och kausalitet. ja lungcancer får man inte av rökning
Die Hard (oregistrerad) Postat 23 mars 2013 Postat 23 mars 2013 Det resonemanget är som omvänd bevisföring. Att den som är åtalad för något ska bevisa att hen är oskyldig. Nej men andra kan göra en annan studie och framföra raka motsatsen. en studie ska tas med en nypa salt. Något som du verkar förträngt för att framhäva det som passar dig, dvs att du vill ha rätt.
JJRockford Postat 23 mars 2013 Trådstartare Postat 23 mars 2013 Det var däremot en halmdocka. Något sådant bisarrt har jag inte påstått. Ibland blir jag lite förvånad över att du inte vågar stå för det du skriver Det är själva hastighetsöverträdelsen som du trivialiserar Precis. Och det för att själva hastighetsöverträdelsen i sig ÄR trivial. Ingen skadas på något sätt av den. Min poäng var bara: Inga brott är triviala. Så allting som är olagligt just idag är antingen jätteallvarligt eller ännu värre? Inte ens brott mot patent- och upphovsrätten – eftersom även dessa brott kan leda till katastrof för enskilda. Det är det mycket som kan, även sånt som inte är olagligt. Men det är ett otroligt flummigt och ointressant resonemang. Du som är liberal tycker väl ändå inte att man ska försöka lagstifta bort alla problem? Du tänker kanske lite för mycket på dig själv i piratkopieringsfrågan och glömmer bort dem som faktiskt säger sig ha drabbats. Att du inte tror på de drabbades påståenden betyder inte att det inte är sant. Sjävklart inte. Men påstår man att man att man förlorat 60% av sin omsättning p g a piratkopiering kanske man ska ha i a f någon slags uppbackning på det?
JJRockford Postat 23 mars 2013 Trådstartare Postat 23 mars 2013 Nej men andra kan göra en annan studie och framföra raka motsatsen. en studie ska tas med en nypa salt. Något som du verkar förträngt för att framhäva det som passar dig, dvs att du vill ha rätt. Numera så håller ju faktiskt även t ex representanter för Universal med mig. Och man kan nog utgå från att dom är "aningen" mindre benägna än t ex jag att dra samma slutsatser.
JJRockford Postat 23 mars 2013 Trådstartare Postat 23 mars 2013 är spotify olagligt? Som någon skrev, "du har tydligen läst lika duktigt som fan när han läser bibeln".
Valle Postat 23 mars 2013 Postat 23 mars 2013 Ibland blir jag lite förvånad över att du inte vågar stå för det du skriver Jag menar alltid det jag skriver och skriver alltid det jag menar. Jag försöker aldrig framstå som någon annan än den jag faktiskt är ... Förresten; kom att tänka på en sak. Du skrev såhär innan: "ja, här skulle jag nog säga att det ändå känns viktigt att ha rätt, med tanke på alla idiotförklaringar, förolämpningar och annat man fått stå ut med när man påstått just att piratkopiering förmodligen inte skadar försäljning av musik nämnvärt och att folk valt den vägen eftersom det varit enklast, inte för att det varit gratis. Då, i början av 2000-talet visste ju ingen egentligen någonting (oavsett vilken åsikt man hade). Så nej, då fanns inte så mycket fakta att tillgå för något. Då måste man såklart gissa." Så för tio år sidan var det bara något du gissade; det att piratkopiering inte skadar försäljning av musik? Och; Är det din mening att piratkopiering inte har orsakat ens minsta avvikelser (negativt) i skivbolagens musikförsäljning?
JJRockford Postat 23 mars 2013 Trådstartare Postat 23 mars 2013 Jag menar alltid det jag skriver och skriver alltid det jag menar. Uppenbarligen inte.
Valle Postat 23 mars 2013 Postat 23 mars 2013 Uppenbarligen inte. Vet du vad du gör nu? Jo, du försöker dig på en avledningsmanöver och hittar på fula saker om mig, allt för att slippa besvara frågorna jag har ställt – vad är det nu, fem gånger – ovan. Inte för att jag förstår varför.
JJRockford Postat 23 mars 2013 Trådstartare Postat 23 mars 2013 Vet du vad du gör nu? Jo, du försöker dig på en avledningsmanöver och hittar på fula saker om mig, allt för att slippa besvara frågorna jag har ställt – vad är det nu, fem gånger – ovan. Tanken har aldrig slagit dig att jag inte tycker att det är värt att ödsla tid på att besvara de där frågorna en gång till? Du verkar tro att du lyckats hitta på några frågor som verkligen ställer mig mot väggen. Samtidigt som du klistrat in svaren precis i samma inlägg.
oakleaf (oregistrerad) Postat 23 mars 2013 Postat 23 mars 2013 Nej, det har jag inte påstått. Bara att det inte finns någon forskning eller undersökningar som visar att det finns något samband. Svart foer mig att ta det svaret serioest. Joda, det finns rapporter som pekar pa det.
oakleaf (oregistrerad) Postat 23 mars 2013 Postat 23 mars 2013 Okej. Så det finns absolut ingenting i den studien jag länkade till i trådstarten som skulle kunna få dig att omvärdera dina åsikter? Eller det faktum att t ex Universal själva inte ens längre tror att piratkopiering skadar deras affärer? Det aer en intressant studie och jag tycker det aer bra att den har gjorts, men NEJ det omvaerderar inte mina asikter. Om jag presenterar en studie foer dig sa skulle du angripa studien, inte omvaendas. Eller hur? Du far helt enkelt gilla laeget. Sådär, nu har du fått svar som jag antar är fullgott eftersom det är precis lika innehållsrikt som ditt eget. Det var innehallsrikt gentemot din fraga, inte min. Sa jag fragar igen: Hur ser du att det ekonomiska vaerdet av inspelad musik paverkats det senaste 10 aren? Nej, man kan såklart aldrig utesluta någonting. Men det vore ju ändå intressant att veta hur du kommer fram till att piratkopiering skadar artister? Alla källor som angetts i denna tråden visar ju att det högst sannolikt inte är så. Vi har redan etablerat att artister, latskrivare och skivbolag osv anser att piratkopieringen skadat dem i den har traden. Eller hur?
Valle Postat 24 mars 2013 Postat 24 mars 2013 Tanken har aldrig slagit dig att jag inte tycker att det är värt att ödsla tid på att besvara de där frågorna en gång till? Du verkar tro att du lyckats hitta på några frågor som verkligen ställer mig mot väggen. Samtidigt som du klistrat in svaren precis i samma inlägg. Du har inte svarat på mina frågor för egen del utan du har mer generaliserat. För som vanligt låter du andra åsikter styra ditt liv istället för att tala av egen upplevd erfarenhet. Det som du menar är "inklistrat" besvarar inte mina frågor, det snarare skapar dem. Att ställa dig mot väggen är egentligen en barnlek, men knappast av intresse för mig. Jag vill simpelt sett bara veta vad du anser om saker och ting, inte vad andra anser åt dig. Och givetvis, kolla om du som vanligt skriver först och tänker sedan. Så här långt har du visat att det är just så.
JJRockford Postat 24 mars 2013 Trådstartare Postat 24 mars 2013 Svart foer mig att ta det svaret serioest. Joda, det finns rapporter som pekar pa det. Nämligen vilka?
JJRockford Postat 24 mars 2013 Trådstartare Postat 24 mars 2013 Det aer en intressant studie och jag tycker det aer bra att den har gjorts, men NEJ det omvaerderar inte mina asikter. Om jag presenterar en studie foer dig sa skulle du angripa studien, inte omvaendas. Eller hur? Det beror sig såklart helt på vad som står i studien och hur den är gjord. Men bra, då vet jag att du alltid kommer att vara emot av ren princip, eftersom du förutsätter att andra gör det. Det var innehallsrikt gentemot din fraga, inte min. Sa jag fragar igen: Hur ser du att det ekonomiska vaerdet av inspelad musik paverkats det senaste 10 aren? Jag ser inte att det har ändrats eller påverkats. Vi har redan etablerat att artister, latskrivare och skivbolag osv anser att piratkopieringen skadat dem i den har traden. Eller hur? Ja, absolut. Men det har också kommit fram att ingen av dom har kunnat visa att dom har någon slags grund för den åsikten. Plus att i a f ett stort skivbolag (Universal i Sverige) vänt i frågan.
JJRockford Postat 24 mars 2013 Trådstartare Postat 24 mars 2013 Du har inte svarat på mina frågor för egen del utan du har mer generaliserat. För som vanligt låter du andra åsikter styra ditt liv istället för att tala av egen upplevd erfarenhet. Det som du menar är "inklistrat" besvarar inte mina frågor, det snarare skapar dem. Att ställa dig mot väggen är egentligen en barnlek, men knappast av intresse för mig. Jag vill simpelt sett bara veta vad du anser om saker och ting, inte vad andra anser åt dig. Valle, läs vad det står i inlägget som du har postat typ fem gånger. Där står klart och tydligt att detta var mina egna åsikter/funderingar från början när inget annat fanns att tillgå. (Vilket du ändå frågar om igen av någon anledning?? ) Sen har det under åren kommit fler och fler saker som visar att det verkar vara den rimligaste slutsatsen, att piratkopiering inte skadar musikbranschen.
oakleaf (oregistrerad) Postat 24 mars 2013 Postat 24 mars 2013 Nämligen vilka? Genom att lagliga alternativ mer och mer tar plats gentemot digital piratverksamhet sa visar denna rapport att det moejligtvis gar i raett riktining igen: http://www.ifpi.org/content/section_resources/dmr2013.html
oakleaf (oregistrerad) Postat 24 mars 2013 Postat 24 mars 2013 Det beror sig såklart helt på vad som står i studien och hur den är gjord. Men bra, då vet jag att du alltid kommer att vara emot av ren princip, eftersom du förutsätter att andra gör det. Jag foerutsaetter inte att alla goer det. Jag foerutsaeter att du goer det eftersom du inte kan se att det aer de lagliga tjaensterna som nu aentligen boerjar ge resultat gentemot piratkopieringen inte tvaertom. Aer det sa jag ska uppfatta dig? Jag ser inte att det har ändrats eller påverkats. Varfoer inte det? Ja, absolut. Men det har också kommit fram att ingen av dom har kunnat visa att dom har någon slags grund för den åsikten. Plus att i a f ett stort skivbolag (Universal i Sverige) vänt i frågan. Om dessa artister och latskrivare osv saeger att dom paverkats negativt till foeljd av piratkopieringen sa undrar jag hur dom kan sakna grund enligt dig?
Valle Postat 24 mars 2013 Postat 24 mars 2013 Valle, läs vad det står i inlägget som du har postat typ fem gånger. Där står klart och tydligt att detta var mina egna åsikter/funderingar från början när inget annat fanns att tillgå. (Vilket du ändå frågar om igen av någon anledning?? ) Dina åsikter för tio år sedan var alltså baserade på dina egna gissningar, det att piratkopiering inte skadar försäljning av musik, korrekt? Det är alltså din mening att piratkopiering inte har orsakat ens minsta avvikelser (negativt) i skivbolagens musikförsäljning, korrekt?
Yoie Postat 24 mars 2013 Postat 24 mars 2013 (redigerat) Era elakingar 🙂 Nu väckte ni allt mitt intresse och jag var tvungen att kika någon halvtimme eller så på den faktiska artikeln 🙂 Här är artikeln som jag kikade på gjord av något EU beroende företag? Nu kommer jag presentera vad jag lyckats få fram och läser ni ordentligt så märker ni när jag försöker att tolka resultat som jag vill och när jag presenterar resultat så objektivt jag kan. Don't shoot the messenger 😉 Åldersgruppen som testas är mellan 10-70 år Olika socioekonomiska grupper testas (framkommer senare i mitt inlägg) Jag lyckades inte hitta hur testpersonerna valdes ut, men antar någon form av reklam för man har ändå en del information om testpersonerna och de ska ladda ned ett program som ska installeras? De kollade musikkonsumption på 779 hemsidor som erbjuder musiknedladdning eller laglig streaming, de 779 ( av de sidor som erbjuder musiknedladdning eller lagningstreaming) som hade mer än 300 klick under testperioden (som omfattades av totalt ca 5 miljoner klick). De hemsidor man räknade på omfattade ca 98% av alla klick. Viktigt! Studien tittar inte på hur många låtar som laddas ned olagligt eller hur många låtar som laddas ned lagligt. Det enda man jämför är antalet klick på vadera typ av tjänst. Artikelskrivarna stödjer denna undersökningsmetod med att det inte är troligt att folk först skulle gå in på en laglig sida för att hitta låtarna man vill ladda ned. Viktigt! nummer 2. De har inte över huvud taget räknat med klicken i hemsidor som amazon.com eller liknande där man kan köpa musik eller massa andra produkter, för de inte med deras teknik kan veta om klicken skett på ex. musiknedladdningsdelen av hemsidan eller exempelvis köpa filmdelen. Artikelskrivarnas åsikt på detta är att om man hade kunnat räkna med det på något sätt, hade de lagliga klicken ökat (hur mycket de hade ökat med står inte). I tabell 1 på artikeln ser ni vad för testobjekt som delar (hur de valts ut syns ej men det ser !enligt mig! (ni missade inte enligt mig delen nu va? 😉 ) ut som att spridningen är relativt bra mellan alla möjliga typer av människor). Majoriteten av testobjekt verkar vara mellan 16-60 års ålder, med störst koncentration mellan 30 och 50 års ålder, där gruppen mellan 30 och 50 tar upp över 50% av testpersonerna. Viktigt nummer 3 Klicken verkar räknas manuellt på något sätt? Tabell 2 visar att folk trycker ca minst 5 ggr mer på olagliga nedladdningssidor än på lagliga nedladdningssidor. Ni som undrar vilka som trycker mest i de lagliga nedladdnigssidorna, så är det de i 20-30 års åldern enligt min tolkning av denna artikels tabell 2. De som trycker mest på olagliga sidor är mycket riktigt även de i 26-30 års åldern och då undrar man varför det är på detta vis? I samma tabell ser man att studenter (lite mer än de arbetslösa) och arbetslösa trycker mest på de olagliga alternativen, vilket kan förklara den olagliga saken delvis med lite fantasi, men här kommer en liten rolig tvist. De arbetslösa är de som trycker mest på de lagliga nedladdningssidorna. Studenterna är de som trycker minst på de lagliga sidorna! Så om jag har tolkat tabellerna korrekt är de som vissa musiker anser som ONDA NEDLADDARE våra länders tekniska framtid (inte kulturella 😉 ), våra studenter. Då vet vi vilka vi ska jaga nu! 😉 (detta är sarkasm så jag hoppas att ingen blir arg på mig på grund av föregångna skrivna mening) Så stöter ni på någon person som snackar om att han/hon laddar ned mer musik lagligt när han/hon laddar ned mer musik olagligt, så är sannolikt personen arbetslös. Om personen istället anser sig ladda ned mindra musik lagligt när personen laddar ned mer musik olagligt, är det med stor sannolikhet en student... --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Nu till mina lite mer seriösa åsikter. Jag tycker att artikeln inte har framkommit oberoende av EU, eftersom den verkar beställd? Jag har tyvärr inte orkat läsa artikelskrivarens alla egna slutsatser (eftersom de bygger på komplexa formler som jag inte har orket till att studera för stunden), men har kikat på det som jag anser som mest vesäntligt. Trots att artikeln enligt mig är skriven beroende av EU, ser metodiken relativt bra ut. Resultaten är även rimliga. Argumentationen som de använder sig av är inte helt bakom flötet. Sedan ser jag ingen anledning till att EU, som allmänt är mot "piracy" (om man frågar mig), skulle ha i intresse att visa att det som de flesta medlemmsländer lagstiftat mot, knappt påverkar den internetbaserade lagliga nedladdningen av musik som helhet. Jag ser inte heller varifrån piratfrämjande organisationer skulle få pengarna eller makten till att påverka resultaten i denna studie. Jag har däremot ingen komm på hur pålitligt forskarteamet är...som skrivit artikeln och utfört studien. Testmetodiken verkar mycket bättre än de tidigare surveybaserade artiklarna som (EU)artikeln nämner i teoridelen. I en av dessa (ej EU som nämns i EU artikeln) artiklar påstår nedladdare själva ( surveys) att majoriteten av de filer de laddar ned filer olagligt skulle de annars inte ha köpt lagligt. (om detta gällde musik eller annat kommer jag inte ihåg) Men det verkar väldigt fel av idg att skriva att följande: "– Det verkar som om en majoritet av den musik som konsumeras olagligt inte skulle ha inhandlats oavsett om det fanns piratsajter eller inte, står det i studien." Jo det står så i artikeln, men det finns ingenting i deras mätteknik som gör att de skulle kunna få en sådan slutsats, utan detta är baserat på en tidigare artikel som beskrivits i teoridelen som jag förstått det. Detta tycker jag inte är bra 🙂 Om man ska nämna detta bör man som objektiv eller subjektiv författare skriva varifrån stödet till en artikels påstående kommer. Men det är bara min åsik 🙂 -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Så jag rekommenderar er att läsa artikeln, eller i alla fall resultattabellerna för att de kan vara riktigt underhållande att titta på om man förstår dem. Jag har förståelse att både med låg respektive hög inkomst är rädda för helt tygellös upphovsrättsbrytande nedladdning. Den lilla inkomst som de med lägre inkomst får in kan hotas av den olagliga nedladdningen och hos de musiker med större intäkter kan en del av ens enorma vinst hotas. De större musikerna (de som tjänar riktigt bra) måste jag säga att jag struntar helt totalt i. Men jag tycker däremot att samhället måste finna ett system som gör att de musiker med medelinkomst eller mindre, får göra det de älskar, utan att de hamnar i en ekonomisk sårbarhet. Så jag har all förståelse för att man ser olaglig nedladdning som ett hot. Men hur många här i forumet hade brytt sig om folk laddade ned olagligt om det inte fanns någon som helst risk att det påverkade en själv ekonomiskt negativt? (säkert många fler än jag anar xD ) Jag ser vårt ekonomiska system som problemet och inte nedladdningen som problemet. Ser man däremot vårt ekonomiska system som någonting väl fungerande, ser man troligtvis också den olagliga nedladdningen som problemet. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Huh, det tog tid att skriva 🙂 Ha en trevlig fortsatt Söndag! Redigerat 24 mars 2013 av Yoie
Recommended Posts