Valle Postat 7 april 2013 Postat 7 april 2013 Är det din mening att piratkopiering inte har orsakat ens minsta avvikelser (negativt) i skivbolagens musikförsäljning? Jag tror att den bristande försäljningen beror på att man inte skapat tjänster som konsumenterna vill använda. OK, med det menar du att piratkopiering inte på något sätt kan ha orsakat ens minsta avvikelser (negativt) i skivbolagens musikförsäljning, korrekt?
ONSatan Postat 7 april 2013 Postat 7 april 2013 OK, med det menar du att piratkopiering inte på något sätt kan ha orsakat ens minsta avvikelser (negativt) i skivbolagens musikförsäljning, korrekt? Klart han inte menar! Men, för att inte bara dryga er med ord, läs posten från GeorgieFree. Nr #300 på förra sidan. Huvudet på spiken så att säga ... 1
Valle Postat 7 april 2013 Postat 7 april 2013 Klart han inte menar! Är det som ONSatan påstår, JJRockford, att piratkopiering enligt din mening faktiskt har orsakat avvikelser (negativt) i skivbolagens musikförsäljning? Men, för att inte bara dryga er med ord, läs posten från GeorgieFree. Nr #300 på förra sidan. Huvudet på spiken så att säga ... Vem är GeorgieFree? Hur har han kommit fram till sina resonemang? Har han gissat som JJRockford? Jag tyckte mig snarare läsa ett inlägg som handlade om hur "fult" det är som näringsidkare att bli "för stor". Och förresten, mind your own fucking business!
ONSatan Postat 7 april 2013 Postat 7 april 2013 (redigerat) Valle din snajdare... Jag känner inte Rockford men jag utgår ifrån att han är seriös och då kan han givetvis inte säga med 100% säkerhet att det inte hänt i världshistorien att ett ex av någon skiva fått stå kvar på hyllan då den som höll i den tyckte pengarna kunde gå till något annat och istället valde att gå hem och ladda ner. Det står typ så i hans poster om du läser dom (nej jag tänker inte läsa igenom 300+ poster för att leta upp en länk med exakt ordalydelse). Jag känner ej heller GeorgieFree men han gjorde som sagt (i mitt tycke) en riktigt bra post (nr. 300 i denna tråd). Btw, visste inte heller att man var tvungen att ansöka hos dig för att posta i trådar på forumet. Hittar liksom inget i stadgarna om det. OM nu så är fallet. Hur gör man då den 14 december? Redigerat 7 april 2013 av ONSatan 2
Demonproducenten Postat 7 april 2013 Postat 7 april 2013 De där 2% kan ju lika gärna bero på att det faktiskt saknas lagliga alternativ. Det är utgivarnas problem, inte konsumenternas. på vilket sätt har det öht med saken att göra och varför skulle det ursäkta?är det spotify som saknas eller vad menar du? Vilken fysisk försäljning tänker du på? Kassettband, stenkakor eller vad? cd menade jagdet tror jag du förstod men jag förstår att du behöver köpa dig lite tid nu Du har uppenbarligen inte fullt ut förstått begreppen du nu slänger dig med. Att folk i undersökningen i ett fall av femtio väljer att fultanka kan t ex bero på att det inte finns något legalt alternativ. jotack jag förstår alldeles utmärkt frågan är om du själv gör det eller om du nu i ren desperation försöker dribbla bort hela diskussionen det är för övrigt lustigt att du benämner det som att 2% betyder att en av 50 väljer att fultanka när dom 2% gällde ekonomisk inverkan på försäljningen pga fultankning och frågan om kausalitet eller korrelation gällde just om det finns en direkt påverkan på försäljningen - och det gör det uppenbarligen enl den undersökning du pekar på vad som får folk att fultanka har inte med saken att göra - dom gör det och det påverkar marknaden negativt vad menar du för övrigt är för lagligt alt som saknas var och på vilket sätt skulle det ursäkta beteendet?
Demonproducenten Postat 7 april 2013 Postat 7 april 2013 Jag tror att den bristande försäljningen beror på att man inte skapat tjänster som konsumenterna vill använda. varför inträffade inte den bristande försäljningen tidigare än när piratkopieringen tog fart? Om man istället tror att det beror på att folk väljer det smidigaste sättet för att lyssna på musik (och inte det billigaste) så tar man fram en tjänst som är bättre än piratalternativen. Och vipps är problemet ur världen. ett par frågor som du gärna får svara rakt på: finns dom tjänsterna idag? är problemet löst?
JJRockford Postat 7 april 2013 Trådstartare Postat 7 april 2013 på vilket sätt har det öht med saken att göra? Att orsaken till sviktande försäljningen inte behöver bero på piratkopiering. cd menade jag det tror jag du förstod men jag förstår att du behöver köpa dig lite tid nu Ok. Varför har folk slutat köpa kassettband? jotack jag förstår alldeles utmärkt Det kan du såklart påstå. Men hade du förstått inte skrivit som du gjorde 🙂 frågan är om du själv gör det eller om du nu i ren desperation försöker dribbla bort hela diskussionen det är för övrigt lustigt att du benämner det som att 2% betyder att en av 50 väljer att fultanka när dom 2% gällde ekonomisk inverkan på försäljningen pga fultankning och frågan om kausalitet eller korrelation gällde just om det finns en direkt påverkan på försäljningen - och det gör det uppenbarligen enl den undersökning du pekar på vad som får folk att fultanka har inte med saken att göra - dom gör det och det påverkar marknaden negativt Nej. Den verkliga orsaken kan vara att det helt enkelt inte fanns något legalt alternativ till den musik som fultankades. vad menar du för övrigt är för lagligt alt som saknas var och på vilket sätt skulle det ursäkta beteendet? Jag skulle nog hellre använda "förklara beteendet". Men försök lyssna på t ex Beatles på Spotify. varför inträffade inte den bristande försäljningen tidigare än när piratkopieringen tog fart? Folk har väl piratkopierat i alla tider? I alla fall sen kassettbandspelarna började bli vanliga. Sjönk försäljningen när folk började köpa kasettbandspelare? ett par frågor som du gärna får svara rakt på: finns dom tjänsterna idag? Ja. Spotify är ett bra exempel. Sen finns det väl liknande som jag inte provat själv, t ex Deezer och Wimp. Säkert fler också. är problemet löst? Ja, för de som finns tillgängliga på nämnda tjänster.
JJRockford Postat 7 april 2013 Trådstartare Postat 7 april 2013 iTunes har varit igång sedan 2003 och andra liknande alternativ har funnits i många år, så "inte ens försökt" är definitivt att ta i. Nja, iTunes var ju inte direkt något av skivbolagens initiativ. Och så har det ju fortsatt. Nu säger jag inte att det inte finns, men alla framgångsrika tjänster för digital musikdistribution jag kommer på är så att säga externa företag som skapat. Men jag håller med dig om att skivbolagen definitivt kunde ha hanterat det på ett bättre sätt och förmodligen stoppat en del av det ekonomiska läckaget. Sedan tror jag inte att den ekonomiska biten är helt oviktig heller. Det här är spekulation från min sida, men jag tror att en av anledningarna till att Spotify lyckats så bra är att priset är så pass lågt att folk hellre betalar än meckar med piratande. Precis!! Det är ju det som förts som argument i ganska många år, folk vill inte ha gratis, dom vill ha den smidigaste lösningen. Ändå har skivbranschen hela tiden gnällt om att "det går inte att konkurrera med något som är gratis". Ja, tills dom nu har sett att det faktiskt funkar.
JJRockford Postat 7 april 2013 Trådstartare Postat 7 april 2013 (redigerat) Btw, visste inte heller att man var tvungen att ansöka hos dig för att posta i trådar på forumet. Hittar liksom inget i stadgarna om det. OM nu så är fallet. Hur gör man då den 14 december? Förutom det så är det så att när Valle ställer en fråga så får man bara svara på ett sätt som han förväntar sig. Annars räknas det inte som ett svar. Hittar visserligen inte heller något om detta i forum-reglerna. Men som själv-utnämnd forum-polis bestämmer Valle även över hur dessa ska tolkas. Ibland, oftast när någon annan gör det, är det t ex inte tillåtet med personangrepp enligt honom. Däremot använder han gärna sådana själv. Om någon då tycker att det inte är ok genom att t ex anmäla inlägget så beror det på att dom är "prisjägare" som bara är ute efter att sätta dit honom 🙂 Redigerat 7 april 2013 av JJRockford 2
oakleaf (oregistrerad) Postat 7 april 2013 Postat 7 april 2013 Det finns ingenting som är helt säkert. Men med tanke på de lagar man stiftat i samband med detta så kanske man borde ha lite mer på fötterna än endast gissningar och gnäll från diverse artister och skivbolag. Gnaell och gnaell...man har lagt ihop ett och ett och kommit fram till ett resultat. Inkomsterna har minskat nagot behoever goeras. Sen att det finns massa blindstyren som aer ute och cyklar och bara gar runt och gnaeller pa lagar man stiftat aer ju svart att undvika. Fragan aer vad dom astadkommer med 0% ideer & eget taenkande och 100% gnaell . Därför att alternativet skapar betydligt mer problem än det löser. Laglig Icke-komersiell nedladdning skapar ett mega-arsle till problem eftersom det blir svart att avgoera vad som aer en icke-komersiell och en komersiell nedladdning. Har du nagra foerslag pa hur man skulle komma till bukt med ett sadant problem eller aer det 0% eget taenkande och 100% gnaell som gaeller fran din sida? Det där gäller ju all juridik, det finns alltid gråzoner. Exakt hur detta ska regleras i lag i juridiska termer finns säkert andra som kan svara på bättre än jag. 0% eget taenkande alltsa?
BurninSven (oregistrerad) Postat 8 april 2013 Postat 8 april 2013 Det är ju för sjutton bara musik det är ju inget som går att äta så hur viktigt kan det vara för andra än dom som redan tjänat för mycket på det.
oakleaf (oregistrerad) Postat 8 april 2013 Postat 8 april 2013 Det är ju för sjutton bara musik det är ju inget som går att äta så hur viktigt kan det vara för andra än dom som redan tjänat för mycket på det. Man kan ju givetvis vaelja att se det sa, fast det kaenns lite slappt. Ungefaer som alla dessa idioter som skiter i och ta staellning eller orkar skaffa sig en uppfattning om det riktiga laeget och saeger "hur viktigt kan det vara, politk aer ju trots allt inget som gar att aeta". Sen vips sitter det Nazister och annat patrask i riksdagen. Musiker, latskrivare, artister etc etc maste vael ocksa aeta? Huruvida nagon tjaenat mycket eller lite i det foerflutna foeraendrar ju inte det.
BurninSven (oregistrerad) Postat 8 april 2013 Postat 8 april 2013 Eller så skaffar man ett jobb till man kan leva på det.
oakleaf (oregistrerad) Postat 8 april 2013 Postat 8 april 2013 Eller så skaffar man ett jobb till man kan leva på det. Eller sa skaffar man sig foernuft nog att atminstande foersoeka foersta problematiken.
Valle Postat 8 april 2013 Postat 8 april 2013 (redigerat) [JJRockford] är seriös och då kan han givetvis inte säga med 100% säkerhet att det inte hänt i världshistorien att ett ex av någon skiva fått stå kvar på hyllan då den som höll i den tyckte pengarna kunde gå till något annat och istället valde att gå hem och ladda ner. Det står typ så i hans poster om du läser dom (nej jag tänker inte läsa igenom 300+ poster för att leta upp en länk med exakt ordalydelse). Vad är jag då – oseriös? Nej, uppenbarligen tänker du inte läsa igenom och leta fram ... eftersom min fråga – som JJRockford fortfarande har att besvara – fick sitt upphov redan i post #46. Och det har ingenting med "ett ex [som] av någon skiva fått stå kvar på hyllan" att göra, inte ett jävla dugg. Btw, visste inte heller att man var tvungen att ansöka hos dig för att posta i trådar på forumet. Hittar liksom inget i stadgarna om det. OM nu så är fallet. Hur gör man då den 14 december? Fåna dig inte! Jag menade förstås bara att du skulle låta JJRockford svara för sig själv. Om frågan var så jävla lätt att besvara som du tyckte, då hade ju JJRockford svarat själv. Men han VET att jag har hans testiklar i ett skrustäd, och det är bara så länge som han inte svarar på mina frågor som han vet att jag inte drar åt skruvstädet. Redigerat 8 april 2013 av Valle
Valle Postat 8 april 2013 Postat 8 april 2013 Förutom det så är det så att när Valle ställer en fråga så får man bara svara på ett sätt som han förväntar sig. Annars räknas det inte som ett svar. Säg som det är, Cindy! När Valle ställer en fråga så går det (inte "får man") bara svara på ett sätt. Vilket du har ett himla problem med, eftersom ett svar oftast visar att du inte tänker igenom dina "sanningar". Hittar visserligen inte heller något om detta i forum-reglerna. Men som själv-utnämnd forum-polis bestämmer Valle även över hur dessa ska tolkas. Ibland, oftast när någon annan gör det, är det t ex inte tillåtet med personangrepp enligt honom. Däremot använder han gärna sådana själv. Om någon då tycker att det inte är ok genom att t ex anmäla inlägget så beror det på att dom är "prisjägare" som bara är ute efter att sätta dit honom Och någon sa precis att du var seriös ... så mycket för det. JJRockford, är det som ONSatan påstår, att piratkopiering enligt din mening faktiskt har orsakat avvikelser (negativt) i skivbolagens musikförsäljning?
Valle Postat 8 april 2013 Postat 8 april 2013 Om man istället tror att det beror på att folk väljer det smidigaste sättet för att lyssna på musik (och inte det billigaste) så tar man fram en tjänst som är bättre än piratalternativen. Och vipps är problemet ur världen. Är nog inte hundra på vad du menar här. Är "problemet" = piratkopiering? Och, är problemen med piratkopieringen lösta?
JJRockford Postat 8 april 2013 Trådstartare Postat 8 april 2013 (redigerat) Gnaell och gnaell...man har lagt ihop ett och ett och kommit fram till ett resultat. Inkomsterna har minskat nagot behoever goeras. Vill man komma till rätta med ett problem gäller det att förstå grundorsaken. Hur tycker du att lagarna för förhindra piratkopiering har hjälpt artisterna? Laglig Icke-komersiell nedladdning skapar ett mega-arsle till problem eftersom det blir svart att avgoera vad som aer en icke-komersiell och en komersiell nedladdning. I realiteten har vi ju haft fri fildelning så länge internet funnits. Så att man skulle få mer problem bara för att man väljer att plocka bort vissa delar i lagarna låter ganska långsökt. Redigerat 8 april 2013 av JJRockford
JJRockford Postat 8 april 2013 Trådstartare Postat 8 april 2013 (redigerat) När Valle ställer en fråga så går det (inte "får man") bara svara på ett sätt. Vilket du har ett himla problem med, eftersom ett svar oftast visar att du inte tänker igenom dina "sanningar". Att du skriver sådär visar tydligt att du inte läser vad folk faktiskt skriver, utan tolkar allt efter dina egna förutfattade meningar. Jag har skrivit ganska många gånger att jag inte tror på några absoluta sanningar. Och att du sen verkar tro på fullt allvar att det inte går att svara på mer än ett sätt på dina "testikelkramande" frågor... Är du verkligen allvarlig när du skriver så? 🙂 Är nog inte hundra på vad du menar här. Är "problemet" = piratkopiering? Nej, problemet verkar väl ha varit att artister och andra fått lägre intäkter. Det är ju ändå något som alla väl är överens om? Men orsaken verkar ju med största sannolikhet ha varit att man helt enkelt inte gjort produkter som folk är intresserade av. CD-skivor alltså. Sen gör (eller snarare får) man något som folk vill ha, som Spotify, och vipps så stiger intäkterna igen. Och, är problemen med piratkopieringen lösta? Det får du fråga någon annan om. Jag har aldrig sett några problem med piratkopiering, i alla fall inte inom musik och film. Redigerat 8 april 2013 av JJRockford
Linus Postat 8 april 2013 Postat 8 april 2013 Jag har aldrig sett några problem med piratkopiering, i alla fall inte inom musik och film.Och där sätter vi punkt.
Recommended Posts