Jump to content
Annons

Ljudisolera motortestcell


Tommy luhr

Recommended Posts

Hej!

Tommy heter jag och mitt stora intresse är motorer och allt som hör till.

Driver en egen firma som heter Overboostracing. Där tillverkare jag högprestanda delar till tävlingsmotorer och även privatpersoner med vanliga bilar.

Nu skall jag ta steget och införskaffa mig en motorbromsbänk.

En bänk där man hänger upp en motor och simulerar belastning för att kunna testa motorn i en bänk som om den hade suttit i en bil på vägen.

Slänger in ett random klipp på en motor som jobbar i samma utrustning så ni får ett hum om vad det handlar om

http://youtu.be/GArj...kfjric����titta 2,10in på klippet.

Jag har nu den tråkiga nackdelen att jag bor och verkar i tätbebyggt område. Detta hämmar ju möjligheterna till en sådan här utrustning.

Men jag skall inte ge mig förrän jag lyckas bygga en tät cell som klarar att hålla nere ljudet ut.

Jag skall tillämpa möjligheten att placera ett rum i ett rum.

Verkstaden som denna utrustningen skall sitta i är halvt under jord, läs källare. Det är hälften lecablock och träkonstruktion över mark.

Jag funderar på att bygga en ram med 195mm regler en bit från yttervägg. ramen skall stå på maskinfötter och inuti ramen skall jag klä med trippel lager gips.

Detta skall då bilda ett flytande rum sånär som på tak och väggar. Golvet är ju fortfarande betong och kommer vara i kontakt med väggarna med ganska stora fogar akustik eller latexfog. bäst vore nog en sorts tätningslist då rummet kan röra sig ordentligt.

Dock vet jag inte vad det skulle vara.

Jag måste ha ventilation i mängder till denna skapelse och jag kommer använda mig av 4 st 400mm ventrör med ljuddämpare in och 3st 400mm med dubbla ljudämpare ut ur cellen. Detta för att inte dra undertryck i testcellen när man startar fläkten (1000mm höfläkt som flåsar 40 000kubik i timmen).

Som det ser ut mot närmaste granne nu sett genom en vägg så har vi alltså.

lecablock-luftspalt 50mm- isolering i 195mm balkonstruktion till testcellramen-sedan 3lager gips och sist använda mig av akustikdämpande mattor inuti testcellen för att undvika stående vågor som har möjlighet att öka i db. Läste nånstans att har man ett plant rum med mycket massa i väggarna så kan man öka ljudet 10db genom att låta ljudet studsa omkring.

Om det var sant eller inte vet jag inte.

Mycket text blir det. Detta stället har jag läst en del på och det har hjälpt mig mycket att planera konstruktionen.

Jag är endast ute efter att få bort ljudet så det inte letar sig ut genom verkstaden och kan störa grannar.

Låter det runt 98db på utsidan är det okej för det räknas som en gräsklippare och det bör dom tåla.

Att köra en motor i en bänk är ca 130-140db.

hoppas på tips och idéer 🙂

Mvh:Tommy

Redigerat av Tommy luhr
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Välkommen till forumet! Du kommer att få bra svar snart skulle jag tro! Jag har bara ett "välkommen till forumet" att säga!

Det måste ändå vara ganska skönt att slippa ångesten med mixningen som vi andra tampas med... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Tommy, jag säger välkommen också!

Som gammal motorbyggare blir jag ju naturligtvis intresserad av ditt projekt 🙂 .

Du verkar har ha bra koll. Lägg gärna upp måtten på rummet (ev. skiss) så är det enklara för oss att komma med synpunkter och tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för välkomnandet 🙂

Jag slipper mixningen som säkert är en prövande process och som leds av erfarenhet.

Dock har jag andra instrument som jag skall ha kontroll på under själva "mappningen"

Så våra jobb är ungefär liknande fast jag arbetar med död materia som givits liv.

Testcellen kommer var ca 3,5-4meter lång, 2meter bred och 2meter hög.

I direkt anslutning kommer det vara ett kontrollrum stort nog att ta en dator och skrivbord osv.

Liknande en musikstudio.

Genom taket i testcellen kommer friskluft och bakom motorn i en kortsida kommer fläkten sitta som drar luft genom rummet.

På bilden här nedan kan ni tänka er att ni står i kontrollrummet och tittar på motorn, gallren bakom kommer vara fläkten (som dom byggt på bilden här, fast gallren är fördragna).

Rutan måste vara hyfsat ljudisolerad så man slipper hörselkåpor i kontrollrummet, dörren likaså

Console-2.jpg

Redigerat av Tommy luhr
Link to comment
Dela på andra sajter

Oftast körs motorerna utan ljuddämpning. Den biten får man står för som har bromsrummet.

Dock kommer jag lägga 2st 300mm*1000mm ventilationdämpare som jag kör detta genom.

Så det kommer tystas ner en hel del där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi utgår från befintligt betonggolv och fokuserar på att isolera bort luftburet- och ventilationsburet ljud så tänker jag så här:

Ponera att betongsulan är 200 mm tjock och har ett Rw (vägt ljudreduktionstal) om ca 58 dB. Det innebär i praktiken att låga frekvenser (ca 250 Hz och nedåt) har en ljudreduktion på, låt säga 45 dB, för att sedan stiga rätt brant upp till 3-4 khz där Rw ligger på kanske 80 dB. Om vi utgår från betonggolvet och vill matcha en tilltänkt skiljekonstruktion till golvets Rw så behöver vi ta hänsyn till hur befintlig vägg och takkonstruktion (ingen som jag förstått det) ser ut, vilket du även beskrivit.

VÄGG MOT YTTERVÄGG

Reglar 195 mm c/c 600 med löst packad isolering (stenull)i facken. 4 lag brandgips skruvade omlott på innersidan med mjukfog för varje lager.

VÄGG MOT RUM

Reglar 195 mm c/c 600 med löst packad isolering (stenull)i facken. 4 lag brandgips skruvade omlott på båda sidor med mjukfog för varje lager.

TAK

Reglar 195 mm c/c 600 med löst packad isolering (stenull)i facken. 4 lag brandgips skruvade omlott på båda sidor med mjukfog för varje lager.

GENOMFÖRINGAR

Placeras ej "mitt emot" varandra utan flexrör osv. dras diagonalt och tätas ordentligt med fog.

GOLV / VÄGGANSLUTNING

Släpp gipsen 5 mm ovanför bef. betongolv och täta med fog mellan varje lager. På så sätt får du en difusionsöppen lösning av ditt källargolv.

MOTORBOCK

Vilar mot betonggolv med sylomerer (vibrationsdämpande gummi) som är avstämd för tänkt last.

DÖRRAR

Två 40 dB dörrar med en ljudsluss emellan bör funka bra. Denna sluss bör absorberas runt om med mineralull eller liknande.

INSPEKTIONSFÖNSTER

Lamellglas 2 st 12 mm med luftspalt emellan. Absorberas runt om likt slussen.

VENTILATION

Viktigt med övertryck som du skriver så motorn får luft som den ska. Testas motorerna utan luftfilter så skulle jag skippa de vanliga kanaldämparna eftersom dessa avger fibersläpp vid starka luftflöden. Du kan bygga egna dämpare av MDF / HDF eller gips, likt ett periskop med en baffel inuti. Ju längre desto bättre dämpning i de lägre registren. Bra om denna sitter dikt an mot vägg eller taket.

Lite grand i all hast // Björn

EDIT: Kontrollrummets ventilation bör även det ha övertryck. Inne i testrummet absorberar du en kortvägg, en långvägg samt tak med så tjocka absorbenter som du får plats med.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Motorn kommer stå på maskinfötter likt dom som svarv och fräsar står på (mycket effektiva)

Tror ni att det är overkill att regla upp rummet och montera rummet på maskinfötter så hela rummet blir flytande?

Golvet kommer inte blir flytande tyvärr. vet inte hur jag skall lösa det då risk finns att det nöter hårt på rummet diverse bränslen och oljor samt vatten.

Sådana fönster som du beskriver har jag aldrig sett och har inte en susning om vart man får tag på 🙁

Där tar jag gärna en länk eller om nån har nått fönster till övers. Behöver inte vara stora saken.

Dörrarna är jag med på, dom kommer bli jobbiga att finna då dom behöver vara 1meter breda för att få in ett motorstativ.

Ventilationstrummorna är swegons senaste som jag får till bra pris. Tråkigt om det är som du säger att det river med sig dämpmaterial. Det kan tänkas vara så. Hur som helst skall motorerna gå med filter, uteluften kommer bli svår att filtrera i dessa mängder.

Inga akustikabsorbeter innuti testcellen nödvändig?

Underbart att få prata med folk som har lite koll, i min bransch ser dom hellre till att fixa en lokal långt ut i skogen än att lägga ner energi på att ljudisolera.

Men jag tycker detta är intressant. Sen är det även dom som säger att "det kommer aldrig gå" och att "fläkten kommer höras flera kilometer".

Av sådant blir man mer taggad av att visa dom att det går.

Tror inte detta är nått krångligare att handskas med än ett sett med trummor egentligen 😉 Men där kan jag ha fel 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte behöver ta hänsyn till strukturburet ljud så behöver du nog inte bygga ett flytande rum. Som beskrivet ovan så bygger du direkt på bef. platta.

I detta fall, om du ska bygga ett flytande rum, så bör du gjuta en betongplatta på fjädrande isolatorer som du sedan bygger rummet på enligt ovan om det ska vara någon vinst med det. Viktigt då att alla genomföringar är flexibla och helt täta.

Bäst glas för ljudreduktion är lamellglas eftersom den består av två delar med en "flexande fog" i mitten. Tjockleken på glaset väljer man så att den får samma Rw som den övriga väggkonstruktionen.

35 - 45 dB dörrar brukar dyka upp rätt ofta på blocket, en del gånger för en femhundring / st.

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver jag inte bygga flytande rum blir allt mycket mycket enklare.

Då är det endast fönster som jag ser som ett problem.

Skall ringa och höra med dom lokala glaskillarna och se vad dom har att erbjuda.

Svårt att veta vilken Rw väggen får och även glaset skulle jag tro så bättre "safe than sorry" får vi nog tillämpa.

Detta har varit till stor hjälp.

Skall försöka uppdatera er med lite bilder fort första brädan är sågad.

Väntar på ljuddämpningen, och rita klart sista utförandet på konstruktionen så är det bara att köra sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...