Gäst Postat 18 mars 2013 Postat 18 mars 2013 (redigerat) Vilken av dessa mickar har störst membran ? Audio Technica AT 2050 sE Electronics X1 Redigerat 18 mars 2013 av punchline82
Claes Holmerup Postat 18 mars 2013 Postat 18 mars 2013 Varför är det intressant vilken som har störst membran...? Båda är stormembransmickar och sådana brukar ha ett membran på ca 1".
hegobald Postat 18 mars 2013 Postat 18 mars 2013 Så här är det.. Har du litet och tunt membran kan det efterskapa soundet av ett större och tjockare membran... Ett mindre membran har dock tydligare riktkänsla.. Vill du ha en mikrofon som låter bra runtom om är ett större membran att föredra (men då måste det vara hårt spännt).. Men om jag får fråga?.. Vad är du ute efter? Vad är det för ljud du jagar?
Gäst Postat 18 mars 2013 Postat 18 mars 2013 Vet inte men gillar audio-technica, har ett par hörlurar från dom som jag gillar och tänkte att dom borde ju då göra bra mikrofoner, eller ?
hegobald Postat 18 mars 2013 Postat 18 mars 2013 (redigerat) Vet inte men gillar audio-technica, har ett par hörlurar från dom som jag gillar och tänkte att dom borde ju då göra bra mikrofoner, eller ? Nja! Gillar och gillar! När det gäller mikrofoner handlar det om att de gör jobbet olika bra beroende av användingsområde.. Finns inte en enda mikrofon som är bra på allt.. Om du inte väljer att välja en mikrofon som är så gott som ofärgad.. Men vill du spela in en stereokälla så får du räkna med att lätta plånboken ca 0,5 miljoner kronor.. Men då får du en svensk mic ändå 😉 (ok.. i 500 000:- ingår micpremapen också samt 2 micar och 2 preamps! ) http://www.tv4.se/ny...yggaren-2255861 Redigerat 18 mars 2013 av hegobald
Claes Holmerup Postat 18 mars 2013 Postat 18 mars 2013 Vet inte men gillar audio-technica, har ett par hörlurar från dom som jag gillar och tänkte att dom borde ju då göra bra mikrofoner, eller ? Audio-Technica gör riktigt bra mikrofoner, men verkar ibland vara ett lite "bortglömt" märke i diskussionerna... Jag har med ett par av deras modeller på min testsite, om du vill höra exempel på hur de kan låta.
Demonproducenten Postat 18 mars 2013 Postat 18 mars 2013 (redigerat) Audio-Technica gör riktigt bra mikrofoner, men verkar ibland vara ett lite "bortglömt" märke i diskussionerna... håller med Varför är det intressant vilken som har störst membran...? storleken spelar roll du vet 😉 Redigerat 18 mars 2013 av Demonproducenten
Halkbi Postat 18 mars 2013 Postat 18 mars 2013 Till TS: Du skapar många väldigt produkt- och frågespecifika trådar här på forumet, och som jag ser det så är det ofta i onödan. Menar inte att gå till angrepp på något vis, men jag tror att du har lite fel metod när du försöker utveckla dina kunskaper inom området. Istället för att starta en ny tråd för varje frågeställning du möter, så använd sökfunktionen och google för att skapa en bredare förståelse för de saker du undrar över. Läser du på lite så kommer saker att klarna upp och du kanske inte kommer att behöva ställa lika många frågor. Om något skulle vara oklart efter lite efterforskningar, förklara klart och tydligt vad det är du faktiskt undrar över och vad som står till grund för dina funderingar, så kan vi komma med tydligare svar och guida dig bättre genom den djungel av myter och antaganden som råder inom området inspelning. Ibland känns det inte heller som att du tar in de svar som forummedlemmarna bistår med. Var inte orolig för att ställa tydliga motfrågor om någon skriver något som är svårt att förstå. För att svara på frågeställningen i tråden: Vad är det du tror dig tjäna på med en viss storlek på membranet? Vad är det du är ute efter i och med den frågan? Information om membranstorlek brukar finnas i specbladet för produkten, vilka finns att tillgå på tillverkarens hemsida. Här är en recension av AT-miken. 1
Guitar Nilsson Postat 18 mars 2013 Postat 18 mars 2013 Till TS: Du skapar många väldigt produkt- och frågespecifika trådar här på forumet, och som jag ser det så är det ofta i onödan. Menar inte att gå till angrepp på något vis, men jag tror att du har lite fel metod när du försöker utveckla dina kunskaper inom området. Istället för att starta en ny tråd för varje frågeställning du möter, så använd sökfunktionen och google för att skapa en bredare förståelse för de saker du undrar över. Läser du på lite så kommer saker att klarna upp och du kanske inte kommer att behöva ställa lika många frågor. Om något skulle vara oklart efter lite efterforskningar, förklara klart och tydligt vad det är du faktiskt undrar över och vad som står till grund för dina funderingar, så kan vi komma med tydligare svar och guida dig bättre genom den djungel av myter och antaganden som råder inom området inspelning. Ibland känns det inte heller som att du tar in de svar som forummedlemmarna bistår med. Var inte orolig för att ställa tydliga motfrågor om någon skriver något som är svårt att förstå. För att svara på frågeställningen i tråden: Vad är det du tror dig tjäna på med en viss storlek på membranet? Vad är det du är ute efter i och med den frågan? Information om membranstorlek brukar finnas i specbladet för produkten, vilka finns att tillgå på tillverkarens hemsida. Här är en recension av AT-miken. Många lite lätt märkliga frågor, inget större fel i det. Men jag tycker det verkar som att TS skiter i att läsa svaren? 1
oioioi Postat 21 mars 2013 Postat 21 mars 2013 Större än såhär hittar du inte: http://www.expressen.se/kvp/har-ar-varldens-storsta-fullt-dugliga-mikrofon/
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.