Jump to content
Annons

Hur använder ni Kontakt 5 med Cubase?


Seb5

Recommended Posts

Hej, jag har skaffat Komplete och undrar hur ni använder Kontakt 5 med Cubase. Vilket är det mest "optimerade" sättet?

Säg att man vill använda Studio drummer, Alicia Keys och någon bas från Komplete biblioteket. Laddar ni då in dom tre instrumenten i en enda Kontakt och gör multi out via vst instruments eller laddar ni ett nytt instrumentspår för varje nytt instrument ni använder, dvs endast ett instrument per kontakt ruta?

Drar det mycket mer CPU genom att ladda enskilda instrument per varje Kontakt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har gjort lite olika. Oftast så kör jag alla instrument på en kontakt. Men ibland, för att snabba upp processen, så kör jag en kontakt för varje instrument, då slipper jag ju hålla på och göra kanaler i kontakt och så... Själva kontakt drar väl inte så mycket minne eller processorkraft så det borde ju funka bra. Men har jag massa instrument så kör jag alltid bara en kontakt.

Blev lite krångligt, hoppas du hängde med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag laddar upp ett instrumentspår per track jag vill spela, har en rätt kraftfull data och har därav aldrig märkt av hur mycket cpu det drar, men jag kör allt på ultra och och har kört med rätt många vst tracks och har aldrig haft problem 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Tja, om man ska optimera för cubase för kontakt så är det 64-bitars cubase som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör inga instrument i Kontakt som behöver - eller ens är hjälpt av - separata outputs från Kontakt. Jag kör stereo ut från varje Kontakt instans.

Jag gör så för jag upplever att det är ett jävla bök att konfigurera Kontakts separata Outputs varje gång jag installerar om. Kontakt kommer ju i tre olika konfigurationer med, och alla tre måste konfigureras olika, för olika gång. För att bibehålla peace of mind kör jag bara 1 instrument (eller flera instrument) som bara behöver en stereo/mono utgång. Jag har inte märkt av att det skulle ta upp märkbart mer minne att köra flera kontakt-instanser jämfört med bara 1. Skulle gissa att det tar upp lite mer minne, men inte mycket.

Vet att flera kontakt instrument använder sig av Kontakts separata Outputs, och .. för de som vill använda såna är det nog bara att bita i det sura äpplet och konfigga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...