Hitta din nisch
Nyligen gjorde redaktionen ytterligare ett nedslag i verkligheten och besökte syntbyggaren Clavias lokaler på Södermalm i Stockholm. Allt pekar på att det går riktigt bra för Clavia. De knallröda syntar som passerar ut genom porten på Åsögatan hinner bara mellanlanda tillfälligt hos någon musikhandlare innan en spelsugen keyboardist slår an det första ackordet på dem. Hela 95 procent av Clavias produkter går dessutom på export.
Clavia är ett utmärkt exempel på det framgångsrecept som stavas nischning och som kanske är extra gångbart i tider av lågkonjunktur. Clavia har hittat sin nisch och fokuserat helt på den. Nord Stage, Electro och orgeln C1 är framtagna med ett enda syfte: att vara perfekta liveinstrument (sen har dom givetvis även kommit till användning i en och annan studio).
Ett exempel på hur långt Clavia har gått för att fullända sina produkter är att man tagit fram ett eget system för att kalibrera klaviaturen. De italienska Fatar-klaviaturer som Clavia använder i sina instrument håller visserligen ypperlig klass redan vid leveransen, men de kan uppenbarligen förbättras ytterligare, och då är man beredda att göra detta.
Kanske är det läge att du väljer en nisch och fokuserar hårdare på den? Skriver du låtar... välj en genre och snöa in på den. Är du musikproducent... se till att hitta ditt eget sound och håll fast vid det.
Slutligen kan vi passa på att punktera en myt: det moduleringshjul som finns i Clavias produkter är inte, som många tror, tillverkat i sten, utan aluminium.
/Mats på Studiored
0 Kommentarer
Recommended Comments
Det finns inga kommentarer att visa
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.