Så enkelt skapar du din egen unika efterklang!
När du inte har tillgång till något utrymme utanför sitt inspelningsrum, eller har tillräckligt med mikrofoningångar tycker jag att så kallade konvolverande reverb är det smidigaste sättet att få till ett så naturligt rumsljud som möjligt.
Det går kortfattat ut på att du spelar in ett rums efterklang som sedan kan läggas på önskad ljudkälla i en konvolveringsplugg. I detta exempel använder jag Reverence som medföljer Cubase. Det finns liknande pluggar i de flesta inspelningsprogram (som Space Designer i Logic), annars finns det en del gratisversioner som exempelvis SIR1 och HybridReverb att tanka ned på webben.
Vi använder en ballong för att skapa ett reverb!
Ditt eget reverb
Det finns massor av dessa impulser från alla möjliga och omöjliga rum att ladda ned på nätet, men du vill ju ha ditt eget, mer originella sound. Och är det ganska enkelt att göra dina egna reverb-impulser. Det som behövs är grundläggande inspelningsutrustning och en eller två mikrofoner, beroende på om det ska vara i mono eller stereo. Vill du göra det mer mobilt går det bra med en handhållen inspelningsapparat. För att göra själva impulsen smäller vi en ballong. Ballongsmällar är inte det bästa och mest korrekta sättet att göra detta på, men det är ett smidigt och billigt sätt och smällen fyller hela frekvensspektrumet. Problemet är att ballongen får vissa toppar i frekvenserna, som beror på ballongens storlek, hur hårt uppblåst den är och så vidare.
Trimma filerna
När ballongsmällarna är inspelade är det bara att trimma filerna i ditt inspelningsprogram. Vill du ha ett naturligt föreko i början så kan du klippa några millisekunder innan själva smällen. Gör intoningar (fades) i början och slutet av klippet så det inte blir några missljud och exportera sedan ljudfilen som i formaten wav eller aiff. Jag spelade in lite gitarr både i ett dämpat rum, samt i reverb-rummet som referens. När jag laddade in min reverbimpuls i REVerance på den torra gitarren så märkte jag att det lät ganska basigt och burkigt jämfört med gitarren från reverbrummet. Dels beror detta på frekvenstopparna i ballongen, men också på att den torra gitarren är uppmickad närmare, vilket leder till mer bas som skickas genom reverbet.
Redigera reverb-impulsen noga innan du exporterar filen.
För att råda bot på detta försökte jag eq-matcha gitarren med REVerence mot gitarren som var inspelad i det faktiska reverbrummet. Sedan lade jag samma eq-kurva på ballongsmällen och exporterade den igen. Lägg inte för mycket tid på att matcha ljudet då det ändå inte kommer låta exakt lika. Och fårdu det att låta exakt lika med hjälp av eq-kloning så kommer det låta väldigt konstigt när reverbet används på någon annan ljudkälla. Tro mig, jag har testat.
Titta gärna på videon för att höra ljudexempel och få tillgång till de impulser jag skapade till detta experiment. Det finns även lite bonusmaterial, så håll till godo!
Ulf Blomberg
Producer & Audio engineer
+46709184758 | www.hoborec.com
Läs mer: HoboRecs samtliga blogginlägg >
0 Kommentarer
Recommended Comments
Det finns inga kommentarer att visa
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.